lör 19 jul 2025, 23:30#888089Jag är nybliven skogsägare och på jakt efter en handbok. Jag har stött på norra skogs bok för skogs ägare och praktisk skogshandbok från skogen. Jag är ute efter en bok som jag dels kan läsa från pärm till pärm som en introduktion, men också nåt jag sen kan ha att slå i när jag stöter på frågor eller begrepp m.m. Fastigheten ligger i norra Norrland. Har någon nån uppfattning om dessa böcker eller tips på andra böcker.
Öppna kategorin
Skogshandbok
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 20 jul 2025, 05:50#888090Ja tänk om det fanns en skogsbok som innehöll allt man behöver veta! Det klokaste är nog att läsa allt man kommer över och sedan försöka tillämpa och analysera kunskaperna i sin egen skog. Det som är rätt för en person, på ett ställe kan vara helt fel för en annan.
Men jag kan tipsa om en del böcker som jag läst och haft behållning av: först var det nog Ekonomisk skogsproduktion av Vadim Söderström. Där är det 70talets skogsbruk det handlar om.
Sedan var det nog Skogsmarkens ekologi av Lundmark som jag tyckte var intressant. Ståndortsanpassat skogsbruk var ju 80-90talets fråga.
Stig Hagner och Skogsbruk i förändring var en bra beskrivning av utvecklingen från 40talet och fram till 2000. Boken var väl som Stig själv, den totala motsatsen till ödmjuk.
Sedan vet jag att jag läst Holmens och Sveaskogs handböcker. Holmens bok är Riktlinjer för uthålligt skogsbruk. Sveaskog bl a Handbok i återväxtplanering. Glöm inte skogsstyrelsens böcker där man hittar skötselserien på nätet.
Olika böcker fokuserar på olika frågor. Från skogsägarens långsiktiga strategi till handfasta råd med röjning och plantering, samt allt däremellan.
För att bli duktig på skogsekonomi och skattefrågor finns det en massa att studera. Ofta är det artiklar i fackpress när det är nån aktuell fråga. Kan väl verka lite tråkigt, men är viktigt.
Läsa gör dig klok, därför läs varje bok. Citat Falstaff Fakir.
Men jag kan tipsa om en del böcker som jag läst och haft behållning av: först var det nog Ekonomisk skogsproduktion av Vadim Söderström. Där är det 70talets skogsbruk det handlar om.
Sedan var det nog Skogsmarkens ekologi av Lundmark som jag tyckte var intressant. Ståndortsanpassat skogsbruk var ju 80-90talets fråga.
Stig Hagner och Skogsbruk i förändring var en bra beskrivning av utvecklingen från 40talet och fram till 2000. Boken var väl som Stig själv, den totala motsatsen till ödmjuk.
Sedan vet jag att jag läst Holmens och Sveaskogs handböcker. Holmens bok är Riktlinjer för uthålligt skogsbruk. Sveaskog bl a Handbok i återväxtplanering. Glöm inte skogsstyrelsens böcker där man hittar skötselserien på nätet.
Olika böcker fokuserar på olika frågor. Från skogsägarens långsiktiga strategi till handfasta råd med röjning och plantering, samt allt däremellan.
För att bli duktig på skogsekonomi och skattefrågor finns det en massa att studera. Ofta är det artiklar i fackpress när det är nån aktuell fråga. Kan väl verka lite tråkigt, men är viktigt.
Läsa gör dig klok, därför läs varje bok. Citat Falstaff Fakir.
sön 20 jul 2025, 06:30#888091PS eller Praktisk Skogshandbok utgiven av Sveriges Skogsvårdsförbund skall du skaffa dig. Sitter och tittar i 12e upplagan utgiven 1986. Om den ges ut idag, vet jag inte.
Denna har röda pärmar. Har även en gul och min äldsta borde vara från 1968-69
Borde dyka upp på Second Hand, ibland 😎
Denna har röda pärmar. Har även en gul och min äldsta borde vara från 1968-69
Borde dyka upp på Second Hand, ibland 😎
sön 20 jul 2025, 20:38#888140Verkar finnas en 17:e upplaga nu. Blir att skaffa den. Sen får man förkovra sig ytterligare vart efter.
TS
sön 20 jul 2025, 22:56#888148Norra Skog har en nyutgiven tjock skogshandbok på 400 sidor som Du kan köpa av föreningen.
https://www.norraskog.se/tjanster/handboken-for-ditt-skogsagande/
https://www.norraskog.se/tjanster/handboken-for-ditt-skogsagande/
Usus magister est optimus
mån 21 jul 2025, 09:41#888165En bok jag har läst med behållning, samt återkommande bläddrar i, är Skogsskötsel-alternativ. Tycker den ger flera bra tips till den självverksamme som jobbar mer med småskaliga metoder än storskogsbruket.
Har beställt på SkogsPortalen, samt även lyckats få tag i flera gamla Småskogsnytt som har en hel del intressant att bidra med. Så våldsamt mycket "nytt under solen" är det inte inom skogsbruket, vilket gör informationen om metoder och tekniker fortfarande känns relevanta.
Man får dock hållas med svart-vita bilder, så söker man en bok med glättiga "reklambilder" på senaste skördaren i perfekt kvällsljus får man leta vidare.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Har beställt på SkogsPortalen, samt även lyckats få tag i flera gamla Småskogsnytt som har en hel del intressant att bidra med. Så våldsamt mycket "nytt under solen" är det inte inom skogsbruket, vilket gör informationen om metoder och tekniker fortfarande känns relevanta.
Man får dock hållas med svart-vita bilder, så söker man en bok med glättiga "reklambilder" på senaste skördaren i perfekt kvällsljus får man leta vidare.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 21 jul 2025, 10:57#888181Skogsmarkens ekologi, del 1 och 2, är bra med inriktning ståndortsanpassning. Om de går att få tag på?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).