Öppna kategorin

Tomtasjön återuppstår

5 inlägg 1316 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Tomtasjön återuppstår

Elis76  
#886733Tre markägare i Uppland har återställt Tomtasjön (40 ha) som sjösänktes och utdikades 1860 för att vinna åkermark.
Dessvärre blev resultatet av utdikningen mest sumpmark och videbuskar men nu är den forna sjön återställd i all sin prakt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sjon-ar-tillbaka-utanfor-storvreta-efter-165-ar

https://www.maskinentreprenoren.se/det-ar-ett-fasligt-liv-i-luften-kring-adam-karlsson

Senast redigerad av Elis76 sön 06 jul 2025, 07:40, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Re: Tomtasjön återuppstår

marcusdirect  
#886752Vadå sumpmark?
Det blev ju en sjö?

FredrikB  
#886755Ja det är ju ganska oklart vad du menar Elis76.
Resultatet av utdikningen resulterade bara i några hektar åkermark.

I övrigt så är äganderättsdebatten väldigt intressant.
Det ena lågvattenmärket efter det andra...
Det är "fyfan" om man exempelvis inte får avverka, men det är lika mycket "fyfan" om man vill exempelvis göra en våtmark.

Användarvisningsbild

Badger  
#886758Förstår att de gör en sjö av området om det ändå inte blev varken bra åker eller skog där efter utdikningen. Om inte annat så kan de bada och fiska lite istället för att ha ett träsk med mygg. Tyvärr får de säkert räkna med trängsel och städning eftersom det också att byggdes parkeringar och gångstigar. Något som inte tilltalar oss som känner allmänhetens hänsynslöshet i att dumpa skräp och ställa till elände.

Användarvisningsbild

marcusdirect  
#886759Ja, jag tycker också det är bra att de tar tillvara på marken och förhoppningsvis blir det ett uppskattat rekreationsområde utan nedskräpning.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).