Öppna kategorin

Slut på dricksvatten i flera orter i Kristianstads kommun

3 inlägg 1227 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Slut på dricksvatten i flera orter i Kristianstads kommun

Elis76  
#884789Ni som bor i södra svealand och götaland inklusive Öland och Gotland, hur ser vattennivån ut hos Er som har egen brunn?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/slut-pa-dricksvatten-flera-i-orter-kristianstads-kommun-berors

TS

Re: Slut på dricksvatten i flera orter i Kristianstads kommu

r93  
#884799Kanske något under normalt.
I Kristianstad så var det ju midsommargästerna som tömde, förr om åren var det samma bekymmer på Öland när befolkningen ökar med några hundra procent över en helg.

Re: Slut på dricksvatten i flera orter i Kristianstads kommu

jannee  
#884887Har "några" grävda brunnar, de äldre har sinat och när man går med slagrutan ser man att vattenådran inte längre går till brunnarna.
Oberoende av varandra gick morfar och jag med var och sin slagruta för att till slut hamna på samma plats, där det senare blev en brunn.
Den senast grävda, någon gång på 60 talet är mycket djup och med 1,5 meters breda ringar håller fortfarande bra med vatten.
Vill minnas att grävmaskin först fick gräva ned sig själv några meter för att brunnen skulle bli tillräckligt djup.
För övrigt gör vi idag av med mindre mängd vatten/dygn än när morfar hade en full besättning med mjölkkor och föryngring.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).