Öppna kategorin

Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

7 inlägg 1696 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

bgl  
#682624 Länk till debattartikel i Dalademokraten. Dessa påståenden ges föga utrymme i debatten, vi får se om vindkraftivrarna går i svaromål:
https://www.dalademokraten.se/artikel/d ... -vindkraft



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682625 Har han något faktaunderlag eller spånar han bara?

Avatar Fallback

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

Avslutat-02  
#682632 Hur ställer sig detta emot nu när EU anser att vattenkraft inte skall räknas som en förnybar energi?
Då är väl inte vinden det heller, eller?
....

Avatar Fallback

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

bgl  
#682634 En pågående debatt å högsta akademiska nivå sedan ett par år, en del finns att söka på nätet. Vem som har rätt vet vi inte än.
Många av motargumenten präglas av "ändamålet helgar medlem". Mest en debatt i USA, här i Europa ligger media lågt. Det finns enskilda observationer här i Sverige som inte får generaliseras, där enskilda tycker sig ha sett påverkan på våtmark på läsidan av vindkraftverk samt att snö i närheten av verk är mer kompakt att ploga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682640 Det påverkar helt säkert mikroklimatet i närheten av verken. Men tveksamt om det skulle påverka i ett större perspektiv.

Avatar Fallback

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

jannee  
#682649 All mänsklig energiutvinning påverkar omgivningen, om det sedan är själva miljön eller klimatet kommer forskarna (förståsigpåarna) att strida om i all evinnerlighet.
Sol, vind eller vatten är utan tvivel egentligen de anda förnyelsebara energikällorna att sedan politikerna kan ha andra åsikter är något som vi tyvärr får leva med.
Det är den mänskliga girigheten som ställer till allt helvete.
Jag ska ha fördelar medan andra ska betala är egentligen politikernas agenda.
Är helt ok att dränka 100 tals kvadratmil, flytta på miljontals människor för att få tillgång till el.
Är helt ok att fylla upp varje tomt utrymme med vindsnurror för samma sak.
De eventuella negativa effekter detta innebär negligeras, mammon går föra.
Miljöfanatikerna har lyckats lobba ut den renaste energikälla vi har (så länge inga olyckor äger rum), med detta menar jag påverkan på natur och miljö.

Användarvisningsbild

Re: Dagens förmodligen viktigaste debattartikel

svampbob  
#682657
jannee skrev:All mänsklig energiutvinning påverkar omgivningen, om det sedan är själva miljön eller klimatet kommer forskarna (förståsigpåarna) att strida om i all evinnerlighet.
Sol, vind eller vatten är utan tvivel egentligen de anda förnyelsebara energikällorna att sedan politikerna kan ha andra åsikter är något som vi tyvärr får leva med.
Det är den mänskliga girigheten som ställer till allt helvete.
Jag ska ha fördelar medan andra ska betala är egentligen politikernas agenda.
Är helt ok att dränka 100 tals kvadratmil, flytta på miljontals människor för att få tillgång till el.
Är helt ok att fylla upp varje tomt utrymme med vindsnurror för samma sak.
De eventuella negativa effekter detta innebär negligeras, mammon går föra.
Miljöfanatikerna har lyckats lobba ut den renaste energikälla vi har (så länge inga olyckor äger rum), med detta menar jag påverkan på natur och miljö.


Det verkar vända nu inom åtminstone delar av klimatrörelsen. I England var det i veckan en stor manifestation för kärnkraft från de gröna. I Canada har det också varit liknande manifestationer.

Det känns allvarligt som att vi kommer att fördärva vår planet av rädsla för CO2. För att helt gå över till "grön el" så måste vi bl.a. öka gruvbrytningen av silver 30 gånger plus alla andra metaller som vi behöver såsom Kobolt och Litium osv.
Invånarna på Påskön fördärvade sin ö totalt i sin strävan efter att tillverka fler och fler stenhuvuden är det något liknande vi är på väg emot?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).