Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 162201 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#681859 Visst, men viruset måste ju komma på dina händer av någon anledning.

Du skriver ju att det inte finns behov av att sprita föremål, tex kundvagnar, men du måste ju få viruset på händerna för att gno in det i kroppen.

Jag har gjort odling från min skruvdragare på jobbet, så jag vet tyvärr allt för noga vad för godsaker man går runt med 😫

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#681862 Varför varnar de annars för bankomater mm?
Varför ska man tvätta av om det inte skulle behövas?.

Alla metoder för att begränsa är bra.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#681865 Hur som helst, någon kan ha hostat eller snorat på tex handtaget på en kundvagn, så det kan aldrig vara onödigt att rengöra. Så att påstå att det inte finns behov av det, är korkat.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#681867 Kontanter ger ingen ökad risk för coronavirus | Loomis
https://www.loomis.se/corona

Handlar om corona och mynt, sedlar...
Men också om kontaktytor..

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#682035
r93 skrev:Visst, men viruset måste ju komma på dina händer av någon anledning.

Du skriver ju att det inte finns behov av att sprita föremål, tex kundvagnar, men du måste ju få viruset på händerna för att gno in det i kroppen.

Jag har gjort odling från min skruvdragare på jobbet, så jag vet tyvärr allt för noga vad för godsaker man går runt med 😫


Ja, och om du håller avstånd till andra, undviker folksamlingar, tvättar händerna ofta och undviker att ta dig själv i ansiktet, så kommer du inte att smittas. Viruset blir först farligt när det kommer in i mun, näsa eller ögon. Jag vet ingen som slickar på kundvagnar eller verktyg. Tvätta händerna efter att du har använt kundvagnen istället och undvik att ta dig själv i ansiktet däremellan. Man ska inte komplicera saker i onödan. Och ja, bakterier finns överallt, som på ditt verktyg. Det är inte bra att använda sprit för mycket, det är vägen till ett försämrat immunförsvar.

tallen100 skrev:Hur som helst, någon kan ha hostat eller snorat på tex handtaget på en kundvagn, så det kan aldrig vara onödigt att rengöra. Så att påstå att det inte finns behov av det, är korkat.


Rätt komiskt att bli kallad korkad av en uppenbar vaccinmotståndare 🤭 Ja, tvätta händerna efter det att du har använt kundvagnen istället. Och undvik att ta dig själv i ansiktet.

Här har du för övrigt information om vad du kan göra för att skydda dig själv och andra: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... och-andra/

Här är även artikel från WHO angående desinfektion av ytor/föremå0 kopplat till Covid-19: https://www.who.int/publications/i/item ... f-covid-19
Bland annat står följande:
"There is no evidence for equating the risk of fomite transmission of the COVID-19 virus in the hospital setting to any environment outside of hospitals. However, it is still important to reduce potential for COVID-19 virus contamination in non-healthcare settings, such as in the home, office, schools, gyms or restaurants. High-touch surfaces in these non-health care settings should be identified for priority disinfection. These include door and window handles, kitchen and food preparation areas, counter tops, bathroom surfaces, toilets and taps, touchscreen personal devices, personal computer keyboards, and work surfaces. "

Se fetmarkerat. Resterande delar behöver man inte bry sig om - vi tar det en gång till - om man tvättar händerna när man har vistats med folk eller tagit på något föremål som många tar på och undviker att ta sig i ansiktet.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682036
Badbollen skrev:
r93 skrev:Visst, men viruset måste ju komma på dina händer av någon anledning.

Du skriver ju att det inte finns behov av att sprita föremål, tex kundvagnar, men du måste ju få viruset på händerna för att gno in det i kroppen.

Jag har gjort odling från min skruvdragare på jobbet, så jag vet tyvärr allt för noga vad för godsaker man går runt med 😫


Ja, och om du håller avstånd till andra, undviker folksamlingar, tvättar händerna ofta och undviker att ta dig själv i ansiktet, så kommer du inte att smittas. Viruset blir först farligt när det kommer in i mun, näsa eller ögon. Jag vet ingen som slickar på kundvagnar eller verktyg. Tvätta händerna efter att du har använt kundvagnen istället och undvik att ta dig själv i ansiktet däremellan. Man ska inte komplicera saker i onödan. Och ja, bakterier finns överallt, som på ditt verktyg. Det är inte bra att använda sprit för mycket, det är vägen till ett försämrat immunförsvar.

tallen100 skrev:Hur som helst, någon kan ha hostat eller snorat på tex handtaget på en kundvagn, så det kan aldrig vara onödigt att rengöra. Så att påstå att det inte finns behov av det, är korkat.


Rätt komiskt att bli kallad korkad av en uppenbar vaccinmotståndare 🤭 Ja, tvätta händerna efter det att du har använt kundvagnen istället. Och undvik att ta dig själv i ansiktet.

Här har du för övrigt information om vad du kan göra för att skydda dig själv och andra: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... och-andra/

Här är även artikel från WHO angående desinfektion av ytor/föremå0 kopplat till Covid-19: https://www.who.int/publications/i/item ... f-covid-19
Bland annat står följande:
"There is no evidence for equating the risk of fomite transmission of the COVID-19 virus in the hospital setting to any environment outside of hospitals. However, it is still important to reduce potential for COVID-19 virus contamination in non-healthcare settings, such as in the home, office, schools, gyms or restaurants. High-touch surfaces in these non-health care settings should be identified for priority disinfection. These include door and window handles, kitchen and food preparation areas, counter tops, bathroom surfaces, toilets and taps, touchscreen personal devices, personal computer keyboards, and work surfaces. "

Se fetmarkerat. Resterande delar behöver man inte bry sig om - vi tar det en gång till - om man tvättar händerna när man har vistats med folk eller tagit på något föremål som många tar på och undviker att ta sig i ansiktet.


Var verkligen tallens inlägg direkt riktat till dig?
Eller antog du bara det?...

Det där med att inte torka av ytor och tro att det räcker med att inte få i sig viruset är betydligt svårare än man kan tro..

Oavsett hur vi gör eller inte så kommer vi nog att drabbas ändå...men kan vi alla göra så gott det går för att hindra smittan så kanske många barn får se sina far och morföräldrar i jul...

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#682044
Badbollen skrev:
Rätt komiskt att bli kallad korkad av en uppenbar vaccinmotståndare 🤭 Ja, tvätta händerna efter det att du har använt kundvagnen istället. Och undvik att ta dig själv i ansiktet.

Om du tog åt dej så visst 😀
Att hålla grejor rena ger knappast några biverkningar och kan aldrig göra saken sämre.

När du går med kundvagnen och det svider till i näsan eller ögat så är det väldigt fort gjort att handen är där på ren reflex.
För övrigt så är det olika bud om det mesta runt corona stup i ett, så vetskapen hur det egentligen ligger till verkar vara si sådär, så hellre det säkra före det osäkra.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Badbollen  
#682046 Det är absolut tillåtet att gå längre än FHM:s råd, men det finns egentligen inget behov för det, om man nu följer övriga råd till pricka vill säga.

Om man inte kan undvika att peta sig i ansiktet, så bör man riskminimera på alla sätt och vis. Själv använder jag inte längre kundvagn, utan har med medhavda tygpåsar istället. Handlar vid tider då det är lite folk i rörelse. Tar handspriten som affärerna erbjuder på händerna när jag kliver in affären och efter att jag har betalat och packat ned mina varor. Det är inte speciellt komplicerat. Det gäller att riskminimera, att inte stänga dörrar till lunchrum på arbetet där folk vistas osv.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#682068 Citerar Badbollen:

"Ja, och om du håller avstånd till andra, undviker folksamlingar, tvättar händerna ofta och undviker att ta dig själv i ansiktet, så kommer du inte att smittas. Viruset blir först farligt när det kommer in i mun, näsa eller ögon. Jag vet ingen som slickar på kundvagnar eller verktyg. Tvätta händerna efter att du har använt kundvagnen istället och undvik att ta dig själv i ansiktet däremellan. Man ska inte komplicera saker i onödan. Och ja, bakterier finns överallt, som på ditt verktyg. Det är inte bra att använda sprit för mycket, det är vägen till ett försämrat immunförsvar."

Att man tvättar bort immunförsvaret håller jag delvis med om, men som småbarnsförälder så får jag i mig min dos av diverse bakterier & virus.
Det är aldrig dåligt att sprita! Vad skulle bli värre av att handtag, hissknappar, etc skulle spritas?

Dessutom så vore ju sjukvårdspersonal totalt fråntagna immunförsvar då dessa har spritat allt i urminnes tider.......

Dessutom tar man sig i ansiktet omedvetet hela tiden.

Om det inte hade behövts mer än att tvätta händerna och inte trängas, hur kommer det sig att avd efter avd, skola efter skola får slå igen för att majoriteten av personalen är sjuka?

Inte ens vinterkräksjukan har stängt så många avdelningar innan, vinterkräksjukan var det vi skulle passa oss för mest för enligt vår smittskyddsläkare, innan covid19 gjorde entre´.

Nä, detta skräp är luftburet, sättet det sprider sig på....

Själv väntar jag bara på att åka dit, rör mig dagligen numera i miljöer där det finns konstaterad smitta..... det kryper närmre och närmre, men man klarade ju våren så peppar peppar!

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#682069 r 93 påstående om att viruset är luftburet måste troligtvis vara mer än rätt.
Vi alla märkte att i somras när luftfuktigheten ökade minskade spridningen av viruset.
Ökad luftfuktighet innebär att viruset fastnar i vattendropparna (den finfina vattenångan) och dunstar bort.
Nu ligger ångan kvar runt oss och därmed viruset, vilket vi senare omedvetet andas in.
Säkert HELT fel enligt "de som begriper".
Men förklara då varför det INTE blev någon ökad smittspridning på Gotland eller runt badplatserna på Öland nu i somras, de var tidvis nämligen fullbelagda.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682113 Corona trivs sämre i varmt klimat än i fuktig och kall miljö...

Eftersom det är en dropp smita från kropp till kropp krävs sekret för att sprida vidare.
I varmare klimat så finns mindre rinnande näsor och nysande människor...
Varma ytor som hettas upp av solen, som inte viruset klarar av på samma sätt som höstens kalla ruggiga blöt väder...
Där frodas detta virus....

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Erre  
#682118 Sådär. Då var det gjort.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#682120 👍 👍

Visst var det en inte helt trevlig upplevelse?..
Jag tyckte då det...

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Erre  
#682129 Gick bra. Men när toppsen skulle ända fram till svalgväggen så kändes det sådär.
Som tur är så har jag inte så lättretad kräksreflex

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
#682132 Definitionen av luftburen smitta kan ni här läsa om i vårdboken som utgör grunden inom vårdhygien. Covid finns förstås till viss del under viss tid i själva lufthavet men smittar INTE på samma sätt som de virus som per definition är luftburna. Ser man till exempel på mässlingviruset så blir lufthavet i ett flervåningshus under flera timmar smittsam om en person med smittan rört sig mellan våningarna. https://www.vardhandboken.se/vardhygien ... mittvagar/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).