Skogsnyheter

528kr/m3fub för bränsle/massaved

7 inlägg 6183 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

528kr/m3fub för bränsle/massaved

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113765 528kr/m3fub för bränsle/massaved.

Nu ligger spotpriset för flis på 240 kronor per megawattimme för flis.
www.di.se

Enligt Per A Sjöholm får man ett ungefärligt kubikmeterpris fast under bark (m3fub) genom att multiplicera med 2,2.
Omräknat blir fubpriset 528 kronor.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

finskpinne  
#113810 Är detta pris för färdigt flis levererat till värmecentralen eller är det priset man får för rundvirket vid skogsvägen?? Om det är priset man får för oflisat virke så skall jag köpa mig ett lastfartyg och skeppa så mycket bränsleved jag hinner över viken till sverige!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

finskpinne  
#113812 Efter lite milt googlande hittade jag svar på min egen fråga. Alltså att priset gäller fritt levererat vid värmeverket. Så om man räknar bort kostnader för drivning, flisning och fjärrtransport så är väl inte det där priset någon revolution precis, ganska samma som det snart varit ett år enligt mej. Men jag kan ju ha fel, jag har inte stenkoll på detta ämne...

Användarvisningsbild

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

Fredrik Reuter  
#478340 Hej,
Vad ligger flispriset på idag till värmepannorna?

Användarvisningsbild

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

Seb macahan  
#478343 Fick nyligen 85:- kbn netto.

Avatar Fallback

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

Tosca  
#478420 Grot samt träddelar i välta 75 kr/MWh i Närke, Värmland och Västmanland.

Avatar Fallback

Re: 528kr/m3fub för bränsle/massaved

Tosca  
#478421 Billerudkorsnäs lista ska väl tilläggas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).