Skogsnyheter

UK behöver 40 miljoner ton flis

1 inlägg 1569 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

UK behöver 40 miljoner ton flis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97381 UK har planer på att köpa 40 miljoner ton biobränsle årligen. Det skulle göra UK till världens största aktör på denna marknad. Om flispriset i Sverige idag ligger på 2-300kr MWh så är betalningsförmågan 6-700 MWh eftersom det är vad UK betalar för kolet de eldar idag.

“The UK’s demand for woodchips for electricity generation
could exceed 40 million tonnes per year”
27 July 2010
The annual feedstock requirements of the largest biomass power projects being planned in the UK could exceed 40 million green tonnes of woodchips according to a new report from Hawkins Wright*. Given the UK’s limited wood resources, the big biomass power plants will source the majority, if not all, of their feedstock from overseas.”
http://www.hawkinswright.com/


Detta skrevs 06 feb 2008 och verkar alltmer närma sig sanningen.
”Var på ett energimöte med de stora drakarna E-on, Vattenfall, Lantmännen energi, LRF-konsult och lite annat löst folk. Alla dessa konsulter visste exakt hur det skulle bli i framtiden !!!! Ända till en kille från Karlstad LRF- konsult berättade om sitt konsultuppdrag av LRF. Det hans grupp hade kommit till, var att priset till storköpare värmeverk och liknande skulle komma att 3 dubblas på 5 år. Från 180-200:-kr MwH till 650-700:- MwH. Det är väl bara framtiden som har svaret. Men det skulle inte förvåna mig om han får rätt. Ska Sverige ta på sig extra av Co2 utsläppen så sätter jag en slant på att han får rätt. Man ska inte glömma att värmeverk med el produktion har idag betalningsförmåga upp mot 1200:- Mwh. Därmed är det inte säkert att betalningsviljan finns.”
viewtopic.php?f=29&p=97292



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).