Skogsnyheter

Hotar elda upp skogen

3 inlägg 2091 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hotar elda upp skogen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96369 Det som händer nu är att de stora drakarna kör ett fulspel gentemot de små sågverken.
Den stora draken betalar för lite för massaveden och använder den vinsten till att ge premier på timmer.
Vilket medför att den mindre sågen utan egen massaindustri kan inte betala lika mycket varken för timmret
eller massaveden till skogsägaren. Så nu mullrar det i leden och hot om att elda upp skogen i protest hamnar på löpsedlarna.


"Hotar elda upp skogen"

"Mellanskogs vd kräver högre priser
–annars går veden till värmeverken"

"Skogsägarföreningen Mellanskog tar strid med börsjättar som
Stora Enso och Holmen. Vd Lars Gabrielsson hotar att strypa vedförsörjningen
till massabruken om de inte betalar mer. I stället kan veden bli bränsle i värmeverkens
ugnar."

www.di.se
http://dagensindustri.se/Avdelningar/Da ... asida.aspx



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hotar elda upp skogen

Elias  
#96370 Gudrun schyman kunde ju bränna pengar så varför inte? Men klart att det alltid är räv och rackarspel mellan dessa men så länge det gynnar mig. Dock om de går under så blir det mindre konkurrans i framtiden vilket lär leda till lägre priser.

Användarvisningsbild

Re: Hotar elda upp skogen

Mäki  
#96388 Vi har samma öde på gång i Finland. Skogsvårdsföreningen jag kör åt tar ut stock och flis ur gallringarna inge massa.
Vi har det emellertid lite annorlunda här när vi har det statliga stödet för klena första gallringar så vi får mera för fliset. Men än då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).