Skogsnyheter

Skogsägare i förlikning med Södra

5 inlägg 2194 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare i förlikning med Södra

Fredrik Reuter  
#93497 Hans Johansson i Tävelsås stämde Södra på 830.000 i samband med stormvirke från Gudrun. Nu har parterna förlikats och stämningen har dragits tillbaka. Sekretess råder och båda parter tiger.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/man-tog ... 7261%29.gm

Varför gör man så här?

Kan det vara ett sätt för Södra att spara pengar?
Kommer det ut kanske det finns fler skogsägare i liknande situation som kan ha pengar att hämta?
Spekulationer från mig sida, men vad tycker du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsägare i förlikning med Södra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93499 Normalt förfarande när det kostar mer att vinna än man vinner, eller om man inte är tillräckligt säker på att vinna.

Och, till skillnad mot vad du tror, så gäller det båda parter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare i förlikning med Södra

Fredrik Reuter  
#93505 Ja, det kanske är så.
Spännande iaf detta med juridik, varför jag reagerade med spekulationer är de tidigare ärendena när Södra dragits till tinget. Då har de inte sparat på krutet och traskat på som en ångvält (och vunnit) oavsett målsägare.

Men inte denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare i förlikning med Södra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93516 Om du läser artikeln du referarer till, står det att man har handlat olika i olika fall.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare i förlikning med Södra

Fredrik Reuter  
#93535 Jodå, jag har allt läst artikeln.
Det står ju också att Södra har ett tjugotal tvister som gått till domstol.
Men jag tycker ändå att det är lite intressant fenomen.

Part 1 stämmer part 2. Förhandlingar inleds i domstol. Beslut väntas men då drar målsägande tillbaka sin stämning och respektive part betalar sina rättegångskostnader och sedan är det locket på, det hemligstämplas...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).