Skogsnyheter

Varsel och neddragningar vid Linghems sågverk

9 inlägg 898 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Varsel och neddragningar vid Linghems sågverk

Elis76  
#915987Holmen varslar 18 av 30 anställda vid sågverket i Linghem.

Marknaden befinner sig enligt bolaget i den sämsta konjunkturen på 30 år.
Den årliga produktionen sänks från dagens 72 000 m³ till cirka 26 000 m³ där orsaken är en kombination av svag efterfrågan och höga timmerpriser som gör det svårt att nå lönsamhet.

https://efn.se/varsta-marknaden-pa-30-ar-holmen-varslar-sagverksarbetare

TS

Re: Varsel och neddragningar vid Linghems sågverk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915995Kan en sågverksenhet överleva med en volym på 26000m3, det låter mycket lite?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915998Bergs i Mörlunda är väl en svår konkurrent?
Södra kör mycket klentimmer dit från Östergötland

krokek70  
#916016Linghems sågverk har idag ca 30 medarbetare, man varslar 18, dvs ca 12 finns kvar, känns som inte så mycket av verksamheten blir kvar.

Användarvisningsbild

toker72  
#916061Gissar dom kör några år om inte försäljningen tar fart lägger dom ner.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
toker72 skrev:Gissar dom kör några år om inte försäljningen tar fart lägger dom ner.

Det var så jag tänkte också. Det finns knappast rimliga skäl att nyinvestera för en så liten volym och utan nyinvestering är alla sågar snart borta.

Användarvisningsbild

toker72  
#916085Det kan ju naturligtvis även vara nån annan såg som blir tvingad lägga ner och då finns det lite mera volym för den här sågen att ta över den sågen som har sämst ekonomi eller sämst förtroende hos ledningen åker först.

jannee  
#916102När man backar (krymper) på det viset är det oftast början till slutet - tyvärr.
Än viktigare är att om försäljningsavdelningen kan lyckas hitta någon kanal för att optimera priserna på sågad volym.

Användarvisningsbild

toker72  
#916104Om jag inte minns helt fel har Holmen flyttad produktion från delar av Sverige med högre timmer priser som tex Linghem till Iggesund eftersom det inte kördes för fullt på sågen i Iggesund om det blir bättre försäljning då bör produktionen stiga även i Linghem men det är ju om.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).