Skogsnyheter

Ny forskning utmanar synen på hinder i skogsbrukets omställn

18 inlägg 740 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ny forskning utmanar synen på hinder i skogsbrukets omställn

JAndersson  
#914700Ny forskning utmanar synen på hinder i skogsbrukets omställning | slu.se https://share.google/rJBfs6VNMVIWw1Vqe
Kunskapsbrist och traditionella normer ses som stora hinder för en övergång till hyggesfritt skogsbruk i Sverige. Ekonomiska faktorer uppfattas samtidigt som mindre viktiga, visar en ny SLU-studie om skogsaktörers syn på skogsbrukets framtid.

Vet inte om det är för att jag hängt en del på Skogsforum, men resultatet var som väntat tycker jag.

TS

Re: Ny forskning utmanar synen på hinder i skogsbrukets omst

gurka  
JAndersson skrev: Ekonomiska faktorer uppfattas samtidigt som mindre viktiga, visar en ny SLU-studie om skogsaktörers syn på skogsbrukets framtid.

[/quote]

Det är nog rimligt att tro att ekonomiska faktorer för skogsägare uppfattas som mindre viktiga i denna undersöknings grupp....

"The number of participants was relatively even across three main stakeholder categories – public (16), forest management representatives (14), and academics (19). However, forest management representatives consisted of both industrial actors (5), owner associations (6) and non-governmental organizations (3)."

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914704Intervjubaserad forskning gällande olika gruppers tyckande och tro om fauna och skogsbruk är i mina ögon av ringa trovärdighet som bärande grund för långsiktighetsbeslut. Man får kalla det opinionsundersökning eftersom det är en ögonblicksbeskrivning. Forskning kan man kalla det som är fastlagt som typ naturvetenskapliga fakta.
Eftersom opinionsbildare ofta hänvisar till ”forskning” leder det till att vi får vetenskapsförnekelse när folk ”tycker” olika.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#914712Spännande!

Jag har bara skummat studien men finner den ändå intressant. Det är trots allt 19 forskare, 16 myndighet/offentlighetspersoner, 6 från skogsägarföreningar, 5 från skogsindustri, 3 från NGO:er, 2 från media och 2 renskötsel. Så helt tokigt sammansatt känns det ändå inte. Och hela poängen är väl just att fråga ganska olika delar av skogssverige vad de ser som hinder. Då tycker jag faktiskt det är intressant att kunskap, kompetens och normer hamnar så högt som det gör (givet sammansättningen).

Jag säger inget om skogsbruksmetoderna men envisas med att tro att ju fler som hittar på "konstiga" saker i skogen, desto högre kommer virkespriset bli. Även för de som håller på med det "vanliga". Tillgång och efterfrågan!

Användarvisningsbild

Badger  
#914734Inte en enda vanlig privat skogsägare tillfrågad?

Användarvisningsbild

joran  
#914736Istället för att sälja ut Sveaskog till privata, så kan Staten gå före och visa vägen till den nya tidens skogsbruk. Bruka endast med hyggesfria metoder och förbjud kallhyggesbruk på Sveaskogs marker. Planteringar och ungskogar lämnas utan skötsel allt för att öka den biologiska mångfalden. Jobba med naturvård i redan brukade skogar, bjud in miljörörelsen att delta i de praktiska jobbet för delaktighet. Ekonomin för Sveaskog kan vi strunta i, miljön klimatet och den biologiska mångfalden står högre på EU:s agenda. 🌲🌲🌲

Bosse1  
#914740Ja vad ska vi göra med tjänstemannen när artificiell intelligens tar dennes plats 🤔 Den får nämligen inte plats i skogsägarens redan tunga rygga.
Kort sagt, hitta på nåt annat joks åt dem 👍 Kom med förslag.

https://www.vr.se/swecris.html#/?query=Lucas+Dawson
https://www.vr.se/swecris.html#/?query=Sara+Holmgren

Användarvisningsbild

laguma  
joran skrev:Istället för att sälja ut Sveaskog till privata, så kan Staten gå före och visa vägen till den nya tidens skogsbruk. Bruka endast med hyggesfria metoder och förbjud kallhyggesbruk på Sveaskogs marker. Planteringar och ungskogar lämnas utan skötsel allt för att öka den biologiska mångfalden. Jobba med naturvård i redan brukade skogar, bjud in miljörörelsen att delta i de praktiska jobbet för delaktighet. Ekonomin för Sveaskog kan vi strunta i, miljön klimatet och den biologiska mångfalden står högre på EU:s agenda. 🌲🌲🌲

Hur tänker du nu? En övergång till ett sånt skogsbruk skulle resultera i ökade utsläpp av klimatpåverkande gaser på global nivå.
Vilket skulle innebära ett ändå större hot mot den biologiska mångfalden?

Användarvisningsbild

joran  
#914760Jag får svara med en motfråga: På vilket sätt ökar hyggesfria metoder, jämfört med trakthyggesbruk,utsläpp av klimatpåverkande gaser? Att den totala sammanlagda biologiska mångfalden ökar i skogar som lämnas orörda av människan tror jag de flesta håller med om.🌲

Användarvisningsbild

laguma  
#914761Utsläpp i samband med drivning ökar, tillväxten minskar vilket leder till lägre CO2 inlagring.
Timmer volymerna kommer att minska vilket leder till att utbudet av sågade trävaror minskar vilket sannolikt ersätts med Betong och Stål i byggnationer som också ökar utsläppen.
Massa/papper ersätts med oljeprodukter vilket ökar utsläppen.
Energiproduktionen med klimatneutral råvara minskar och resulterar i ökad användning av fossilt bränsle.
Elexporten minskar vilket ersätts med fossila bränslen som producerar el med 30% verkningsgrad vilket är det dominerande elproduktionen i EU.
Rötskador och insektsangrepp ökar CO2 läckaget från våra skogar.
Att den biologiska mångfalden skulle öka genom att lämna skogarna orörda får stå för"de flesta" de har i regel inte varken kunskap eller vilja att sätta sig in i detta.
Den slutsatsen utesluter människan som en del av den och är på så sätt ett betydligt större hot mot den biologiska mångfalden än nuvarande skogsbruk.
Glöm inte att väldigt många arter är beroende av mänsklig aktivitet och att det endast gynnar fossilindustrin som tar emot möjligheten att tjäna mer pengar.

Användarvisningsbild

joran  
#914763Sveaskog äger väl drygt 20% av skogen i Sverige, så om vi brukar den med andra metoder än trakthyggesbruk vore det ingen katastrof tänker jag. Miljösidan tror jag skulle uppskatta ett sådant beslut.🌲

Användarvisningsbild

laguma  
#914766Jag tillhör miljösidan.
Det görs redan i möjlig mån.
Katastrofen är redan pågående så frågan är bara om vi vill påskynda den.
Den här skiten riskerar dessutom att sprida sig vilket vore mycket olyckligt.

Användarvisningsbild

laguma  
#914775För övrigt anser jag att ”miljösidan” borde ägna mer tid på att angripa orsakerna till både klimatförändringen och iom. det, det största hotet mot den biologiska mångfalden i stället för att agera som fossilindustrins proxymilis.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#914779Nu orkar jag inte läsa hela långa forskningen på engelska men enligt artikeln verkar som fokuset hade varit endast på hyggesfritt.
Frågeställningen i såfall är lite snett med tanke på det är klart EUs skogsstrategi bakom forskningen, och ffa closer to nature -principen i strategin, vilket nu borde absolut inte tolkas som hyggesfritt är enda alternativ till nuvarande trakthyggesbruk att övergå. Om folket nu har starkt vilja att 'gå ifrån systemet' som forskaren uttrykte saken, borde dom inte tvångas att övergå hyggesfritt tycker jag.

😀 Dock inte helt felforskat men kanske lite snett som sagt.

Användarvisningsbild

Badger  
laguma skrev:Rötskador och insektsangrepp ökar CO2 läckaget från våra skogar.
Att den biologiska mångfalden skulle öka genom att lämna skogarna orörda får stå för"de flesta" de har i regel inte varken kunskap eller vilja att sätta sig in i detta.

Och solen är blå, upp är ner och bananer växer i havet?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).