Skogsnyheter

Sveaskog årsrapport 2025 - spännande ur fler vinklar

28 inlägg 3264 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Sveaskog årsrapport 2025 - spännande ur fler vinklar

Fredrik Reuter  
#905842Sveaskog redovisar 2025 ett operativt rörelseresultat på 2 275 MSEK på en leveransvolym på 7,76 miljoner m³ i sitt årsbokslut som kom idag. KPI-justerat innebär det att intjäningen per kubik i praktiken ligger runt dubbelt så högt som 2018. I 2025 års penningvärde är rörelseresultat per m³ ungefär 150 kr 2018 och drygt 300 kr 2025, alltså en real fördubbling på åtta år.

Det är relevant för skogsägare eftersom det visar att staten via Sveaskog har lyckats lyfta virkesnettot i reala termer kraftigt sedan 2018. Samtidigt är det en varning: inflationen åt upp mycket av “tillväxten” under perioden. När KPI steg ungefär 27 procent från 2018 till 2025 räcker det med ganska små prisnedgångar nu, i en miljö där inflationen ligger still, för att dagens pris snabbt ska motsvara 2018 års nivå i reala kronor även om prislappen fortfarande ser “hög” ut.

Setra-affären är också värd att notera. Sveaskog sålde sin 50-procentiga andel till Mellanskog under 2025 och redovisar samtidigt en nedskrivning kopplad till försäljningen på 235 MSEK. I kassaflödet finns en post “försäljning av aktier och andelar” på 360 MSEK. Sveaskog särredovisar inte köpeskillingen för Setra, men om man antar att 360 MSEK i huvudsak avser Setra antyder kombinationen av kassaflöde och nedskrivning att Sveaskog kan ha sålt med förlust relativt bokfört värde.

Med samma antagande ger det en grov tumregel för värdering: 360 MSEK för 50 procent implicerar cirka 720 MSEK för hela Setra. Om man sätter det i relation till en årlig produktion på cirka 1,5 miljoner m³sv hamnar det på ungefär 480 kr per m³sv i “värde per årlig kubik” för en svensk sågverkskoncern.

Graferna nedan är positiva om man läser dem som svensk skogsägare. Det är viktigt att vi nu både identifierar den höga inflation vi faktiskt lever samt att priserna under 2025 var rimliga sett till ett EU-snitt. Några andra saker att diskutera är att Sveaskog gör en vinst på ~2,2 miljarder men föreslår en utdelningen enbart på 1,3 miljarder kronor. Det innebär att Sveaskog "sparar 900 miljoner kronor i ladorna" just nu. Man kan fråga sig varför?

Här kan du läsa årsrapporten: https://www.sveaskog.se/press/2026/svea ... -resultat/

TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog årsrapport 2025 - spännande ur fler vinklar

Vedproducent  
#905860Man kan konstatera att det är hemskt lågt pris för 1,5 miljoner kubik sågverksproduktion. Men med en dålig lönsamhet på produktionen så blir det så.
Jämför med Vida som sålde 70 procents andel till Canfor redan 2018 för 4 miljarder så förstår man.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Vedproducent skrev:Man kan konstatera att det är hemskt lågt pris för 1,5 miljoner kubik sågverksproduktion. Men med en dålig lönsamhet på produktionen så blir det så.
Jämför med Vida som sålde 70 procents andel till Canfor redan 2018 för 4 miljarder så förstår man.

Detta är väldigt intressant. Man bör notera dock att Vida är mer än dubbelt så stor koncern jämfört med Setra (3,3 miljoner m3sv mot 1,6 miljoner m3sv). Canfor torde alltså "betalat" ca. 1700 kr/m3sv vid köpet 2018. Motsvarande pris enligt ovan är ~480 kr/m3sv. En brutal skillnad. Men det är också här det blir intressant. Mellanskog hade 2024 ett bokfört värde på sin 49,52% andel i Setra satt till 898 miljoner kronor. Räknar man på detta så var Setra enligt Mellanskog värt ca 1,8 miljarder kr eller 1131 kr/m3sv.

Man kan alltså föra en teori om att Mellanskog köpte resterade del av Setra till ett brutalt rea-pris. Vissa kanske tänker statlig subvention här?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905899Den totala sågade volymen för Vida när affären genomfördes 2018 var en bra bit ifrån dom sågade volymerna du anger. Den har stigit rätt ordentligt dom senaste åren.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#905900Sant, 3,3 är bland annat med Karl Hedin, missade det. Men över eller runt 2,5 miljoner m3sv torde det varit även 2018.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905901Den exakta volymen för 2018 går ju att ta fram men finner inget intresse i det. Men du glömmer också Bergs 4 sågverk som tillkommit. Kraftigt ökad produktion i flera andra sågverk osv. Säkert något mer också man glömt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Vedproducent skrev:Den exakta volymen för 2018 går ju att ta fram men finner inget intresse i det. Men du glömmer också Bergs 4 sågverk som tillkommit. Kraftigt ökad produktion i flera andra sågverk osv. Säkert något mer också man glömt.

Ja, den finns öppet och direkt från Canfor i länken nedan. Men det är million board feet man pratar om. Räknar jag om så hade Vida 2018 en kapacitet på 2,6 miljoner m3sv (ungefär, och om jag har rätt).

VIDA is Sweden's largest privately owned sawmill company, operating nine sawmills in southern Sweden with an annual production capacity of 1.1 billion board feet. All of the sawmills produce spruce and pine products, and are strategically located in high quality and sustainable fibre regions of Sweden. In addition, VIDA has nine value-added facilities that include premium packaging, modular housing, industrial products and energy.

Ref: https://www.newswire.ca/news-releases/c ... 75472.html

TS

alias  
#905905Det vore lite intressant att få reda på hur Sveaskogs andel av Setra värderats i bokföringen jmf med hur Mellanskog värderat sin halva...

Om Sveaskog fått 360 msek för ca 50 % och dessutom skrivit ned värdet med 235 msek i samband med försäljningen så torde det ge att de tidigare värderat sitt innehav till 595 (360+235) msek.

Hur kan Mellanskogs ca 50 % av Setra då ha varit värderat till 898 msek (drygt 300 msek mer än Sveaskogs halva) i bokföringen, och bör värdet på detta innehav nu skrivas ner till 360 msek - nu när man faktiskt vet vad den andra halvan betingade för pris?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 05 feb 2026, 11:25, redigerad totalt 1 gång.

alias  
#905908Googlade "Mellanskog eget kapital" och såg att Rickard Axdorff funderat i ungefär samma banor (hittade inte datum för när artikeln publicerades, men gissar på att det är ca 15 år sedan, utifrån årtalen som nämns i artikeln).

https://www.skogsaktuellt.se/?p=37851

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#905931Jag håller med dig, väldigt spännande om vi får reda på mer. Antingen har man värderat ner bolaget extremt de sista åren eller så går tankarna till en form av "statlig subvention"...

TS

alias  
Fredrik Reuter skrev:Jag håller med dig, väldigt spännande om vi får reda på mer. Antingen har man värderat ner bolaget extremt de sista åren eller så går tankarna till en form av "statlig subvention"...

Nja, "statlig subvention" skulle jag nog inte kalla det.
Setra har ju gjort förluster på runt 200 msek efter skatt både år 2023 & 2024 och läser man bokslutskommentarerna för de tre första kvartalen 2025 så ser det ju inte direkt muntrare ut (-251 msek efter skatt för denna tidsperiod).

Tror att Sveaskog var rätt nöjda med att kunna lämna "det sjunkande skeppet" och ändå få betalt, för vilken annan aktör vore spekulant på att samäga en sågverkskoncern, med tveksam lönsamhet över tid, tillsammans med en skogsägarförening?

Visst har väl politiken dessutom under lång tid tryckt på för att Sveaskog skulle avveckla sitt industriinnehav?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#905939Djärv tanke: Nu när Mellanskog är ensamägare till Setra öppnar sig möjligheten att sälja ut hela (ja i stort sett) bolaget till extern köpare som värderar svensk sågverksindustri högre. T ex sågverksföretag från Österrike, Finland, Norge eller Tyskland. Jag vet inte vad Mellanskog kan ha fått betalt när de sålde Malåsågen till HS Timber men det kanske kan väcka tanken? Det borde vara attraktivt att dra in en rejäl hacka pengar genom att sälja till driven träförädlare och därmed slippa hela arbetet med att styra upp skutan och samtidigt slippa undan ekonomisk risk som lätt kan bli ohanterbar för föreningsekonomin. Att sälja till en aktör som inte finns i området idag bibehåller ju konkurrens och råvarubehovet kvarstår. Samtidigt som Mellanskog blir fri att verkligen driva skogsägarnas affär.
Har motionstiden stängts inför SBO-möten och årsstämma? 😎

Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Djärv tanke: Nu när Mellanskog är ensamägare till Setra öppnar sig möjligheten att sälja ut hela (ja i stort sett) bolaget till extern köpare som värderar svensk sågverksindustri högre. T ex sågverksföretag från Österrike, Finland, Norge eller Tyskland. Jag vet inte vad Mellanskog kan ha fått betalt när de sålde Malåsågen till HS Timber men det kanske kan väcka tanken? Det borde vara attraktivt att dra in en rejäl hacka pengar genom att sälja till driven träförädlare och därmed slippa hela arbetet med att styra upp skutan och samtidigt slippa undan ekonomisk risk som lätt kan bli ohanterbar för föreningsekonomin. Att sälja till en aktör som inte finns i området idag bibehåller ju konkurrens och råvarubehovet kvarstår. Samtidigt som Mellanskog blir fri att verkligen driva skogsägarnas affär.
Har motionstiden stängts inför SBO-möten och årsstämma? 😎

Mycket mycket mycket klok tanke.
Sälj Setra för kanske 1.5 mdkr till Österrikarna sen placera penningsumman i en stabil utdelningsportfölj likt Norges oljefond.
Då får Mellanskog in trygga 60 mkr per år som kan gå till att öka prislistan och subventionera höga virkespriser.
Mellanskog köper in drygt 3.2 miljoner m3fub per år. 60 milj kr utslaget på allt blir nästan 20 kr per m3fub.
Har man tur så lyfts marknadspriserna av detta och då finns återigen utrymmet för att höja... 😁

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:
Vedproducent skrev:Den exakta volymen för 2018 går ju att ta fram men finner inget intresse i det. Men du glömmer också Bergs 4 sågverk som tillkommit. Kraftigt ökad produktion i flera andra sågverk osv. Säkert något mer också man glömt.

Ja, den finns öppet och direkt från Canfor i länken nedan. Men det är million board feet man pratar om. Räknar jag om så hade Vida 2018 en kapacitet på 2,6 miljoner m3sv (ungefär, och om jag har rätt).

VIDA is Sweden's largest privately owned sawmill company, operating nine sawmills in southern Sweden with an annual production capacity of 1.1 billion board feet. All of the sawmills produce spruce and pine products, and are strategically located in high quality and sustainable fibre regions of Sweden. In addition, VIDA has nine value-added facilities that include premium packaging, modular housing, industrial products and energy.

Ref: https://www.newswire.ca/news-releases/c ... 75472.html

Nej det stämmer inte. Du måste gjort något grovt beräkningsfel. 2018 var Vidas sågproduktion 1 749 376 kubikmeter. Bara lite mer än Setras volym alltså. Vilket man sålde en 70 procentig ägarandel för 4 miljarder. Det första inlägget jag läste från dig Fredrik tolkade jag det lite som att man kunde värdera Sveriges sågverkskoncerner utifrån Setras försäljning. Jag misstolkade möjligen det. För annars är det ungefär samma faktorfel som i Uffes trådar och det så kan vi ju inte ha det. Håller heller inte med om att det är en statlig subvention för vad jag vet så har ingen varit förhindrad att lägga ett högre bud på Sveaskogs andel. Men ingen har gjort det.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#905952Ok, men skillnaden kan vara att jag räknade på kapacitet och du räknade på faktisk produktion. Så jag hävdar att vi båda kan ha rätt.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).