Skogsnyheter

Södra vill inte investera i ny kärnkraft

4 inlägg 1376 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Södra vill inte investera i ny kärnkraft

Torbjörn Johnsen  
#898535Södra meddelar att de lämnar samarbetet i bolaget Industrikraft i och med Industrikraft nu väljer att gå in med eget kapital och investera för ny kärnkraft tillsammans med Vattenfall. Södra skriver i ett pressmeddelande:

Södra har aldrig haft för avsikt att investera i kärnkraft, men kommer fortsatt att vara en aktiv part i frågor som rör framtidens elsystem och markägarperspektivet.

Vidare skriver Södra att de vill se någon ny samverkansform inom energiopmrådet:

När Industrikraft nu tar en ny riktning behövs ett nytt sammanhang att formas för fortsatt samverkan, vilket Södra ser som särskilt viktigt i frågor som rör markägarperspektivet – exempelvis ersättning vid ledningsdragningar.

Läs mer på Södras sajt här.

TS

Re: Södra vil inte investera i ny kärnkraft

aho  
#898923Klokt beslut av Södra.

Kan inte komma på något scenario där Södra eller Södras ägares (skogsägarnas) affär skulle gynnas av att det byggs kärnkraft i Sverige. Snarare tvärtom, mer energitillförsel från andra källor med låga CO2-utsläpp riskerar att sänka värdet på biobränsle, och mycket av det som huggs i svenska skogar blir ganska snart bränsle. Gärna med omvägen via pallvirke, formvirke, kartong eller liknande innan det eldas.

jannee  
#898928Men det går inte att komma ifrån att det är rena vansinnet att elda upp en sådan bra produkt som trä egentligen är.
Vi är troligtvis bara i tidernas begynnelse på den utveckling träråvaran står inför.
Egentligen är det ingen stor utveckling som skett på just träråvaran under den senaste 1 000 års perioden.
Visst det har skett en del senaste 20 årsperioden och detta är troligtvis bra början, vänta bara tills Alvarsson får rätt och oljan kostar 1 000 dollar fatet - då om inte först då kommer det till en utveckling inom fiberråvaran.
Snart kommer MP till makten, ja som stödparti till sossarna och centern, då blir det förbud på hemved eller att elda i vedpannor/kakelugnar eller kaminer.

alias  
#898949Om jag inte missminner mig så har Södra varit nettosäljare av el sedan ett antal år tillbaka. Därmed har man väl inte samma incitament som en hel del andra elförbrukande industrier att binda kapital för att tillföra mer installerad effekt till elnätet, om det inte har ett funktionellt samband med skogsägande eller skogsindustri.

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).