Skogsnyheter

Husqvarna avvecklar fabriken i Brastad

15 inlägg 5503 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Husqvarna avvecklar fabriken i Brastad

Elis76  
#896662Husqvarna avvecklar fabriken i Brastad meddelar bolaget nu på morgonen.
Bakgrunden är kostnadsbesparingar på grund av ett mindre lönsamt kvartal (läs Q3-2025) än väntat.

https://www.placera.se/telegram/husqvarna-husqvarna-avvecklar-fabrik-i-brastad-ska-ge-besparing-pa-100-miljoner-kronor-20251021

TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna avvecklar fabriken i Brastad

JensSkoog  
#896713"All tillverkning som sker i fabriken kommer att outsourcas till tredje part, vilket
bidrar till förbättrad flexibilitet och lägre kapitalbindning.
"

Tragiskt, isär för alla som blir till över, men en välkänd
melodi frå ekonomar och dom som styr.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896717I klartext betyder det väl att det blir Kinaprylar i Qvarnorna framöver.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#896718Minns ju mina Partnersågar som jag gillade starkt på sjuttiotalet. Senn
blev det Jonsseredsågar som var grymma.
Man kan ju undra om Husqvarne också är på väg till hyllan
på Jula, så tragedien är komplett. 😤 😤
Men, möjligt det är att rita bild av den Fula på väggen 😉

Användarvisningsbild

Skog10  
#896730Det är uppenbart att Husqvarna bara kommer att vara ett klistermärke i framtiden och någon annan kommer att stå för produktionskompetensen. Husqvarna sålde ju en fabrik i USA också och ingick leveransavtal. Det som händer i de här fallen är att man sparar lite pengar första åren vilket gör styrelsen nöjd, men sedan tappar man helt kontrollen beträffande kvaliteten. Husqvarna borde gå rakt motsatt väg och satsa mer kapital på FoU, avancerad automation, best-in class service och istället dra ned på den administrativa delen av organisationen. Det är otroligt irriterande att det inte går att logga in på sociala media utan att undvika deras fotomodellinfluencers som står med någon motorsåg, samtidigt som det tar flera veckor att få en reservdel som de har på hyllan. Förut hade återförsäljarna reservdelar på högst någon dag, men det verkar vara en utopi numera. Man undrar ju om de förstår vilken situation självverksamma eller professionella befinner sig. Man kan liksom inte vänta i veckor. Husqvarna är för övrigt inte den enda tillverkaren i segmentet som är misskött. Oregon Tool är i det närmaste sänkt av ett riskkapitalbolag.

jannee  
#896734Investment AB och Lundbergs AB har insett att just motorsågar/röjsågar är under stark ekonomisk press.
Effektivisering men även rationalisering är standardord men även att inhandla delar från tredje part.
Husqvarna kommer mer och mer att köpa in från Japan men även från China, just det som tillverkas i Brastad kan kineserna tillverka och saluföra till en betydligt lägre kostnad..
Inom en inte alltför lång framtid kom Husqvarna att endast montera, blir m.a.o. en stor monteringsverkstad i då bl.a. Husqvarna.
Men Husqvarna group har lagt ned fabriker i USA som ändå är ca 1/3 del av hela Husqvarnas försäljning..
Charlotte i North Carolina (900 anställda
Orangeburg South Carolina (200 sades upp 2023 + resten blir "anställda" av Flex Ltd)
Nashville Arkansas (650 anställda)
I mångt och mycket är det i USA Flex Ltd som övertar tillverkning av delar till Husqvarnas sortiment.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#896747När vinkelväxeln till min HVA 545 rök i våras så ringde jag runt till ett antal handlare i hela stockholmsregionen och förväntade mig att någon hade en sådan hemma på hyllan. Det var dock ett felaktigt antagande, den största leverantören ansåg att det ”närmast vore ett tjänstefel att ha en sådan hemma på hyllan.” Detta hände på en måndag, och mina två alternativ var att vänta på en reservdel med osäker leveransdag eller att jaga rätt på en ny röjsåg över dagen för att kunna arbeta vidare. Nu lyckades jag dock låna en såg och få en ny vinkelväxel levererad från skogsverktyg på två dagar, och det för en tredjedel av det pris HVA begär för en del som garanterat produceras i samma fabrik. Att få tag på Aspen, Husqvarna eller stihl alkylat i 25 litersförpackningar har även det blivit krångligt och innefattar i värsta fall ett par tre timmars bilåka i tät trafik. För att inte riskera ett flera dagar långt stillestånd på grund av avsaknad av reservdelar så bör man ha minst tre motorsågar, två röjsågar och gärna nära till ett Biltema vars alkylatbränsle är relativt billigt trots att det enbart säljs i enlitersförpackningar..😛

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Att få tag på Aspen, Husqvarna eller stihl alkylat i 25 litersförpackningar har även det blivit krångligt och innefattar i värsta fall ett par tre timmars bilåka i tät trafik. För att inte riskera ett flera dagar långt stillestånd på grund av avsaknad av reservdelar så bör man ha minst tre motorsågar, två röjsågar och gärna nära till ett Biltema vars alkylatbränsle är relativt billigt trots att det enbart säljs i enlitersförpackningar..😛

OK i Uppsala har 4-takts alkylat på pump. För att tanka 2-takt är Köping närmast Stockholm. Här på västkusten finns två mackar i Göteborgstrakten som har 4-takt och där brukar jag handla när man ärenden till den staden. Kör med den i alla 4-taktare som gräsklippare, Järnhäst m.m. Funkar utmärkt att blanda med HVA-olja till sågar och röjare. Jeepdunkar är lättare att hantera än 1-litersflaskor 😎

Det var Jonsered som byggde fabriken i Brastad.

Användarvisningsbild

Skog10  
jannee skrev:Investment AB och Lundbergs AB har insett att just motorsågar/röjsågar är under stark ekonomisk press.
Effektivisering men även rationalisering är standardord men även att inhandla delar från tredje part.
Husqvarna kommer mer och mer att köpa in från Japan men även från China, just det som tillverkas i Brastad kan kineserna tillverka och saluföra till en betydligt lägre kostnad..
Inom en inte alltför lång framtid kom Husqvarna att endast montera, blir m.a.o. en stor monteringsverkstad i då bl.a. Husqvarna.
Men Husqvarna group har lagt ned fabriker i USA som ändå är ca 1/3 del av hela Husqvarnas försäljning..
Charlotte i North Carolina (900 anställda
Orangeburg South Carolina (200 sades upp 2023 + resten blir "anställda" av Flex Ltd)
Nashville Arkansas (650 anställda)
I mångt och mycket är det i USA Flex Ltd som övertar tillverkning av delar till Husqvarnas sortiment.

Monteringen kommer definitivt att läggas ut på tredje part i framtiden. Det är nog den delen som är lättast att outsourca. Problemet med att lägga ut tillverkning på tredje part är att man tappar den täta kontakten med FoU. I grunden kommer det att sluta med att företaget blir en säljorganisation med en FoU-avdelning och när det krisar igen och nya kostnadsbesparingar behöver göras för att nå kvartalsmålen så är det hög risk att det är FoU som det kommer att sparas in på. Det mest sannolika är väl att den negativa spiralen bara fortsätter och att bolaget till slut blir uppköpt av t ex Bosch eller någon annan och bara blir ett varumärke i deras portfölj. Det Husqvarna borde kraftsamla på är innovation och ta fram nya produkter som särskiljer sig från konkurrenterna och inte gå i riktning att bli en dekal på en kinesisk volymprodukt. Det finns även andra marknadssegment man borde kunna bearbeta. Problemet är att den här typen av mogna företag inte kännetecknas av personer som vågar tänka annorlunda.

jannee  
#896801Man kan fråga sig hur många delar av en motorsåg som Huqvarna själva eller delvis ägda fabriker/företag tillverkar.
Sågkedjorna gör de i alla fall själva men för övrigt ?
Jag vill gärna jämföra HVA med Volvo och varför inte.
Hur mycket av en Volvo tillverkas av just Volvoägda företag ?
Volvo tillverkas i Torslanda men även Gent, + Kina (flera fabriker) och South Carolina.
Med tillverkas = monteras ihop.
Är det inte i princip samma sak med Husqvarnas motorsågar ?
Vissa modeller av Husqvarnas motorsågar kommer bl.a cylindern från Japan medans kolven kommer från Kina - eller om det vart tvärtom o.s.v..

Tor R  
#896815Verkligen bara sorgligt, för de som förlorar sina jobb, och för Husqvarna som lägger ner något som tryggt kan beskrivas som "Made in Sweden".
Det är som något man är stolt över som utvecklas till bara ett skal av sitt ursprung.

Låt oss hoppas att de är ärliga nog att sätta "Made in China" när det mesta av delproduktionen sker där!

Jag vet inte var cylindrarna tillverkas, gudarna vet, jag saknar Mahle!

Användarvisningsbild

uppland2  
th skrev:OK i Uppsala har 4-takts alkylat på pump. För att tanka 2-takt är Köping närmast Stockholm..

Jag har relativt nyligen tankat 2-takt alkylat på pump i Uppsala hos Trailercenter. Tidigare måste man betala i kassan, men på senare år har de börjat med kortautomat.

Användarvisningsbild

Elis76  
#896865@uppland2
@th

Vänligen respektera att tråden inte handlar om bränsle.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:Vänligen respektera att tråden inte handlar om bränsle.

Men det är fortfarande Jonsered som startade verksamheten i Brastad innan Husqvarna köpte upp hela verksamheten 1979.

Tor R  
#896896Kan inte se att det är viktigt när ock från hvem Husqvarna tog över fabriken.
Faktum är att de kämpar ekonomiskt och väljer att flytta mer och mer till Kina.
Något kan vara relaterat till produktionskostnader, jag själv tycker att det är bittert att "Made in Sweden" ska korrigeras till "Made in PRC"!

Det är dock inte så att kineserna inte kan göra toppkvalitet, det kan de absolut, det finns något som heter att bygga Sverige, inte att outsourca Sverige.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).