Skogsnyheter

Vida köper Karl Hedins svenska sågverk

18 inlägg 6077 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vida köper Karl Hedins svenska sågverk

Torbjörn Johnsen  
#888398Det kanadaägda sågvrksföretaget Vida AB meddelar idag att de köper Karl Hedins svenska sågverk.

Vida har slutit avtal med AB Karl Hedin Sågverk att förvärva deras sågverk i Karbenning, Krylbo och Säter. Avtalet förväntas bli klart inom de närmaste månaderna.

Skogsforum har hört envisa rykten om att denna affär varit på gång under en ganska lång tid men nu verkar det vara officiellt att affären blir av. Förvärvet innebär att Vida kan lägga ytterligare tre sågverk till sina nuvarande 12 och de befäster sin position som Sveriges största sågverksföretag (med marginal) med en årsproduktion runt 3,3 miljoner m3sv.

Förvärvet gör också att Vida etablerar sig i en ny geografisk region. Hittills har de endast verkat med sågverk i Götaland även om köpområdet krupit längre och längre norrut i Svealand de senaste åren. Nu kan man säkert förvänta sig en mer formaliserad köporganisation inom Karl Hedins område vilket borde vara bra för den fortsatta råvarukonkurrensen.

Säljaren, Karl Hedin verkar vara nöjd över affären och så här uttalar han sig i Vidas pressmeddelande:

- Vi är glada över att ha funnit en ny långsiktig ägare i Vida. Vida har en företagskultur som liknar vår med entreprenörskap och utveckling i fokus. Tillsammans kommer bolagen kunna dra nytta av varandras unika kompetenser och därmed fortsätta vara en stark aktör i branschen.”, säger Karl Hedin, majoritetsägare AB Karl Hedin.

AB Karl Hedin Sågverk kommer fortsatt att verka under nuvarande namn och varumärke och med Fredrik Marnefeldt som VD. Överlåtelsen är villkorad av att Vida erhåller godkännanden från berörda konkurrensmyndigheter.

Vad tror ni om den här lösningen för Karl Hedins sågverk?

TS

Re: Vida köper Karl Hedins svenska sågverk

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:...Nu kan man säkert förvänta sig en mer formaliserad köporganisation inom Karl Hedins område vilket borde vara bra för den fortsatta råvarukonkurrensen...

...Vad tror ni om den här lösningen för Karl Hedins sågverk?

Personligen så anser jag att det nog är positivt för den fortsatta verksamheten på berörda sågverk, men jag är inte alls lika säker på att det är rakt igenom positivt för de privata skogsägarna.

Ägarstrukturen på sågverkssidan börjar likna oligopolsituationen inom massaindustrin.

Hur många år dröjer det innan sågverksägandet i landet är koncentrerat helt till skogsägarföreningarna samt SCA, Holmen, Stora Enso, Vida, ATA och Derome?

Undrar om t.ex. konkurrensverket kommer att ha några synpunkter/invändningar emot affären?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
alias skrev:Personligen så anser jag att det nog är positivt för den fortsatta verksamheten på berörda sågverk, men jag är inte alls lika säker på att det är rakt igenom positivt för de privata skogsägarna.

Ägarstrukturen på sågverkssidan börjar likna oligopolsituationen inom massaindustrin.

Hur många år dröjer det innan sågverksägandet i landet är koncentrerat helt till skogsägarföreningarna samt SCA, Holmen, Stora Enso, Vida, ATA och Derome?

Undrar om t.ex. konkurrensverket kommer att ha några synpunkter/invändningar emot affären?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

@alias

Du har en inte helt försumbar poäng som jag ställer mig bakom.

Tumme upp . . . 👍

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#888449Det är klurigt det där vad som gynnar skogsägaren mest, stora bolag som kan upprätthålla en försäljnings/exportorganisation eller en mångfald med mindre aktörer som skapar en större mångfald av köpare?
Kollar vi på de två sågverk som legat närmst mig, TUJO och Nydala så gick det bra för Ture med furuexport till MENA fram till den arabiska våren, efter det så var det ständig uppförsbacke utom för det tryckta sortimentet. Nydala har med sin tyngdpunkt på gran verkat mer inom landet men har nu den senaste tiden när de högsta priserna varit utomlands inte kunnat hänga med i racet.
Om Sverige inte ska förvandlas till en lågkvalificerad rundvirkesexportör så vill det nog till att vi har aktörer som kan och har muskler för att upprätthålla en global försäljningsorganisation. En global försäljningsorganisation upprätthåller man inte med en volym på 250000 eller 500000m3, det krävs mer. Alternativet är att man som mindre aktör blir utlämnad till internationella virkesmäklare men då blir det fler aktörer som ska lägga vinst på samma virke.

jannee  
#888455Men Vida får absolut inte bli allenarådande för utan konkurrens kan de t.o.m. sänka priset till samma nivå som skogsägarna i Norrland får.
Det optimala (för skogsägarna) är två eller tre jämnstarka STORA starka aktörer.
Att vi här i söder har den prisbild som vi nu har är nog till stor del Vida vi ska tacka.
Man får verkligen hoppas att de andra något mindre sågverksrörelserna klarar konkurrensen - för om inte - ja = Norrlandspriser.

Bond.J  
#888463Som vanligt omöjligt att veta hur det kommer att bli. Risk för minskad råvarukonkurrens på timret, men ett starkt Vida med stora bytesvolymer av massaved borde pressa upp massaveden i ABKH:s område, är min chansning. Jag hoppas naturligtvis att Vida är så duktiga på att driva ABKH att allt bara blir bättre för skogsägarna i området.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bond.J skrev:Som vanligt omöjligt att veta hur det kommer att bli. Risk för minskad råvarukonkurrens på timret, men ett starkt Vida med stora bytesvolymer av massaved borde pressa upp massaveden i ABKH:s område, är min chansning. Jag hoppas naturligtvis att Vida är så duktiga på att driva ABKH att allt bara blir bättre för skogsägarna i området.

Glöm inte att Vida också är extremt duktiga på klen kubb vilket pressar ner massavolymerna och ytterligare pressar massavedspriset uppåt.

jannee  
#888470Man måste verkligen tänka efter INNAN man skriver ett avtal.
Obestridligt är att man får absolut bäst betalt för massaveden om man säljer till Södra, ja då plus den inte föraktfulla efterlikviden.
När det gäller timmer står det mellan JGA och Vida - Södra ligger långt efter även om man räknar med en 10 % efterlikvid.
Kubb, ja då är det JGA som gäller - utan diskussion.
Men även Sydveds inköpare kan i vissa fall ge ett verkligt bra bud - man ska absolut inte hoppa över deras inköpare.
Ovan gäller i mitt område - Södras Långasjöområde.
Men innan man släpper in räven (avverkningsgruppen) i hönsgården måste man ha medellängd + kostnad för avverkningen/m3fub på pränt. 😀

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#888485Vida ja , det man ska vara medveten om är att Vidas moderbolag Canfor har stora problem .
Förra året gjorde man en förlust på 669 milj dollar.
Q1 2025 visar på en förlust på 29 milj dollar.
Så i dagens läge skulle jag iallafall använda mej av bankgaranti om det gällde en större averkning.
Dom senaste Vida averkningar jag bevittnat har uppvisat stort uttag av massaved samt stor volym grov kubb istället för timmer .Genom att hugga grovkubb sänker man snittpriset på timmret Massaveden byter man förmodligen mot grovtimmer och slipper därigenom såga det klena timmret med sämre utbyte.Man hoppas att dom som sålt dessa averkningar har haft ett fast pris / kubik.
Noterbart är också att man har haft svårt att hänga med på rotposterna och blivit överbjuden i Småland.Det kommer troligtvis också bli utrensning i Karl Hedins försäljnings organisation samt inom tjänstemannen staben avseende ekonomi / arbetsledning.Historiskt sett har Vida slimmat organisationen i de bolag man köpt..
En annan aspekt som bransch kännare påtalat är att det finns ett stort investerings behov hos Vidas sågar.Kanske gör man som I Kanada och stänger dom sämsta verken.
Mh Janerika

jannee  
#888490Undrar om Krylbo sågverk verkligen passar in i Vidas portfölj.

Användarvisningsbild

Elis76  
jannee skrev:Undrar om Krylbo sågverk verkligen passar in i Vidas portfölj.

Varför skulle Krylbo inte passa in? 🤔

Användarvisningsbild

dalmas85  
#888512Om det är något utav sågverken som passar in så är det naturligtvis Krylbo. Kubb och USA export är möjligt osv.

jannee  
#888514Det jag hänger upp mig på är just storleken på sågverket.
I Småland har Vida köpt flera mindre sågverk för att inom något/några år lagt ned dem.
Men visst, även jag kanske är onödigt pessimistisk.
Nu vet jag inte i vilket skick Krylbo sågverk är - hur slitet det är och när nästa renovering behövs göras.

Användarvisningsbild

Elis76  
jannee skrev:Det jag hänger upp mig på är just storleken på sågverket.
I Småland har Vida köpt flera mindre sågverk för att inom något/några år lagt ned dem.
Nu vet jag inte i vilket skick Krylbo sågverk är - hur slitet det är och när nästa renovering behövs göras.

@jannee

Fortsätt, det här är intressant - vad vet Du mer om sågverket?
Hur modernt är det och vilka investeringar skulle Du bedöma behövs?

Användarvisningsbild

dalmas85  
#888516Storleken? Hur många sågverk i Sverige som
sågar klentimmer levererar över 240 000m3 sågad vara år efter år?

jannee skrev:Det jag hänger upp mig på är just storleken på sågverket.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).