Skogsnyheter

Metsä Board vinstvarnar för Q2-2025

10 inlägg 3728 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Metsä Board vinstvarnar för Q2-2025

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Metsä Board vinstvarnar för Q2-2025

marcusdirect  
#887059Vad innebär detta i praktiken?

/person som försöker lära sig nåt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887060Vinstvarning brukar betyda att vinsten blir lägre än det var tänkt. Men om siffrorna stämmer så gör de faktiskt förlust.

Användarvisningsbild

Elis76  
#887063Det stämmer, rörelseresultatet förutspås bli negativt för Q2-2025 enligt Metsäs pressmeddelande.

Vi skall se vad övriga bolag inom skogssektorn redovisar för resultat för första halvåret i år.

TS
Användarvisningsbild

marcusdirect  
Skogsola skrev:Vinstvarning brukar betyda att vinsten blir lägre än det var tänkt. Men om siffrorna stämmer så gör de faktiskt förlust.

Aha, jag förstår. Men vad innebär det för skogsägare som vill sälja sin skog?

Jag är helt novis men försöker som sagt lära mig om skogsbruk.

#887143På kort sikt ingenting. Räkna med att de försöker pressa ner virkespriserna. Därmed inte sagt att de kommer att lyckas med det.

Användarvisningsbild

marcusdirect  
Skogsola skrev:På kort sikt ingenting. Räkna med att de försöker pressa ner virkespriserna. Därmed inte sagt att de kommer att lyckas med det.

Ursäkta min okunskap, men vem är "de" som vill pressa ner virkespriserna och varför vill de göra det i sammanhanget?

#887175*De* är i detta fall Metsä board men ingen industri vill betala mer än de behöver för råvaran.

Användarvisningsbild

marcusdirect  
Skogsola skrev:*De* är i detta fall Metsä board men ingen industri vill betala mer än de behöver för råvaran.

Det låter rimligt. Så de pressar ner priserna för att få råvaran såld? Och för att köparna ska vara intresserade av att köpa?

#887184Råvaran är det virke vi säljer till dem. Den vill de gärna köpa billigt. Färdigvaran är den massa de tillverkar. Den vill de gärna sälja dyrt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).