Skogsnyheter

StoraEnso vill sätta skogen i eget bolag och börsnotera

18 inlägg 5176 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om Stora Ensos planerade avknoppning av sina skogstillgångar i ett separat bolag som ska börsnoteras och delas ut till aktieägarna. Flera deltagare reflekterar över om marknaden verkligen kommer att värdera skogen högre i ett eget bolag, samtidigt som risken för en minskad kontroll över råvarutillgången diskuteras. Torbjörn Johnsen och andra oroar sig för att uppdelningen kan leda till problem med virkespriser och avtal, och att ägarstrukturen kan förändras till industrins nackdel.

Skog10 och Guld och skogar pekar på kapitalfrigörelse och bättre värdering i fastighetsfonder, men också på risken att skogsbolaget blir mindre attraktivt om det bara kan sälja virke till ett enda industribolag. Robur Clivus lyfter in demografiska faktorer och ifrågasätter långsiktig efterfrågan på skogsråvara, medan andra användare som LesterCGarreth och alias uttrycker tveksamhet och funderar på om Stora Enso gör rätt drag eller om det handlar om kortsiktig kursuppgång.

Analytikerna är delade: Handelsbanken ser en stark uppsida i affären, medan BNP Paribas varnar för höga råvarukostnader och skuldsättning. Diskussionen tar även upp ägarfrågan där Finland och Wallenbergfamiljen kontrollerar majoriteten av rösterna, vilket kan begränsa förändringar i ägarbilden. Sammanfattningsvis finns både optimism och skepticism om affärens långsiktiga värdeskapande, utan tydlig konsensus.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟥 4/5
🎭 Tonalitet: Saklig och analytisk med inslag av oro och försiktighet
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-10-16 18:49 | data: 1)
Användarvisningsbild

StoraEnso vill sätta skogen i eget bolag och börsnotera

Torbjörn Johnsen  
#884513Knappt har 10-miljardersförsäljningen av 12% av Stora Ensos skogsinnehav landat i marknaden förrän Stora Enso nu går ut med nästa strukturaffär: Att skilja av de kvarvarande skogstillgångarna och sätta dessa i ett eget bolag som börsnoteras. Tanken är väl att aktierna i detta bolag delas ut till aktieägarna i SE, ungefär som SCA gjorde när man knoppade av hygiendelen i Essity. Anledning till en sådan här lösning kommer upp är enligt analytiker att den s k marknaden (börsen och aktieköparna) inte värderar skogsinnehavet. I dagens läge så motsvarar i stort sett skogsbolagens aktievärden det bokförda värdet av skogen vilket innebär att man får industrin på köpet. Alternativt att det finns en väldigt stor rabatt på skogen när man köper bolagsaktier.

Frågan är ju om den s k marknaden kommer att värdera skogen högre om den ligger i ett eget bolag? Stora Ensos ledning (och huvudägare) hoppas ju givetvis att 0,5 + 0,5 ska bli mer än ett när det gäller aktievärdet. Initialt kommer ett sådant skogsägarbolag i stort sett ha samma ägare som Stora Enso i sin nuvarande form har idag. Verksamheten kommer att bestå i att bedriva skogsbruk och sälja rundvirke till sig själv. Tills ägarbilden blir annorlunda. Vilka avtal kommer i så fall att skickas med ett sådant skogsägarbolag? Måste man sälja allt virke till SE och hur mycket måste man avverka? Och hur ska priset sättas?

I det korta perspektivet och sett ur ett strikt börskurs-perspektiv (vilket antagligen har viss påverkan på chefernas bonusar) så kan det te sig som ett smart drag och ett sätt att "syna marknaden" och att få upp ett högre aktieväde för helheten. Men i ett längre perspektiv kan man ju fundera över hur smart drag detta är? Stora har en historik av kortsiktigt smarta affärer som istället blivit riktiga sänken. Som t ex när skogen knoppades av förra gången i Bergvik Skog och man istället köpte Consolidated paper i USA vilket gav tvåsiffriga miljarförluster innan bordet var rensat.

När sedan Stora Enso köpte tillbaka skogstillgångarna i Bergvik Skog försvann betydande arealer som hamnade hos andra ägare som hade köpt aktier i Bergvik Skog: Länförsäkringar, Karl hedin, Tham, FAM m fl. Frågan är hur nettoeffekten i dessa affärer har landat? Någon som vågat räkna?

Om man polerar upp kristallkulan en aning så kan man med all säkerhet se en ökad förbrukning av skogsrelaterade produkter som trävaror, kartong och andra förpackningsmaterial. Konsumtion och priser kommer att öka. Skogsprodukterna görs av skog och skogen utgör en begränsad tillgång. Skogsmark tillverkas inte längre för att travestera på känt citat. Vi har den skogsmark vi har i Norden och Europa.

Virkesresursen runt Östersjön och i norra/centrala Europa är hårt upptingad vilket syns i att rundvirkespriserna är höga trots dålig lönsamhet i industrin. Att i framtiden ha tillgång till en egen stor skogsresurs bör vara betydligt mer värdefullt än vad det är idag (vilket ändå ter sig bra när man tittar på bolag som SCA och Holmen). Analyserna som gjorts under senare år är att vinstpengarna p g a råvarubrist flyttats längre bak i värdekedjan. Från industrin till skogsägarna. Äger man då som skogsbolag också sin skog så fångar man ju upp vinsten oavsett var den hamnar. Att i detta läge sälja av skogen ter sig inte helt genomtänkt om ni frågar mig. Det är ju inte säkert att Stora Ensos industridel får någon "start-upvärdering" bara för att den tröga, tråkiga och kapitalbindande skogen skiljs av. Och rätt vad det är så har det nybildade skogsbolagets ägarförhållanden ändrats så att Stora Ensos långa arm inte längre kommer åt virket från skogen till rimliga priser.
Men jag lovar, jag ska inte säga "Vad var det jag sa!"

Hursomhelst så är de s k analytikerna glada. I alla fall att döma av denna artikel på Dagens Industri (troligen betalvägg).

TS
Användarvisningsbild

Re: SoraEnso vill sätta skogen i eget bolag och börsnotera

Skog10  
#884529Att göra som Norra och även Stora Enso för ett tag sedan att sälja skogsinnehav med exklusiv rätt till timmer frigör mycket kapital som kan placeras till bättre avkastning än man får med skog. Det är inte överraskande att det sker fler sådana här affärer då kapitalbindning är något som man verkligen vill undvika i bolag och det frigör en hel del värde för aktieägarrna. Åtminstone från ett teoretiskt perspektiv så är det bättre att skogsinnehav ligger i fastighets- eller infrastrukturfonder med lägre avkastningskrav. Sedan så kan det finnas praktiska fördelar som industri att äga sin skog och att man inte blir beroende av råvaruleverantörer och kan sätta prispress på virkesmarknaden såsom SCA och Holmen, men aktiemarknaden värderar det nog inte så högt. Det måste vara extremt lockande att som stor aktieägare stycka upp skogsbolag och frigöra skogsinnehavet. Frågan är dock väl vem som vill äga skog som bara får säljas till en aktör? Det låter inte som någon lockande investering.

Användarvisningsbild

Re: SoraEnso vill sätta skogen i eget bolag och börsnotera

Guld och skogar  
#884534Detta är oförklarligt för mig. Borde vara skogsindustrins värsta mardröm. Stora har sagt att det skulle drivas som ett helt oberoende företag. Lockande att tro att det kommer leda till betydligt mindre gallring, betydligt senare avverkning och dra full nytta av statens bidrag som föreslås. Detta borde inte bara öka lönsamheten för avknoppningen, men även kraftigt minska tillgängligt råmaterial vilket i sin tur leder till virkesprishöjningar. Jag tror ingen här inne tror på skogsbolagens bokförda värden av deras skogar, marknaden är hyffsat duktig på att prissätta denna typ av tillgångar och det kommer läggas oändligt mycket mer resurser på att värdera denna tillgång än i dagsläget, där analytiker inte tänker själva utan rakt av accepterar det företagsledarna säger att skogen är värd. Det är enligt mig absurt att dessa stora företag värderar sina skogar utefter vad 20 hektars transaktioner med 50% mjuka värden säljs för. Stora Enso kommer dra till bak detta förslaget, det är enligt mig direkt korkat. Det kommer garanterat vara hedgefonder som analyserar och live trackar lantmäteriet för att få en edge.

Super spännande.

Re: StoraEnso vill sätta skogen i eget bolag och börsnotera

Avslutat-06  
Torbjörn Johnsen skrev:Knappt har 10-miljardersförsäljningen av 12% av Stora Ensos skogsinnehav landat i marknaden förrän Stora Enso nu går ut med nästa strukturaffär: Att skilja av de kvarvarande skogstillgångarna och sätta dessa i ett eget bolag som börsnoteras. Tanken är väl att aktierna i detta bolag delas ut till aktieägarna i SE, ungefär som SCA gjorde när man knoppade av hygiendelen i Essity. Anledning till en sådan här lösning kommer upp är enligt analytiker att den s k marknaden (börsen och aktieköparna) inte värderar skogsinnehavet. I dagens läge så motsvarar i stort sett skogsbolagens aktievärden det bokförda värdet av skogen vilket innebär att man får industrin på köpet. Alternativt att det finns en väldigt stor rabatt på skogen när man köper bolagsaktier.

Frågan är ju om den s k marknaden kommer att värdera skogen högre om den ligger i ett eget bolag? Stora Ensos ledning (och huvudägare) hoppas ju givetvis att 0,5 + 0,5 ska bli mer än ett när det gäller aktievärdet. Initialt kommer ett sådant skogsägarbolag i stort sett ha samma ägare som Stora Enso i sin nuvarande form har idag. Verksamheten kommer att bestå i att bedriva skogsbruk och sälja rundvirke till sig själv. Tills ägarbilden blir annorlunda. Vilka avtal kommer i så fall att skickas med ett sådant skogsägarbolag? Måste man sälja allt virke till SE och hur mycket måste man avverka? Och hur ska priset sättas?

I det korta perspektivet och sett ur ett strikt börskurs-perspektiv (vilket antagligen har viss påverkan på chefernas bonusar) så kan det te sig som ett smart drag och ett sätt att "syna marknaden" och att få upp ett högre aktieväde för helheten. Men i ett längre perspektiv kan man ju fundera över hur smart drag detta är? Stora har en historik av kortsiktigt smarta affärer som istället blivit riktiga sänken. Som t ex när skogen knoppades av förra gången i Bergvik Skog och man istället köpte Consolidated paper i USA vilket gav tvåsiffriga miljarförluster innan bordet var rensat.

När sedan Stora Enso köpte tillbaka skogstillgångarna i Bergvik Skog försvann betydande arealer som hamnade hos andra ägare som hade köpt aktier i Bergvik Skog: Länförsäkringar, Karl hedin, Tham, FAM m fl. Frågan är hur nettoeffekten i dessa affärer har landat? Någon som vågat räkna?

Om man polerar upp kristallkulan en aning så kan man med all säkerhet se en ökad förbrukning av skogsrelaterade produkter som trävaror, kartong och andra förpackningsmaterial. Konsumtion och priser kommer att öka. Skogsprodukterna görs av skog och skogen utgör en begränsad tillgång. Skogsmark tillverkas inte längre för att travestera på känt citat. Vi har den skogsmark vi har i Norden och Europa.

Virkesresursen runt Östersjön och i norra/centrala Europa är hårt upptingad vilket syns i att rundvirkespriserna är höga trots dålig lönsamhet i industrin. Att i framtiden ha tillgång till en egen stor skogsresurs bör vara betydligt mer värdefullt än vad det är idag (vilket ändå ter sig bra när man tittar på bolag som SCA och Holmen). Analyserna som gjorts under senare år är att vinstpengarna p g a råvarubrist flyttats längre bak i värdekedjan. Från industrin till skogsägarna. Äger man då som skogsbolag också sin skog så fångar man ju upp vinsten oavsett var den hamnar. Att i detta läge sälja av skogen ter sig inte helt genomtänkt om ni frågar mig. Det är ju inte säkert att Stora Ensos industridel får någon "start-upvärdering" bara för att den tröga, tråkiga och kapitalbindande skogen skiljs av. Och rätt vad det är så har det nybildade skogsbolagets ägarförhållanden ändrats så att Stora Ensos långa arm inte längre kommer åt virket från skogen till rimliga priser.
Men jag lovar, jag ska inte säga "Vad var det jag sa!"

Hursomhelst så är de s k analytikerna glada. I alla fall att döma av denna artikel på Dagens Industri (troligen betalvägg).

Slänger ut en omvänd analys, den är förmodligen inte rätt i längden, som alla andra anlyser, men kan vara ett bra scenario att ha i bakhuvudet! Kolla på demografin i de länder vi exporterar till exkluderat afrika, vi står inför en populationskollaps i väst och asien, endast söder om sahara kommer öka. Jag har så svårt att köpa slentrian tugget om att vi blir fler på planeten. Skulle jag dra några affärsbeslut idag skulle jag säga att Stora gör rätt för första gången, och köp absolut inte mark som har långa transportavstånd till industri. Var mer orolig för om det finns någon allmän pension om 15-20 år? Ta Kina som haft ett barns policy sedan 1979, 1,4 miljarder enligt 2024 Wiki, var är de matematiskt 2050 med sin fertilitet? Kommer vi i Sverige ha tomma byar/orter/städer där man ger bort husen? Jag förstår inte hur något så uppenbart inte diskuteras mer, skog, spannmål, pension, välfärdsstat. I min kommun börjar man sälja av husen där tidigare förskolor låg, då är vi en kommun som anses klara sig bra demografiskt.
Detta måste vara den minst debatterade frågan någonsin som kommer påverka alla? Bara en öppen fråga, är detta kännt men alla bara biter ihop och spelar med, eller förstår man inte och bara hoppas på att nya generationer kommer vara helt ändlöst promiskuösa!

Avslutat-06  
#884582Med ovan inlägg så kan jag se att FAM, Investor och Stora Enso för en gångs skull gör en värdeskapande exit! Hur mycket kommer en granåker vara värd 2050 med dagens fertilitet?

alias  
Avslutat-06 skrev:Med ovan inlägg så kan jag se att FAM, Investor och Stora Enso för en gångs skull gör en värdeskapande exit! Hur mycket kommer en granåker vara värd 2050 med dagens fertilitet?

Första frågan är om man tror att utvecklingen av konsumtionen är linjär mot befolkningsutvecklingen över tid?
Känns inte som att det har varit en sanning historiskt sett.

Nästa fråga blir vilka tillgångsslag som skulle vara mer "immuna" än andra för en minskande efterfrågan/befolkning över tid?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avslutat-06  
alias skrev:
Avslutat-06 skrev:Med ovan inlägg så kan jag se att FAM, Investor och Stora Enso för en gångs skull gör en värdeskapande exit! Hur mycket kommer en granåker vara värd 2050 med dagens fertilitet?

Första frågan är om man tror att utvecklingen av konsumtionen är linjär mot befolkningsutvecklingen över tid?
Känns inte som att det har varit en sanning historiskt sett.

Nästa fråga blir vilka tillgångsslag som skulle vara mer "immuna" än andra för en minskande efterfrågan/befolkning över tid?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Bra funderingar, på fråga ett är nog ändå min gissning att tillgänglig energi och dess EROI det nyckeltal som ligger närmast för att definera total möjlig konsumtion.

På fråga två har jag funderat mycket, har mina gissningar som tiden får utvisa om de är rätt, hur resonerar du där?

LesterCGarreth  
#884661Ser både för- och nackdelar men eftersom jag är en bakåtsträvare så ställer jag mig tveksam till upplägget.

339  
#884705"Stockholmsbörsen är oförändrad efter en dryg halvtimmes handel. Stora Enso rusar tvåsiffrigt efter att ha meddelat en strategisk översyn av skogstillgångar. "

Det som är risken är väl att förr eller senare hamnar allt mer svensk skogsmark i utländsk ägo eller i ägarskap som blir svåra att överblicka.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#885390Två så kallade analytiker gör helt olika bedömning av Stora Ensos börsvärden framöver. Svenska Handelsbanken hyllar ambitionen att skilja av skogsinnehavet i ett separat bolag och hävdar att detta ger aktien en uppsida på 30% eller en riktkurs runt 13 Euro (aktiekurs 26 juni ca 9 Euro). Den fransk-europeiska storbanken BNP Paribas däremot spelar ner Stora Ensos aktievärde till en riktkurs på 8,20 Euro. Allt enligt artiklar i Dagens Industri.

BNP Paribas anger att Stora Enso är sårbara på grund av sin "höga exponering mot råvarupriser och volymer" samt att man trots försäljning av skog ändå kommer att ha en hög nettoskuld innan årsslutet. Underförstått att Stora Ensos produktportfölj och förädlingsvärden inte lirar mot råvarupriset utan att det enbart är volym som kan lyfta omsättning och resultat.

En av de bärande argumenten för lägre aktiekurs i BNP Paribas analys är Stora Ensos beroende av dyr fiber ifrån Norden.

Analyshuset lyfter även fram Stora Ensos höga exponering mot fiberinköp i Norden som en fortsatt kostnadsbelastning, även om det finns tecken på att detta tryck kan ha nått en platå.

Att i detta läge av dyrt fiberberoende skilja av egna skogstillgångar verkar inte vara något som imponerar på BNP Paribas även om kollegorna på Handelsbanken m fl svenska banker gör vågen av glädje. Värt att notera är att BNP Paribas var en av de första bankerna att reagera på den amerikanska subprimekrisen. Redan 2007 stängde de ner fonder som var exponerade vilket enligt Wikipedia räddade banken från att drabbas av liknande finansiella härdsmältor som andra storbanker gjorde:

Den 9 augusti 2007 blev BNP Paribas den första stora finansiella gruppen som erkände effekterna av subprime-krisen genom att stänga två fonder som var utsatta för den. Den här dagen ses nu allmänt som början på kreditkrisen och bankens snabba reaktion räddade den från ödet för andra stora europeiska banker som UBS. (citat från Wikipedia)

Här finns länk till båda artiklarna om BNP Paribas och Handelsbankens syn på Stora Ensos börsvärden (troligen bakom betalvägg).

TS

alias  
#885405Hur lång tid tar det för SE att avveckla sig själva?

Man har sålt både Hylte och Nymölla, som tillsammans med inköpsorganisationen Sydved tvingats leva i en verklighet där man inte kunnat styra råvaruflödena och därigenom pressa rundvirkespriserna på samma sätt som i SE:s kärnområde i mellansverige.

Hur länge behåller man ägandet i Sydved när man nu inte har egna industrier att försörja i området (det verkar inte vara någon kassako vid en snabb koll på Allabolag)?

Om köparen av SE:s skogsinnehav inte är en total idiot så bör man kräva en rejäl rabatt vid skogsköpet för att binda sig till att leverera rundvirke till SE:s industrier i mellansverige utan att konkurrensutsätta affären.

Å andra sidan kan man fråga sig om SE:s industrier i kärnområdet ens är lönsamma med t.ex. sydsvenska rundvirkespriser?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

T18  
alias skrev:Hur lång tid tar det för SE att avveckla sig själva?

Man har sålt både Hylte och Nymölla, som tillsammans med inköpsorganisationen Sydved tvingats leva i en verklighet där man inte kunnat styra råvaruflödena och därigenom pressa rundvirkespriserna på samma sätt som i SE:s kärnområde i mellansverige.

Hur länge behåller man ägandet i Sydved när man nu inte har egna industrier att försörja i området (det verkar inte vara någon kassako vid en snabb koll på Allabolag)?

Om köparen av SE:s skogsinnehav inte är en total idiot så bör man kräva en rejäl rabatt vid skogsköpet för att binda sig till att leverera rundvirke till SE:s industrier i mellansverige utan att konkurrensutsätta affären.

Å andra sidan kan man fråga sig om SE:s industrier i kärnområdet ens är lönsamma med t.ex. sydsvenska rundvirkespriser?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Finns ingen köpare av Stora Ensos skogsinnehav. Det handlar bara om att paketera om bolagets skog i ett eget bolag, sen börsnotera detta och slunga ut aktierna till befintliga aktieägare.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
T18 skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Finns ingen köpare av Stora Ensos skogsinnehav. Det handlar bara om att paketera om bolagets skog i ett eget bolag, sen börsnotera detta och slunga ut aktierna till befintliga aktieägare.

Ja, i förstaläget blir det säkert så. Men sedan är ju dessa aktieägare fria att sälja sina nya skogsbolagsaktier vidare. Det finns ju ingen garanti att det för alltid kommer att bli samma ägare för de båda upslittade bolagen. Och vart finns uppsidan i denna lösning? Skogsbolaget ska sköta skogen och sälja virke till industribolaget. Det blir ju ungefär som det är idag och borde vara tveksamt om det verkligen skapas nya värden för att man delar upp affären? Ponera att några större aktieägare säljer sina aktier vidare och att någon extern, ny ägare så småningom får en tillräckligt stark rösträtt.

TS
Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:
T18 skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Ja, i förstaläget blir det säkert så. Men sedan är ju dessa aktieägare fria att sälja sina nya skogsbolagsaktier vidare. Det finns ju ingen garanti att det för alltid kommer att bli samma ägare för de båda upslittade bolagen. Och vart finns uppsidan i denna lösning? Skogsbolaget ska sköta skogen och sälja virke till industribolaget. Det blir ju ungefär som det är idag och borde vara tveksamt om det verkligen skapas nya värden för att man delar upp affären? Ponera att några större aktieägare säljer sina aktier vidare och att någon extern, ny ägare så småningom får en tillräckligt stark rösträtt.

Summerar man ihop de största ägarna - Finland och Wallenberg - så kommer man fram till att de sitter på 65% av rösterna.
Krävs att någon av dessa två säljer för att det någonsin ska kunna bli någon annan ägare som får inflytande i bolaget.
Dvs även om ALLA andra säljer så kommer man aldrig kunna få röstmajoritet ändå.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#885442Och vad ska man då med ökad aktiekurs till om man aldrig tänker sälja aktierna?

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).