Skogsnyheter

Virkespriserna fortsätter stiga Q1 2025

29 inlägg 18673 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om de stigande virkespriserna i Sverige under första kvartalet 2025 och en jämförelse med historiska priser samt med Finland. Fredrik Reuter presenterar statistik och verktyg för att följa prisutvecklingen och konstaterar att trots rekordhöga priser är dagens nivåer inte de högsta någonsin i reala termer.

Deltagarna diskuterar olika faktorer som påverkar priserna, där Elis76 lyfter fram risker med för höga råvarupriser för marknaden och konsumenterna, medan Lejby24 och Åke Nilsson ifrågasätter den generella bilden av höga priser och pekar på regionala skillnader, särskilt i Norrland, där de menar att priserna är betydligt lägre och marknaden osund.

En annan aspekt är vikten av att presentera data på rätt sätt, där Sörlänningen och andra efterfrågar bättre grafiska lösningar och förklaringar. Diskussionen rör sig också kring historiska orsaker till prisökningar, som 1970-talets efterfrågeökning och oljekrisen.

Det finns en viss konflikt mellan de som ser dagens priser som rekordhöga och gynnsamma, och de som upplever att priserna är låga och orättvisa regionalt. Samtidigt råder enighet om att prisstatistiken är intressant och viktig för skogsägare. Diskussionen avslutas utan en tydlig konsensus, men med en ökad insikt om komplexiteten i virkespriser och regionala skillnader.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig och nyanserad med inslag av frustration från vissa deltagare
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-08 11:37 | data: 1)
Användarvisningsbild

Virkespriserna fortsätter stiga Q1 2025

Fredrik Reuter  
#879447Virkespriserna fortsätter att stiga även i första kvartalet 2025. Detta kan konstateras efter att Skogsstyrelsen idag släppt nya statistik om så kallade leveranspriser på virke. Om än detta är en liten av del av den totala virkesaffären, under 10 % och något vi jobbat aktivt för att Skogsstyrelsen ska bli bättre på, så är det ändock en fingervisning. Sett till hela landet och gransågtimmer så är nu priserna över 1000 kr/m3fub under första kvartalet 2025. Troligtvis får vi gå tillbaka till mitten på 1970-talet för att hitta liknande priser.

Sedan bottenåret med stormen Gudrun 2005 så har det nationella leveransvirkespriet på gransågtimmer ökat 154 % i reala termer. På fyra år har samma sortiment ökat med ca. 85 % i pris.

I tidningar, poddar och artiklar läser man allt mer om skogsexperter som uttalar sig att det är rekordpriser på virke nu och "virkespriset har aldrig varit så högt". Men det stämmer inte efter att vi sammanställt prisstatistik från Skogsstyrelsen och Skogsstatistiska årsböcker och sedan räknat om till reala priser. Som du ser i diagrammet nedan så var priserna på gransågtimmer högre i reala tal under mitten av 1970-talet samt i samband med Koreakrisen i slutet av 1950-talet.

Statistik på virkespriser är annars mycket intressant och vi har börjat med tjänster där du enkelt kan hämta hem data för att se olika virkespriser. Först ut är jämförelsestatistik över leveransvirkespriset (gransågtimmer och barrmassaved) mellan Sverige och Finland på nationell nivå. Priserna är reala och hämtas från Skogsstyrelsen (Sverige) samt Luke (Finland). För att få en bra jämförelse så används EUR-växlingskurs från Riksbanken samt KPI-siffror från SCB och Stat.fi. Notera att denna tjänst idag enbart visar hela år, mer kommer! Notera också att det är nationella priser, alltså snittpriser från Jäärvi (typ Kirkenes) och Trelleborg.

Du kan se den nya jämförelsen här: skogsfakta/leveransvirkespriser-fin-swe.php

TS
Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna fortsätter stiga Q1 2025

Odalbonden  
Fredrik Reuter skrev:Virkespriserna fortsätter att stiga även i första kvartalet 2025. Detta kan konstateras efter att Skogsstyrelsen idag släppt nya statistik om så kallade leveranspriser på virke. Om än detta är en liten av del av den totala virkesaffären, under 10 % och något vi jobbat aktivt för att Skogsstyrelsen ska bli bättre på, så är det ändock en fingervisning. Sett till hela landet och gransågtimmer så är nu priserna över 1000 kr/m3fub under första kvartalet 2025. Troligtvis får vi gå tillbaka till mitten på 1970-talet för att hitta liknande priser.

Sedan bottenåret med stormen Gudrun 2005 så har det nationella leveransvirkespriet på gransågtimmer ökat 154 % i reala termer. På fyra år har samma sortiment ökat med ca. 85 % i pris.

I tidningar, poddar och artiklar läser man allt mer om skogsexperter som uttalar sig att det är rekordpriser på virke nu och "virkespriset har aldrig varit så högt". Men det stämmer inte efter att vi sammanställt prisstatistik från Skogsstyrelsen och Skogsstatistiska årsböcker och sedan räknat om till reala priser. Som du ser i diagrammet nedan så var priserna på gransågtimmer högre i reala tal under mitten av 1970-talet samt i samband med Koreakrisen i slutet av 1950-talet.

1745932427_leveransvirkespris-q1-25.jpg

Statistik på virkespriser är annars mycket intressant och vi har börjat med tjänster där du enkelt kan hämta hem data för att se olika virkespriser. Först ut är jämförelsestatistik över leveransvirkespriset (gransågtimmer och barrmassaved) mellan Sverige och Finland på nationell nivå. Priserna är reala och hämtas från Skogsstyrelsen (Sverige) samt Luke (Finland). För att få en bra jämförelse så används EUR-växlingskurs från Riksbanken samt KPI-siffror från SCB och Stat.fi. Notera att denna tjänst idag enbart visar hela år, mer kommer! Notera också att det är nationella priser, alltså snittpriser från Jäärvi (typ Kirkenes) och Trelleborg.

Du kan se jämförelsen här: skogsfakta/leveransvirkespriser-fin-swe.php

Då får vi se vem som höjer först nästa gång 😁 Andra plats är förste att förlora 😁

Användarvisningsbild

Elis76  
#879481Björnmarknad förutspås i USA samtidigt som konsumentförtroendet börjar svikta.

I Sverige kan det tillfälligt höjda rotavdraget till 50% driva upp byggmarknaden, men det är inte säkert. Nedgången i nybyggandet märks redan i produktionen av KL-trä där producenterna drar öronen åt sig.

Q2 blir den riktiga värdemätaren över vart konjunkturen pekar.

Tiden lär utvisa vart det barkar.

Användarvisningsbild

T18  
Elis76 skrev:Björnmarknad förutspås i USA samtidigt som konsumentförtroendet börjar svikta.

I Sverige kan det tillfälligt höjda rotavdraget till 50% driva upp byggmarknaden, men det är inte säkert. Nedgången i nybyggandet märks redan i produktionen av KL-trä där producenterna drar öronen åt sig.

Q2 blir den riktiga värdemätaren över vart konjunkturen pekar.

Tiden lär utvisa vart det barkar.

Varför är din grundinställning alltid negativ?

Användarvisningsbild

Elis76  
#879484Sågverken kan inte ta mer betalt än vad marknaden kan svälja.

Det räcker med att titta i gemene mans plånbok.

Här är ett tydligt exempel när råvarupriset blir för högt (kakaobönor i detta fall).
https://www.sverigesradio.se/artikel/just-nu-marabou-krymper-chokladkakorna

Kaffe är ett annat talande exempel.

När exempelvis byggpriserna blir så höga att vanligt folk inte har råd att flytta in i nybyggen har man nått vägs ände.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#879511Ni som testade verktyget ovan som visar prisstatistik igår kan troligtvis fått felmeddelande. Det var Skogsstyrelsen som inte gillade mitt sätt att hämta data på (för många hämtningar under en viss tidsperiod). Det är nu åtgärdat så nu ska det fungera.

skogsfakta/leveransvirkespriser-fin-swe.php

TS

Sörlänningen  
Fredrik Reuter skrev:Ni som testade verktyget ovan som visar prisstatistik igår kan troligtvis fått felmeddelande. Det var Skogsstyrelsen som inte gillade mitt sätt att hämta data på (för många hämtningar under en viss tidsperiod). Det är nu åtgärdat så nu ska det fungera.

Det är onekligen väldigt intressant med jämförelsen med Finland. Väldigt slående hur finska timmerpriser har ökat kontinuerligt sedan 2012, medan det svenska timret tog hela uppgången på ett år mer eller mindre.

Frågor och en kommentar:
Fråga: Upplösningen i grafen är ju bara helår, varför behöver du då uppdatera datat dagligen? Om det finns månatlig data antar jag att du skulle visa det? Kommer det komma en version med månatlig upplösning?

Kommentar: För oss med rödgrön färgblindhet är färgerna för finsk massa ved och svenskt sågtimmer identiska. Skall två linjer vara identiska så är det ändå ett bra val, det går bra att förstå ändå. Men det är inte optimalt för oss män med färgblindhet (nästan inga kvinnor är färgblinda).

alias  
Fredrik Reuter skrev:Ni som testade verktyget ovan som visar prisstatistik igår kan troligtvis fått felmeddelande. Det var Skogsstyrelsen som inte gillade mitt sätt att hämta data på (för många hämtningar under en viss tidsperiod). Det är nu åtgärdat så nu ska det fungera.

@Fredrik Reuter:
Måste fråga, då jag inte lyckades utläsa det av rutan med förklaringstext; räknas samtliga de finska priserna i Euro om till kronor med dagens aktuella växelkurs, eller med en för varje prisperiod (typ kvartal eller helår) fastställd växelkurs?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Sörlänningen skrev:

Det är onekligen väldigt intressant med jämförelsen med Finland. Väldigt slående hur finska timmerpriser har ökat kontinuerligt sedan 2012, medan det svenska timret tog hela uppgången på ett år mer eller mindre.

Frågor och en kommentar:
Fråga: Upplösningen i grafen är ju bara helår, varför behöver du då uppdatera datat dagligen? Om det finns månatlig data antar jag att du skulle visa det? Kommer det komma en version med månatlig upplösning?

Kommentar: För oss med rödgrön färgblindhet är färgerna för finsk massa ved och svenskt sågtimmer identiska. Skall två linjer vara identiska så är det ändå ett bra val, det går bra att förstå ändå. Men det är inte optimalt för oss män med färgblindhet (nästan inga kvinnor är färgblinda).

Hela funktionen är i beta och innehåller mycket mer data än detta första diagram. Därför uppdateras API numera dagligen. Kvartalsdiagram är på ingående.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
alias skrev:

@Fredrik Reuter:
Måste fråga, då jag inte lyckades utläsa det av rutan med förklaringstext; räknas samtliga de finska priserna i Euro om till kronor med dagens aktuella växelkurs, eller med en för varje prisperiod (typ kvartal eller helår) fastställd växelkurs?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Växelkursen är samma som priserna, alltså per år i detta fall. Data tas från Riksbankens API.

TS

Sörlänningen  
Fredrik Reuter skrev:
Sörlänningen skrev:

Frågor och en kommentar:

Hela funktioner i beta och innehåller mycket mer data än detta första diagram. Därför uppdateras API numera dagligen. Kvartalsdiagram är på ingående.

Toppen, då förstår jag.

Era verktyg är roliga att använda. Ingenjören i mig blir väldigt sugen på att göra något liknande.

Tänk på färgerna också.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#879749Jag får kolla på färgerna lite senare.

Men nu finns ett diagram till på sidan: skogsfakta/leveransvirkespriser-fin-swe.php

Detta diagram visar nu reala priser på leveransvirkespriser i Sverige och Finland. Detta diagram visade sig vara en rejäl utmaning att ta fram och det återstår lite jobb med både dubbekoll och även göra en förklaring värd namnet för de som inte vet vad det är. Men det kanske är spännande för er som följer här i tråden initialt. Trendbrott kvartal 1 2025 - första gången någonsin, enligt den data som finns, så är gransågtimmer högre betalt i Sverige än i Finland.

TS

Sörlänningen  
Fredrik Reuter skrev:Jag får kolla på färgerna lite senare.

Men nu finns ett diagram till på sidan: skogsfakta/leveransvirkespriser-fin-swe.php

Detta diagram visar nu reala priser på leveransvirkespriser i Sverige och Finland. Detta diagram visade sig vara en rejäl utmaning att ta fram och det återstår lite jobb med både dubbekoll och även göra en förklaring värd namnet för de som inte vet vad det är. Men det kanske är spännande för er som följer här i tråden initialt. Trendbrott kvartal 1 2025 - första gången någonsin, enligt den data som finns, så är gransågtimmer högre betalt i Sverige än i Finland.

Det är ett väldigt intressant diagram.

Det är väl fortfarande så att om man kollar timmerpris på en specifik breddgrad så ligger Finland högre än Sverige?
Förövrigt: r det verkligen en naturlag att priset per kubik skall vara lägre längre norrut? Varför måste det egentligen vara så?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#879774Ja, sett till breddgrad så är priserna högre i Finland. Strikt breddgradsmässigt så borde ju egentligen inte Götaland vara med i jämförelsen. Vore kul att lägga till Baltstaterna, Polen, norra Tyskland och Danmark också. Men då snackar vi jobb.

Det finns ju ingen förklaring till diagrammen än men den uppmärksamme kanske har sett att alla större regioner i Sverige och Finland finns med i diagrammet, man kan enkelt tända och släcka dessa (de är släckta från start) genom att klicka på deras legender under själva diagrammet. Legenderna är på engelska idag, jag kan inte programmera backend med ÅÄÖ (eller ja, kanske kan men vanan gör att man inte gör det) så man får läsa på engelska för nu.

Jag tycker inte heller det borde vara en naturlag, snarare tvärtom givet att timmerkvaliteten ökar ju högre upp man kommer (typ).

TS
Användarvisningsbild

Mats Bladh  
#879853Varför steg priserna i början på 1970-talet?
Jag är intresserad därför att avverkningarna närmade sig tillväxten något år tidigare, och på något sätt bromsades dessa in, och jag har aldrig begripit hur det gick till. Den lärdomen skulle komma väl till pass nu i södra Sverige.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).