Skogsnyheter

Sveaskog Q1 2025 - ökar vidare med minskad avverkning

4 inlägg 3888 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Sveaskog Q1 2025 - ökar vidare med minskad avverkning

Fredrik Reuter  
#878992Sveaskog har idag presenterat sin delårsrapport för första kvartalet 2025. Trots att bolaget minskat sina avverkningsvolymer med 8 procent jämfört med samma period föregående år, redovisar man en kraftig ökning av det operativa rörelseresultatet som stigit med hela 41 procent, till 839 miljoner kronor jämfört med 593 miljoner kronor första kvartalet 2024.

Förklaringen till resultatlyftet ligger främst i en tydlig prisuppgång på virke, där priserna på leveranser från egen skog ökat med i genomsnitt 23 procent under kvartalet. Den minskade virkesleveransen och samtidigt stigande priserna bekräftar tydligt marknadens grundläggande principer om tillgång och efterfrågan: när utbudet minskar samtidigt som efterfrågan är stark, stiger priserna.

Att Sveaskog kunnat förbättra resultatet avsevärt samtidigt som man aktivt beslutat att avverka mindre skog visar att det strategiska beslutet, att dra ner på volymerna och fokusera på hållbarhet och långsiktig tillväxt, varit rätt väg att gå. För Sveriges privata skogsägare, som ofta ser Sveaskogs utveckling som en riktlinje för marknaden, är detta ett positivt besked.

TS

Re: Sveaskog Q1 2025 - ökar vidare med minskad avverkning

Tralsmo  
#878993Ja härnere i mitt område har sveaskog ökat avverkningarna ordentligt nu.

Skog som gott å väl hade kunnat stå 10 20 år till stryker me som glass en varm dag.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#879004Tycker sveaskog ska ha cred för att dom har dom högsta priserna här i norr. 👍

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#879013Sveaskog betalar klart bäst i Norrbotten och har gjort det rätt länge nu. Sedan gläder det mig att de har dämpat uttagsprocenten i gallringarna så att de nu ligger på en nivå som jag själv är nöjd med.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).