Skogsnyheter

SCA höjer priset på kraftliner

7 inlägg 4922 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

SCA höjer priset på kraftliner

Torbjörn Johnsen  
#878186Skogsbolaget SCA meddelar att man höjer priset på kraftliner med 60 Euro per ton i Europa. Det finns uppenbarligen inget utrymme att pressa råvarukostnaden utan vägen framåt mot lönsamhet ligger nu i att öka priset på färdigvarorna. Kanske finns det ett visst mått av valutakompensation i prishöjningen också?

– Efterfrågan på kraftliner är fortsatt god med en välbalanserad försörjningskedja. Det fortsatta kostnadstrycket är tydligt och måste hanteras för att säkerställa en stabil tillgång på kraftliner, säger Mikael Frölander, Vice President Marketing and Sales på SCA Containerboard.

Det nya priset gäller från och med den 1 maj 2025.

TS
Användarvisningsbild

Re: SCA höjer priset på kraftliner

svampbob  
#878187Jag pratade med dom i veckan och då nämndes den stärkta kronan som ett problem men tydligen fanns det ändå utrymme för en liten höjning.

alias  
#878189Lite off topic så kan man ju fundera på varför kronan har stärkts relativt många andra valutor sedan årsskiftet?

Kronan är en tämligen liten valuta knuten till en starkt exportberoende nation, något som inte borde gynnas av försvårad frihandel.

Att dollarn rasat i värde den här gången kan jag förstå, men jag hade nog trott att kronan också skulle ta stryk i rådande situation (som den brukar göra i orostider).

MVH
Alias

Sandström87  
#878190Det är ju frågan hur stor höjningen blir efter att kunderna förhandlat om priset. Priset Sca har satt är ju där förhandlingen börjar

r93  
alias skrev:Lite off topic så kan man ju fundera på varför kronan har stärkts relativt många andra valutor sedan årsskiftet?

Kronan är en tämligen liten valuta knuten till en starkt exportberoende nation, något som inte borde gynnas av försvårad frihandel.

Att dollarn rasat i värde den här gången kan jag förstå, men jag hade nog trott att kronan också skulle ta stryk i rådande situation (som den brukar göra i orostider).

MVH
Alias

Sverige har förhållandevis stor försvarsindustri, i vilken eu kommer att plöja ner astronomiska summor, därav stiger kronan.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878207Det har mer att göra med att Sverige har sunda statsfinanser och låg statsskuld.

r93  
Skogsola skrev:Det har mer att göra med att Sverige har sunda statsfinanser och låg statsskuld.

Det låter märkligt, då borde kronan vara rejält starkare nu än för exempelvis ett tiotal år sedan då vi hade större statsskuld men starkare krona.

Dessutom så har vi börjat låna igen, efter en lång nedgång.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).