Skogsnyheter

Klimatanpassningen i skogen går på tomgång

21 inlägg 8429 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Klimatanpassningen i skogen går på tomgång

Fredrik Reuter  
#874663Sveriges skogar står inför stora utmaningar i klimaförändringarnas spår. Problemet har varit känt länge och Sverige har bland annat anpassat lagar och förordningar för att på sikt uppfylla globala mål från FN och EU:s klimatlag. Bland annat genom delmål för skogssektorns klimatanpassning och dessa delmål har nu följts upp av Skogsstyrelsen. Resultatet är påvert, egentligen har bara ett mål av totalt 12 uppfyllts på nationell nivå.

Utifrån Skogsstyrelsen rapport så finns uppfyllelse per delmål angivit, jag försöker här ge en kort beskrivning per delmål:

Målet om att begränsa mängden insektsdödad skog till högst 500 000 kubikmeter per år har inte uppnåtts. Granbarkborreskadorna har varit omfattande sedan 2018 och har orsakat stora förluster, även om skadenivån minskade 2024. Utvecklingen visar att problemet fortfarande är akut och kräver fortsatt insats.

Stubbehandling mot rotröta, som syftar till att minska spridningen norrut, har inte genomförts i tillräcklig omfattning. I södra Sverige är den lågt använd och i norra Sverige är den i princip obefintlig. Detta innebär att risken för rotrötans spridning kvarstår, vilket kan försvaga skogens långsiktiga motståndskraft.

Den genomsnittliga skogsbrandsarealen har däremot hållits under målnivån på 1 000 hektar per år under 2020-talet. Detta kan delvis förklaras av förbättrad släckningskapacitet, men även av att perioder med extremt hög brandrisk har varit relativt ovanliga under de senaste åren.

Målet om att minst 80 procent av föryngringarna på torra marker ska bestå av tall har endast uppnåtts i norra och södra Norrland. I Svealand och Götaland har andelen inte ökat till den nivå som krävs, vilket innebär att risken för klimatrelaterade skador på skogen fortfarande är hög i dessa regioner.

Viltbetesskador på tallplantor ligger fortsatt på en för hög nivå och målet om att högst fem procent av plantorna ska skadas uppnås inte. Detta försvårar möjligheten att diversifiera skogsbeståndet och göra det mer motståndskraftigt mot framtida klimatförändringar.

Andelen lövskog och blandskog har ökat i Svealand och Götaland, men i Norrland har andelen barrblandskog minskat, vilket gör att målet delvis uppnåtts. Minskningen av barrblandskog kan påverka skogens förmåga att stå emot klimatrelaterade hot såsom stormar och skadegörare.

Rådgivning kring hur stormtåliga hyggeskanter kan skapas skulle ha varit färdig 2024, men detta mål har inte uppnåtts. Arbetet pågår, men utan en tydlig implementering riskerar hyggen att fortsätta vara särskilt utsatta vid stormar.

När det gäller att minska körskador i skogen finns det fortfarande ingen tillförlitlig uppföljning, vilket gör det svårt att bedöma om målet uppnåtts. Trots detta finns indikationer på att skadorna kan ha ökat på grund av mildare vintrar och ökad nederbörd.

Målet att använda hyggesfria metoder i branta och erosionskänsliga områden har inte uppnåtts. Trakthyggesbruk används fortfarande på marker där skogsavverkning kan öka risken för skred och erosion, vilket kan leda till skador på både ekosystem och infrastruktur.

Målet att minska hyggesarealen per avrinningsområde för att motverka vattenrelaterade skador har inte uppnåtts.

Skogsbrukets påverkan på renskötseln har inte minskat. Det finns inga tydliga förbättringar vad gäller hänsyn till vinterbetestillgång och flyttleder, vilket innebär att renskötselns anpassning till ett förändrat klimat fortfarande försvåras.

Återvätning av dikad skogsmark är påbörjad, men långt ifrån målet. Hittills har cirka 3 500 hektar restaurerats, vilket är en bit på vägen men långt ifrån de 20 000 hektar som ska återställas till våtmark under 2020-talet enligt målbilden.

Här kan du läsa hela rapporten: https://via.tt.se/files/415163/3823587/154834/sv

TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatanpassningen i skogen går på tomgång

Odalbonden  

r93  
Odalbonden skrev:https://www.atl.nu/den-sjalvverksamme-skogsagaren-snart-pa-rodlistan 😤

Jag klipper ut ett stycke:

”Det är möjligt att politiker faktiskt tycker att det är bättre om aktiebolag och ett par skogsägarföreningar tar hand om skogsbruket, att det blir bättre om vi gör mer lika, mer storskaligt och rationellt. Kliv i så fall fram och säg rakt ut att det är så ni vill ha det.”

Det var precis så dom lyckades ta bort de små bönderna, nu är det små skogsägares tur.

Användarvisningsbild

DagL  
#874957Det är värre en så. Eftersom den globala uppvärmningen går snabbare än vad experterna räknat med bör åtgärderna för att motverka skärpas. Se https://tvartankt.se/Tidskrift/klimat/globaltemp.pdf

Användarvisningsbild

laguma  
DagL skrev:Det är värre en så. Eftersom den globala uppvärmningen går snabbare än vad experterna räknat med bör åtgärderna för att motverka skärpas. Se https://tvartankt.se/Tidskrift/klimat/globaltemp.pdf

Helt korrekt, därför måste man öka ansträngningen för att minska förbränningen av fossila bränslen för energiproduktion.
Och i synnerhet het de med låg verkningsgrad som kondenskraft.

At sluta bedriva ett rationellt skogsbruk kommer endast att ÖKA CO2-utsläppen

jannee  
#875000Koldioxid i all ära, men det är vattenångan som är den största, farligaste och viktigaste växthusgasen, inget som någon vill prata om.
Minska vattenångan i luften och alla problem är lösta - något för politikerna att bita i. 😀

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Koldioxid i all ära, men det är vattenångan som är den största, farligaste och viktigaste växthusgasen, inget som någon vill prata om.
Minska vattenångan i luften och alla problem är lösta - något för politikerna att bita i. 😀

Vattenånga är inte alls den farligaste växthusgasen. Läs t.ex. https://illvet.se/klimat/klimatforandri ... -koldioxid:
"Till skillnad från koldioxid, orsakar dock inte vattenånga i sig självt några klimatförändringar. Mängden ånga i atmosfären ökar däremot som en konsekvens av förändringar som alltså uppstår av andra orsaker."

"Om vi tillförde mer vattenånga till atmosfären, skulle nederbörden öka med en motsvarande mängd. Och om vi avlägsnade vattenångan ur atmosfären skulle avdunstningen från exempelvis havsytan öka och det skulle falla mindre nederbörd under period.
Mer koldioxid ökar däremot temperaturen av egen kraft och mindre koldioxid sänker den."

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten:
"Spektroskopiskt har vattenånga mycket större förmåga att absorbera infraröd strålning än vad koldioxid har, den finns dessutom i betydligt större mängd i atmosfären. Trots det spelar koldioxid en oproportionerligt stor roll för den globala uppvärmningen. Det beror på att jordytan kyls av när vattenånga bildas genom avdunstning. Vattnets kretslopp skapar därigenom en jämvikt mellan jordens temperatur och mängden vattenånga i atmosfären. När ytterligare en växthusgas, som till exempel koldioxid, tillförs ökar temperaturen något vilket i sin tur ökar avdunstningen och mängden vattenånga i atmosfären. Därigenom förstärker vattenångan koldioxidens växthuseffekt."

jannee  
#875022Ja den som söker han finner, detta är vad JAG googlat.
Vattenångan är den allra viktigaste växthusgasen i atmosfären – den står för åtminstone tre fjärdedelar av den naturliga växthuseffekten.17 dec. 2024
För övrigt, vilken tokfan är det som påstår att det är just koldioxiden som är orsaken till den globala uppvärmningen.
Koldioxiden = mänsklighetens förbränning av fossila ämnen vilket då värmt upp jorden.
Under Juraperioden vart det varmt, undrar vem som då stod för koldioxidutsläppen ?
Nä tag reda på varför jorden tidigare haft en sådan varierad temperatur.
Forskare i all ära, de har inte sällan haft helt fel i sina antaganden, det är bara till att gå historiskt sett några hundra år tillbaka.

Användarvisningsbild

jannee skrev:Ja den som söker han finner, detta är vad JAG googlat.
Vattenångan är den allra viktigaste växthusgasen i atmosfären – den står för åtminstone tre fjärdedelar av den naturliga växthuseffekten.17 dec. 2024
För övrigt, vilken tokfan är det som påstår att det är just koldioxiden som är orsaken till den globala uppvärmningen.
Koldioxiden = mänsklighetens förbränning av fossila ämnen vilket då värmt upp jorden.
Under Juraperioden vart det varmt, undrar vem som då stod för koldioxidutsläppen ?
Nä tag reda på varför jorden tidigare haft en sådan varierad temperatur.
Forskare i all ära, de har inte sällan haft helt fel i sina antaganden, det är bara till att gå historiskt sett några hundra år tillbaka.

Vilka källor har du som är trovärdigare? Om man vill göra ett påstående som inte verkar stämma med vad som av de flesta anses som aktuell kunskap så kan man ju inte bara hävda att alla har fel utan att referera till källor vars information har granskats vetenskapligt.

Vad gäller Jura så kan man läsa på t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Toarcian_ ... oxic_Event där det står lite om den ökade koldioxidnivån.

jannee  
#875069Koldioxid är INTE skadligt, i alla fall inte för växtligheten.
Om det blir varmare på vår jord innebär egentligen bara att mänskligheten får anpassa sig eller dö ut, vilket den ändå gör inom en snar framtid.
Tror inte det finns några människor på vår jord om 100 000 år.
Människan är en ras som anser att allt ska anpassas till denne inte tvärtom vilket allt övrigt som lever på vår jord får och fått göra.
Människan anser sig vara den mest intelligenta varelsen på vår jord, men är den verkligen det, se bara på vad den ställt till med och fortsätter göra.
Är det bevis på intelligens ?
Nej vi är en parasit som borde utrotas omgående, vilket vi nog själva snart gör. 😀

Användarvisningsbild

svampbob  
jannee skrev:Koldioxid är INTE skadligt, i alla fall inte för växtligheten.
Om det blir varmare på vår jord innebär egentligen bara att mänskligheten får anpassa sig eller dö ut, vilket den ändå gör inom en snar framtid.
Människan är en ras som anser att allt ska anpassas till denne inte tvärtom vilket allt övrigt som lever på vår jord får och fått göra.
Människan anser sig vara den mest intelligenta varelsen på vår jord, men är den verkligen det, se bara på vad den ställt till med och fortsätter göra.
Nej vi är en parasit som borde utrotas omgående, vilket vi nog själva snart gör. 😀

Ja det finns ju en anledning till att man pumpar upp koldioxiden i växthusen till 5-10 tusen ppm (om jag nu minns siffrorna rätt)

Tidigare i historien har vi haft väldigt kraftiga klimatförändringar och forskarna pratar om tio grader på tio år i förändring av medeltemperaturen. Så länge vi inte kan förklara de förändringarna och förstå sammanhangen så ska vi undvika att uttala oss kategoriskt.

Jag blev väldigt förvånad när jag i vinter över en middag med en forskare från SLU i Umeå fick höra. Nej det var inte Lars utan en av hans seniora kollegor. Denne har i princip gjort sin karriär på koldioxid och säger där vid bordet att det hela är en Scam. Min första reaktion var att fråga om det inte var jobbigt att inse att du har haft fel hela tiden för det där måste ha varit viktigt och prestige fyllt för dig. Jag får till svar nej inte alls.

Jämför det svaret med tomtarna som härjar runt här och ständigt snor in sig i lögner och personangrepp för att inte behöva erkänna att dom har haft fel.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
svampbob skrev:

Ja det finns ju en anledning till att man pumpar upp koldioxiden i växthusen till 5-10 tusen ppm (om jag nu minns siffrorna rätt)

Tidigare i historien har vi haft väldigt kraftiga klimatförändringar och forskarna pratar om tio grader på tio år i förändring av medeltemperaturen. Så länge vi inte kan förklara de förändringarna och förstå sammanhangen så ska vi undvika att uttala oss kategoriskt.

Jag blev väldigt förvånad när jag i vinter över en middag med en forskare från SLU i Umeå fick höra. Nej det var inte Lars utan en av hans seniora kollegor. Denne har i princip gjort sin karriär på koldioxid och säger där vid bordet att det hela är en Scam. Min första reaktion var att fråga om det inte var jobbigt att inse att du har haft fel hela tiden för det där måste ha varit viktigt och prestige fyllt för dig. Jag får till svar nej inte alls.

Jämför det svaret med tomtarna som härjar runt här och ständigt snor in sig i lögner och personangrepp för att inte behöva erkänna att dom har haft fel.

Jag tycker att man får tycka vad man vill, det är inga problem. Men IPCC sammanställer all verifierad forskning och ger en bild av nuläget utifrån den. Om majoriteten av forskningen visade att klimatförändringarna inte beror på fossila utsläpp, skulle IPCC också spegla det. Men så är det inte – den samlade forskningen pekar tydligt på att mänskliga utsläpp är den stora drivkraften bakom den globala uppvärmningen.

Det är alltså en distinkt skillnad mellan vad man själv tycker (här, på middagar, i mataffären etc.) och meningsskiljaktigheter får man leva med. Men det är inte samma sak som forskning som i den bästa av världar ska vara objektiv och granskad av många andra innan publicering.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Fredrik Reuter skrev:
svampbob skrev:

Jag tycker att man får tycka vad man vill, det är inga problem. Men IPCC sammanställer all verifierad forskning och ger en bild av nuläget utifrån den. Om majoriteten av forskningen visade att klimatförändringarna inte beror på fossila utsläpp, skulle IPCC också spegla det. Men så är det inte – den samlade forskningen pekar tydligt på att mänskliga utsläpp är den stora drivkraften bakom den globala uppvärmningen.

Det är alltså en distinkt skillnad mellan vad man själv tycker (här, på middagar, i mataffären etc.) och meningsskiljaktigheter får man leva med. Men det är inte samma sak som forskning som i den bästa av världar ska vara objektiv och granskad av många andra innan publicering.

Fredrik!

Forskning handlar aldrig om vad majoriteten tycker och det borde du veta vid det här laget.

Jag frågade inte den aktuella forskaren om hur länge sedan insikten hade kommit utan jag tyckte att det var stort att våga ompröva hela sin karriär.

maltex  
#875098Ja det gäller att kontexten är den rätta.........

Användarvisningsbild

svampbob skrev:Forskning handlar aldrig om vad majoriteten tycker och det borde du veta vid det här laget.

Men i fallet global uppvärmning verkar ju forskningen och majoritetens tyckande överensstämma:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-a ... r-klimatet

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).