Skogsnyheter

Rockad i Miljömålsberedningen

3 inlägg 2719 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Rockad i Miljömålsberedningen

Fredrik Reuter  
#874355Regeringen gick idag ut med nyheten att Romina Pourmokhtari beslutat om att byta ut alla ledamöter i Miljömålsberedningen. De politiska ledamöter som nu byts ut är ordförande Lars Tysklind samt Elin Nilsson (L), Stina Larsson (C), Maria Gardfjell (MP), Andrea Andersson Tay (V), Tomas Brandberg (SD), Joakim Järrebring (S), Carl-Wiktor Svensson (KD) och John Widegren (M). De nya ledamöterna är:

Ordförande:
Christofer Fjellner (M)

Ledamöter:
Jytte Guteland (S)
Martin Kinnunen (SD)
Helena Storckenfeldt (M)
Kajsa Fredholm (V)
Rickard Nordin (C)
Kjell-Arne Ottosson (KD)
Katarina Luhr (MP)
Elin Nilsson (L)

Mindre än en månad sedan (14 februari 2025) lämnade dåvarande Miljömålsberedningen sitt delbetänkande till Regeringen. Delbetänkandet blev omdebatterat då ändringar i slutdokumentet ska ha gjorts strax innan delbetänkandet lämnades över. Det fanns även intern kritik i form av reservationer i delbetänkandet som antydde frågan om ministerstyre.

Det verkade alltså gått hett till i beredningen och frågan är nu om Regeringen inte är nöjd eller om det är de forna ledamöterna som inte är det?

Hur som, Miljömålsberedning ska nu jobba vidare med att som det heter " lämna förslag till regeringen om hur miljökvalitetsmålen och Generationsmålet kan nås på ett sätt som är kostnadseffektivt ur ett samhällsperspektiv". Det nuvarande uppdrag ska nu redovisas senast 31 oktober 2025 till Regeringen.

Läs mer: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... redningen/

TS

Re: Rockad i Miljömålsberedningen

WarPeter  
#874443Var det tanken ifrån början att de skulle bytas ut efter första delmålet eller är det på grund av missnöje? Jag hittar inte någon anledning någonstans till varför de byts ut.

Re: Rockad i Miljömålsberedningen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874449Dess ordförande gjorde inte vidare bra ifrån sig i lördagsintervjun härom helgen. Rent allmänt tror jag det förekommit en hel del intern kritik inom majoritetssammarbetet att deras politik fått dåligt genomslag.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).