tor 27 feb 2025, 10:20#873103Nu kom de första siffrorna från Norra Skogs 2024-resultat. Det är en rejäl putsning av resultatet från 2023 med både ökad omsättning och ökad vinst. Allt annat hade väl egentligen varit extremt oväntat med tanke på de låga priser som Norra betalar jämfört med bolagen och föreningarna söderöver som alla betalat mer för virket men ändå visat vinster (bortsett från Setra). Norra tillskriver resultatförbättringen att man kunnat ökat volymerna samt att både sågverken och delägandet i Husum bidrar till resultatet liksom en växande tjänsteverksamhet.
Det framgår inte av siffrorna hur stor del av vinsten som kommer från sågverksamheten, virkesaffärerna eller utdelningen från Husum men Elis76 har tidigare skrivit i en annan tråd (Elis76 - Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelningen) om att ca hälften av resultatet kommer från "Aktieutdelning" vilket jag tolkar som utdelning från Husum pulp.
Norra föreslår en utdelning till medlemmarna om 266 miljoner kronor vilket motsvarar ca 75 kr per levererad m3fub. Enligt info från Elis i tidigare nämnda tråd skulle det innebära 40kr per m3fub som betalas ut som efterlikvid till skogsägarna. Resten blir delvis kvar som insatser i Norra Skogs balansräkning och omöjliga för skogsägaren att betala räntor eller kostnader med.
Norra skriver i pressmeddelandet att efterlikvid inte utgår för rotköp? Gäller det leveransrotköp eller enbart inköp av rotposter? Är det liknande praxis hos Södra och mellanskog eller kör Norra en egen linje här? Någon som vet?
Norra har lyckats bra med att visa upp en förbättrad ekonomi i verksamheten och nu drar Norra Skogs stora växlar på sin utdelningsmodell och hävdar att den hjälper föreningen att öka kontrakteringen. Men i det här sammanhanget så tycker jag att det är viktigt att sätta 40 kr/m3fub i perspektiv med prisnivån som man erbjuder sina leverantörer. Norra betalar många hundra kronor sämre per kubik än vad t ex skogsägarna i Härjedalen och Hälsingland får från Mellanskog för att inte tala om skillan den mot vad Södra-medlemmarna får. Både Mellanskog och Södra redovisar svarta siffror trots att man betalar avsevärt mer får virket till medlemmarna. Det här är pengar som kommer direkt ut till näringen och landsbygden och som inte sitter låst i föreningens ekonomi.
Vi kan ju även göra en liten "känslighetsanalys" över Norras resulat om 325 miljoner kronor. Hade Norra betalat 93 kronor mer per m3fub för sina virkesinköp hade resultatet varit 0 kr. Sätt detta i perspektiv med Södras senaste timmerprishöjning som var 200 kr/m3fub för grantimmer. Det här gör det lätt att förstå varför Norra försöker stå emot prisökningar med näbbar och klor men det sätter även fingret på ett stort behov av effektivisering och lönsamhetsförbättringar i Norras industri. Tråkigt att behöva vara en "festdödare" men det måste ändå sägas.
Här kan ni se den första informationen om Norra Skogs resultat för 2024:
https://via.tt.se/pressmeddelande/38074 ... 75&lang=sv
Skogsnyheter
Norra Skog ökar omsättning och vinst 2024
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tor 27 feb 2025, 10:32#873106Nu finns även en mer omfattande årsberättelse publicerad. Den hittar ni här:
http://viewer.zmags.com/publication/1ab ... abaeaed/20
Tyvärr kan jag inte hitta något om nettoresultaten från skogen/virkeshandeln eller sågverksrörelsen. Är det någon som kan se det?
http://viewer.zmags.com/publication/1ab ... abaeaed/20
Tyvärr kan jag inte hitta något om nettoresultaten från skogen/virkeshandeln eller sågverksrörelsen. Är det någon som kan se det?
TS
tor 27 feb 2025, 12:15#873124Mycket bra upplysning Torbjörn , undrar när Norras medlemmar ska vakna till sans och inse att Lärkeryd har lurat dom .
tor 27 feb 2025, 12:34#873126
@Skogsjacke
Som jag skrivit i en annan tråd
- De flesta skiter i allt vad föreningar heter förutom sin närmaste jaktvårdsförening.
Man levererar sitt virke till den virkesköpare man byggt upp en personlig relation till. Det kan vara Billerud, Stenvalls, Norra, SCA, Sveaskog eller någon annan. Men att känna sig lurad tror jag de flesta inte gör. De som har varit missnöjda har redan lämnat föreningen för länge sedan. De som vill vara med och påverka engagerar sig i föreningen snarare än att sitta på Skogsforum och beklaga sig.
Skogsjacke skrev:Mycket bra upplysning Torbjörn , undrar när Norras medlemmar ska vakna till sans och inse att Lärkeryd har lurat dom .
@Skogsjacke
Som jag skrivit i en annan tråd
- De flesta skiter i allt vad föreningar heter förutom sin närmaste jaktvårdsförening.
Man levererar sitt virke till den virkesköpare man byggt upp en personlig relation till. Det kan vara Billerud, Stenvalls, Norra, SCA, Sveaskog eller någon annan. Men att känna sig lurad tror jag de flesta inte gör. De som har varit missnöjda har redan lämnat föreningen för länge sedan. De som vill vara med och påverka engagerar sig i föreningen snarare än att sitta på Skogsforum och beklaga sig.
Usus magister est optimus
tor 27 feb 2025, 14:31#873131Bra genomlysning. Dock känns ju skrivningen ang efterlikvid för rotköp som sagt märklig, vore intressant att veta motivet.
tor 27 feb 2025, 14:37#873132
Är det samma på Södra och/eller Mellanskog? Att inte rotköp ingår i grunden för efterlikvidersättningen? Någon som vet?
Nabben skrev:Bra genomlysning. Dock känns ju skrivningen ang efterlikvid för rotköp som sagt märklig, vore intressant att veta motivet.
Är det samma på Södra och/eller Mellanskog? Att inte rotköp ingår i grunden för efterlikvidersättningen? Någon som vet?
TS
tor 27 feb 2025, 14:57#873134
Vad jag vet så köper Södra inte rotposter eller LRK (det närmsta man kommer är nog stamprissättning på AU:n), så det bör vara en ickefråga där.
MVH
Alias
Torbjörn Johnsen skrev:Nabben skrev:Bra genomlysning. Dock känns ju skrivningen ang efterlikvid för rotköp som sagt märklig, vore intressant att veta motivet.
Vad jag vet så köper Södra inte rotposter eller LRK (det närmsta man kommer är nog stamprissättning på AU:n), så det bör vara en ickefråga där.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 27 feb 2025, 15:12#873137Norra anger väl också att de normalt inte köper LRK. Men det är förhandlingsbart, det vet jag av egen och andras erfarenhet. Personligen gillar jag affärsforemen.
alias skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Nabben skrev:Bra genomlysning. Dock känns ju skrivningen ang efterlikvid för rotköp som sagt märklig, vore intressant att veta motivet.
MVH
Alias
tor 27 feb 2025, 15:20#873138
Alias har rätt.
Såvitt ja fattat så kan södra köpa en rotpost å då utgår man från stämplingen å formar om de till stampris på nåt vis.
Exact hur de går till vet ja inte men innan man ger sig på den proceduren bör man som säljare va insatt i hur de går till , å inte köpa Södras förklaring rätt upp å ner.
Nån egentlig försäljning på rotpost blir de inte.
Men som sagt formlerna vet ja inte.
alias skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Nabben skrev:Bra genomlysning. Dock känns ju skrivningen ang efterlikvid för rotköp som sagt märklig, vore intressant att veta motivet.
MVH
Alias
Alias har rätt.
Såvitt ja fattat så kan södra köpa en rotpost å då utgår man från stämplingen å formar om de till stampris på nåt vis.
Exact hur de går till vet ja inte men innan man ger sig på den proceduren bör man som säljare va insatt i hur de går till , å inte köpa Södras förklaring rätt upp å ner.
Nån egentlig försäljning på rotpost blir de inte.
Men som sagt formlerna vet ja inte.
tor 27 feb 2025, 15:28#873139För å förstå skillnaden mellan Södras stampris å en vanlig rotpostförsäljning får man va insatt i stamprisreglerna å apteringsregler i den högre skolan är min uppfattning.
Där kommer ja själv till korta men ja har en skördar förare som är på den nivån.
Där kommer ja själv till korta men ja har en skördar förare som är på den nivån.
tor 27 feb 2025, 19:30#873189Utdelningen ger ju en spottstyver jämfört med vad övriga Sverige får betalt i reda pengar redan ur virkesprislistan.
Är inte medlem så ska egentligen inte uttala mig. Men har svårt att förstå hur Norra skogs ledning ska undgå schavotten på årsmötet i mars.
Norra är en medlemsägd förening där man i sina stadgar slår fast att ändamålet med föreningen är att ”främja medlemmarnas ekonomiska intressen”.
För en privat skogsägare borde ett högt virkespris vara en av dom mest avgörande faktorerna för en lönsam verksamhet.
Att föreningen då betalar sina medlemmar ungefär halva priset mot vad samma råvaror betalas i övriga Sverige kan inte ses som annat än ett fundamentalt misslyckande.
Självklart är det, till viss del, olika marknader med olika konkurrens och affärssituationer. Men det är ett stort misslyckande likafullt, allt annat är lögn.
Att ledningen sedan väljer att peka fingret åt den fria marknaden och kalla den för kortsiktig och ohållbar är anmärkningsvärt. Istället för att vara självkritiska och jobba med strukturförändringar och förbättringar i den egna verksamheten.
Hur ska man någonsin komma ikapp om man vägrar inse att man ligger efter?
Att sedan SCA, Holmen med flera betalar lika illa är i sammanhanget ovidkommande. De är aktiebolag som ska generera maximal avkastning till sina aktieägare, däri ligger att minimera sina inköpskostnader så långt som möjligt.
Norra däremot är en medlemsägd förening för privata skogsägare som ska tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen. Det uppdraget förvaltar man illa genom att betala underpriser och sedan stadfästa att sån är tingens ordning.
Istället för att kavla upp ärmarna, inse att man har ett problem och verka för att göra den verksamhet man själv råder över mera konkurrenskraftig.
Att dessutom gömma dom usla virkespriserna i otydliga prislistor med invecklade bonussystem istället för att transparent visa vad man faktiskt är villig att betala kan inte heller ligga i medlemmarnas intresse i en demokratisk förening.
Att Norras ledning gör uttalanden i media om att virkespriserna ligger på ohållbart höga nivåer och måste sänkas främjar inte medlemmarnas ekonomiska intressen och borde rimligen strö salt i såren även hos de mest trogna medlemmarna!
Är i själ och hjärta övertygad om att skogsägarföreningarna är otroligt viktiga för det privata skogsbruket. Men tycker det är så sorgligt att Norra inte lyckas med sitt uppdrag och verkar fullständigt oförmögna att förstå att man då behöver jobba hårdare med det.
Är inte medlem så ska egentligen inte uttala mig. Men har svårt att förstå hur Norra skogs ledning ska undgå schavotten på årsmötet i mars.
Norra är en medlemsägd förening där man i sina stadgar slår fast att ändamålet med föreningen är att ”främja medlemmarnas ekonomiska intressen”.
För en privat skogsägare borde ett högt virkespris vara en av dom mest avgörande faktorerna för en lönsam verksamhet.
Att föreningen då betalar sina medlemmar ungefär halva priset mot vad samma råvaror betalas i övriga Sverige kan inte ses som annat än ett fundamentalt misslyckande.
Självklart är det, till viss del, olika marknader med olika konkurrens och affärssituationer. Men det är ett stort misslyckande likafullt, allt annat är lögn.
Att ledningen sedan väljer att peka fingret åt den fria marknaden och kalla den för kortsiktig och ohållbar är anmärkningsvärt. Istället för att vara självkritiska och jobba med strukturförändringar och förbättringar i den egna verksamheten.
Hur ska man någonsin komma ikapp om man vägrar inse att man ligger efter?
Att sedan SCA, Holmen med flera betalar lika illa är i sammanhanget ovidkommande. De är aktiebolag som ska generera maximal avkastning till sina aktieägare, däri ligger att minimera sina inköpskostnader så långt som möjligt.
Norra däremot är en medlemsägd förening för privata skogsägare som ska tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen. Det uppdraget förvaltar man illa genom att betala underpriser och sedan stadfästa att sån är tingens ordning.
Istället för att kavla upp ärmarna, inse att man har ett problem och verka för att göra den verksamhet man själv råder över mera konkurrenskraftig.
Att dessutom gömma dom usla virkespriserna i otydliga prislistor med invecklade bonussystem istället för att transparent visa vad man faktiskt är villig att betala kan inte heller ligga i medlemmarnas intresse i en demokratisk förening.
Att Norras ledning gör uttalanden i media om att virkespriserna ligger på ohållbart höga nivåer och måste sänkas främjar inte medlemmarnas ekonomiska intressen och borde rimligen strö salt i såren även hos de mest trogna medlemmarna!
Är i själ och hjärta övertygad om att skogsägarföreningarna är otroligt viktiga för det privata skogsbruket. Men tycker det är så sorgligt att Norra inte lyckas med sitt uppdrag och verkar fullständigt oförmögna att förstå att man då behöver jobba hårdare med det.
lör 01 mar 2025, 11:10#8733593 130 000 fub var Norras virkesfångst
372 000 fub var Meraskogs virkesfångst
Vilket bildar totalen för 2024 på 3,5milj fub
Alltså över 10% av totalen kommer från Meraskog…
Hittar inga jämförbara siffror för 2023, någon?
372 000 fub var Meraskogs virkesfångst
Vilket bildar totalen för 2024 på 3,5milj fub
Alltså över 10% av totalen kommer från Meraskog…
Hittar inga jämförbara siffror för 2023, någon?
Buster 400 -65:a
Grizzly 700 med Avesta 3,4
Grizzly 700 med Avesta 3,4
lör 01 mar 2025, 12:47#873365Oklart hur stor virkesfångst MS hade under 2023 men faktum är att dotterbolaget uppvisar negativt resultat både 2023 och 2024.
För mig och övriga medlemmar i föreningen så är det vi som får täcka upp för denna förlust. Att det inte är ett ramaskri bland medlemmarna är för mig en gåta. Vad är medlemsnyttan? Är den att vi sponsrar med volymer till industrin? Ja, kanske?
Jag är tveksam och frågande till att den ekonomiska föreningen Norra ska drifta ett inköpsbolag som är en tärande verksamhet. Min fundering är hur länge har ledningen tålamod med detta. Givetvis är den frågan inget som uttrycks externt, men den borde rimligtvis hanteras internt. Beslutet att köpa MS togs ju av ledningen och då beror det ju på hur stor prestige der är att avyttra/lägga ner ett bolag som visar röda siffror.
Tänker jag rätt eller är jag fel ute?
För mig och övriga medlemmar i föreningen så är det vi som får täcka upp för denna förlust. Att det inte är ett ramaskri bland medlemmarna är för mig en gåta. Vad är medlemsnyttan? Är den att vi sponsrar med volymer till industrin? Ja, kanske?
Jag är tveksam och frågande till att den ekonomiska föreningen Norra ska drifta ett inköpsbolag som är en tärande verksamhet. Min fundering är hur länge har ledningen tålamod med detta. Givetvis är den frågan inget som uttrycks externt, men den borde rimligtvis hanteras internt. Beslutet att köpa MS togs ju av ledningen och då beror det ju på hur stor prestige der är att avyttra/lägga ner ett bolag som visar röda siffror.
Tänker jag rätt eller är jag fel ute?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).