Skogsnyheter

Ersätt skogsägare som inte får bruka sin skog

28 inlägg 12777 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Ersätt skogsägare som inte får bruka sin skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865542https://www.dn.se/debatt/ersatt-skogsag ... -sin-skog/

Göran Örlander har nu kommit med sina förslag. Låter alldeles för bra. 😮

TS

Re: Ersätt skogsägare som inte får bruka sin skog

Avslutat-06  
#865546Är tyvärr låst artikel. Referera gärna huvudpunkterna.

Såg att pressträffen från Regeringskansliet är imorgon och kan följas här:

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  

Avslutat-06  
#865548Tack Fredrik!

Användarvisningsbild

Skogz  
#865549Så förbannat GÖTT om allt löser sig!

Användarvisningsbild

rokon  
#865550Äh, "debattartikel" från informationsoligopolet.

devlin  
#865586För den som har svårt att sova finns utredningen att läsa, Göran kändes nervös under dagens presskonferens - var det för innehållet ?

https://regeringen.se/rattsliga-dokumen ... sou-202491

Bosse1  
#865601Jag säger bara, börja med att "drain the swamp" 👍 Här är ett exempel bland många.

Bosse1 - Stormen Hans

Användarvisningsbild

Badger  
#865615Jag hörde Göran i radio och ersättningen för mark föreslogs till 125% av marknadsvärdet. Det hade redan höjts röster för att det var alldeles för lågt. Tankar om det?

LesterCGarreth  
Badger skrev:Jag hörde Göran i radio och ersättningen för mark föreslogs till 125% av marknadsvärdet. Det hade redan höjts röster för att det var alldeles för lågt. Tankar om det?

Ja, det är för lågt. Men bättre än inget.

Om man vill fantisera så borde det ju ske en utbetalning till när en ny omloppstid har gått, men det kan man ju bara drömma om.

Sen att det ska vara snabbspår på avverkning där några naturvärden att prata om saknas och samråd där det faktiskt finns låter mycket bra.

"Drain the swamp" som någon skrev högre upp i tråden, det är dags att något sker det ska inte vara vänsteraktivister som sätter agendan på varenda myndighet som finns och tolkar lagar som fan läser bibeln.

Användarvisningsbild

Badger  
#865654Det ska givetvis utgå en bra ersättning när staten tar över skog. Rimligtvis tycker jag att skogsägare borde få valet om om det skulle göra som engångskostnad eller mot årlig ersättning.

Sen går jag emot strömmen här och ställer mig kritisk till snabbspåret. Redan idag hinner inte myndigheten med att granska virkesanmälningar inom de sex veckorna. Som jag förstår det så gör de nästan aldrig någon kontroll av hur skogen faktiskt ser ut och om den innehåller några naturvärden eller inte innan de godkänner en avverkning. Att de inte gör ett gediget jobb som inger förtroende för att det som är värt att sparas faktiskt sparas är anledningen till att Kirpuu och andra kryper runt och letar arter. Att säga att det ska gå ännu fortare bidrar nog bara ännu mer till misstron att inget sparas och att vi får ännu fler extremister och aktivister som vill stoppa skogsbruk. Om myndigheten hade ordentlig koll så att det in princip aldrig funnits några arter arter att hitta där de godkänt en avverkning så skulle skogsaktivisterna tröttnat på att leta.

Sörlänningen  
Badger skrev:Jag hörde Göran i radio och ersättningen för mark föreslogs till 125% av marknadsvärdet. Det hade redan höjts röster för att det var alldeles för lågt. Tankar om det?

Problemet är att det nu är 0. Noll är väldigt lågt.

Allt fråm 100% och över tror jag att vi kan acceptera.

#865685125% är den vanbliga ersättninge för intrång från myndigheters sida, se ExpL https://lagen.nu/1972:719#K4P1S2

TS

Alvarsson  
Mangan skrev:125% är den vanbliga ersättninge för intrång från myndigheters sida, se ExpL https://lagen.nu/1972:719#K4P1S2

Har gjort två sådana affärer med Skogsstyrelsen. I vilken annan affär får man 25% över marknadsvärde?

#865701Trafikverket kanske vill lösa in din mark för en ny väg/järnväg?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).