Skogsnyheter

Wood Tube försatt i konkurs

1 inlägg 2638 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Wood Tube försatt i konkurs

Fredrik Reuter  
#863309Det värmländska företaget Wood Tube, känt för sina innovativa pappersbaserade byggreglar, har försatts i konkurs. Trots ökande kundintresse och återkommande beställningar har bolaget inte lyckats säkra den långsiktiga finansiering som krävs för att etablera produkten på marknaden.

Wood Tube grundades 2016 med ambitionen att revolutionera byggbranschen genom att erbjuda ett klimatsmart alternativ till traditionella stål- och träreglar. Efter flera års utveckling och testproduktion i Tyskland inleddes produktionen i Säffle för några år sedan. Företagets reglar, tillverkade av pappersråvara, har hyllats för att minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med stålreglar.

Trots medverkan i SVT:s "Draknästet" och investeringar från bland annat Bergs Timber, som 2021 gick in som delägare med 8,5 miljoner kronor, har Wood Tube kämpat med att etablera sig på marknaden.

Vid konkursen hade företaget två anställda, och produktionen fortsätter tills vidare för att fullfölja befintliga order.

"Jag hoppas att det ska gå att hitta en lösning för att den här innovationen ska leva vidare," säger vd Tobias Söderbom Olsson, som varit med sedan den första prototypen.

Byggindustrins tröga omställning och svårigheter att hitta långsiktig finansiering har bidragit till företagets utmaningar. Trots detta har intresset för Wood Tubes produkter ökat, med fler återkommande kunder som uppskattar den klimatvänliga innovationen.

Framtiden för Wood Tubes innovation är nu osäker, men förhoppningen är att den ska kunna leva vidare genom nya lösningar eller ägare.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).