Skogsnyheter

Nytt program om skogens klimatnytta i SVT

15 inlägg 5566 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Nytt program om skogens klimatnytta i SVT

Badger  
#854502Ikväll sände SVT ett program om skogens kapacitet att balansera upp en del av mänsklighetens klimatpåverkan.

https://www.svtplay.se/video/eWAwnRx/tr ... a-klimatet

TS

Re: Nytt program om skogens klimatnytta i SVT

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854503Programmet var bra. Men eftersom det inte var tillräckligt skogsbrukskritiskt så måste en svensk hallåa näbba lite efteråt.

Töre  
#854504Jag kolla på programmet , men har svårt fatta detta att ett gammalt trä tar upp mer kol än ett ungt , en gran som är 150 år är väl på väg dö och tar upp väldigt lite kol ,i förhållande till en som är 50 år. Men jag kanske har fel .

Användarvisningsbild

Badger  
Sture Andersson skrev:Jag kolla på programmet , men har svårt fatta detta att ett gammalt trä tar upp mer kol än ett ungt , en gran som är 150 år är väl på väg dö och tar upp väldigt lite kol ,i förhållande till en som är 50 år. Men jag kanske har fel .

Jag tolkar det som att det är helheten i en gammalskog, inte specifikt de gamla träden bara utan helheten alltså det riktigt riktigt gamla träden som blir jättestora och typ 500år+ har mer volym än mindre träd, men också att svamparna och det som binds i jorden räknas in. Skulle varit till hjälp om de presenterat lite siffror och inte bara prat, men det kan man nog gräva fram om man letar upp forskarnas rapport. Siffor för er att gräva i nästa fredagspodd?

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Sture Andersson skrev:Jag kolla på programmet , men har svårt fatta detta att ett gammalt trä tar upp mer kol än ett ungt , en gran som är 150 år är väl på väg dö och tar upp väldigt lite kol ,i förhållande till en som är 50 år. Men jag kanske har fel .

Jag har några +70 - +80 granar som jag inte vet åldern på. Men de växer o är fina. Inga urglesade toppar o sätter ofta rikligt med kott. En av dom är bland de högsta träd jag har, upp emot 27 -28 m. Jag hade en som var högre o lika frisk. Men den tog Per toppen av, 6 - 7 m från toppen. Så den vart ved det året.
Nu står ju alla dessa övriga i blandbestånd av endera Tall - Gran eller Tall, Gran o Björk. O växer gör dom , fortfarande !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Badger skrev:

Jag tolkar det som att det är helheten i en gammalskog, inte specifikt de gamla träden bara utan helheten alltså det riktigt riktigt gamla träden som blir jättestora och typ 500år+ har mer volym än mindre träd, men också att svamparna och det som binds i jorden räknas in. Skulle varit till hjälp om de presenterat lite siffror och inte bara prat, men det kan man nog gräva fram om man letar upp forskarnas rapport. Siffor för er att gräva i nästa fredagspodd?

Är man det minsta orolig för det där med klimatet o äger skog. Så inte behöver man plantera nytt för att kunna vara med o göra skillnad ( om man nu tror på det ). Det skulle räcka långt med att inte röja som de flesta gör för att bidra. O oftast så är ju överflödet dessutom gratis !

#854518Han pratade inte om svenska förhållanden med i huvudsak kulturskog. Dessutom så är det inte självklart att han har rätt i allt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  

Det sa dom inte heller. Dom beskrev att en gammal skog lagrade mycket kol och inte vad den tog upp. Det är det som är det stora problemet. När den gamla skogen dör lika mycket som den växer blir det steady state (tillväxt minus avgång blir totalt 0). Skulle vi bara se till kollagrimg så skulle den skogen avverkats och sen grävt ner biomassan i något urberg och låtit den nya skogen växa och upprepa detta i oändlig tid.
Men nu behöver vi ju trät till en massa saker för att minska belastning på andra saker tex fossila drivmedel och cement, stål mm.

Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Är man det minsta orolig för det där med klimatet o äger skog. Så inte behöver man plantera nytt för att kunna vara med o göra skillnad ( om man nu tror på det ). Det skulle räcka långt med att inte röja som de flesta gör för att bidra. O oftast så är ju överflödet dessutom gratis !

Det fanns också ett litet inslag om att man ibland måste hjälpa till när man avverkat en yta så att det bara kommer gräs. Den delen känner jag igen efter Gudrun där vi fick ytor med mycket gräs eller hallonris. Kom inte ens upp björk där. Där jag vi verkligen fått hjälpa till i vår skog.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Vedproducent skrev:Det sa dom inte heller. Dom beskrev att en gammal skog lagrade mycket kol och inte vad den tog upp. Det är det som är det stora problemet. När den gamla skogen dör lika mycket som den växer blir det steady state (tillväxt minus avgång blir totalt 0).

Det fanns en sekvens om att inlagringen av kol inte bara lagras i träden utan att det även förs ner i marken lagras där så länge träden lever och att deras utgångspunkt var att det fortsätter så länge som skogen står kvar som ekosystem med många arter. De gick aldrig in på det med siffror, men jag har hört det i andra sammanhang att inbindningen av kol fortsätter men att takten minskar men aldrig blir noll så länge skogen lever.

TS

Badger skrev:
Älgfoderodlare skrev:

Det fanns också ett litet inslag om att man ibland måste hjälpa till när man avverkat en yta så att det bara kommer gräs. Den delen känner jag igen efter Gudrun där vi fick ytor med mycket gräs eller hallonris. Kom inte ens upp björk där. Där jag vi verkligen fått hjälpa till i vår skog.

I Sverige är det självklart att vi "hjälper till" för att få ny skog. Vi har t.o.m. lagkrav på återplantering. Så är det inte i överallt

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#854525Nu har jag sett filmen ( ville inte störa grannar under natten ). Misstolkare må få ha en egen agenda. Vi som kan assimilera fakta o kan använda kunskap o bildning, i en bra kombination, förstår o kan omvandla detta på ett konstruktivt sätt !
Jag blir mer o mer benägen att INTE avfärda "ulf1" ' s resonemang om framtiden.
Men, nu var jag ju redan där, utan rådgivning !

Användarvisningsbild

skogshare  
Vedproducent skrev:

Det sa dom inte heller. Dom beskrev att en gammal skog lagrade mycket kol och inte vad den tog upp. Det är det som är det stora problemet. När den gamla skogen dör lika mycket som den växer blir det steady state (tillväxt minus avgång blir totalt 0). Skulle vi bara se till kollagrimg så skulle den skogen avverkats och sen grävt ner biomassan i något urberg och låtit den nya skogen växa och upprepa detta i oändlig tid.
Men nu behöver vi ju trät till en massa saker för att minska belastning på andra saker tex fossila drivmedel och cement, stål mm.

Håller med @Vedproducent om att det avgörande för skogens del i kolbalansen givetvis måste vara den optimala tillväxten i ståndortsanpassade, friska bestånd - med produktions- och klimatmässigt optimala omloppstider och gagnvirkesförråd - tillsammans med förädling av den absoluta merparten av skogsråvaran till långlivade produkter, som dels fortsätter att binda kolet, dels ersätter energikrävande och miljöbelastande material som järn/stål, cement/betong, aluminium och plast

Frågorna är återigen ;

- hur landets skogsägare ska klara minskade virkesintäkter under en omställning till ett skogsbruk med betydligt längre omloppstider? Här finns inte minst anledning att aktualisera en tillväxtbaserad, statlig klimatkompensation; 

- hur den virkesförbrukande industrin genom bl.a. strukturrationalisering kan tackla en långvarig svacka med minskat virkesutbud till följd av minskad avverkning och förändrad förädlingsinriktning; 

- hur sågverken kan anpassas till och erbjuda konkurrenskraftiga priser för de grövre timmerdimensioner och det lövtimmer som som följer på ovanstående;

- hur skogsindustrin kan klara att kraftigt bygga upp / ut den produktionskapaciteten långlivade produkter som träfiberskivor, träbaserade isoleringsmaterial och ev. nanofiberprodukter.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Badger skrev:
Vedproducent skrev:Det sa dom inte heller. Dom beskrev att en gammal skog lagrade mycket kol och inte vad den tog upp. Det är det som är det stora problemet. När den gamla skogen dör lika mycket som den växer blir det steady state (tillväxt minus avgång blir totalt 0).

Det fanns en sekvens om att inlagringen av kol inte bara lagras i träden utan att det även förs ner i marken lagras där så länge träden lever och att deras utgångspunkt var att det fortsätter så länge som skogen står kvar som ekosystem med många arter. De gick aldrig in på det med siffror, men jag har hört det i andra sammanhang att inbindningen av kol fortsätter men att takten minskar men aldrig blir noll så länge skogen lever.

Under exakt rätt omständigheter är det ju det som bildat lagren av tex olja, kol och gas. Men det är en försvinnande liten årlig tillväxt. Men det är där nyckeln är att låta det vara kvar i marken. Att ta upp något som bildats under många hundra miljoner år på den korta tidsperioden vi nu gör så tömmer vi ju markens kollager.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#854529Nu lär ju knappast en något förlängd omloppstid i dagens läge, försämra intäktsmöjligheterna för skogsägare. Då vi redan nu har en virkesbrist i svensk skogsindustri.
Frågan är ju nu mer, om en ev. ökad internationell handel om råvaran, kan göra sig gällande på den svenska "oligopol" marknaden ? O vad vi skogsägare i så fall har att förvänta oss av framtiden ?
Direktiv, strategier o lagrum, kan utgöra ett hot, men också skapa nya förutsättningar som vi svenska skogsägare inte har sett än idag.
Det vi undanhållits från i alla år ! En mer öppen marknad, nya möjligheter !

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).