Skogsnyheter

Svensk fjällnära skog huggs ner i rekordfart

57 inlägg 6464 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svensk fjällnära skog huggs ner i rekordfart

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Följer du med i mitt resonemang o vad finns det då för risker med att ev. kontroller sker, eftersom ingen avverkningsanmälan behövs ?

Menar du att Skogsstyrelsen skulle ge sig ut och granska skogar som inte har avverkningsanmälts för att se om någon huggt för mycket hyggesfritt? Det låter extremt osannolikt att de skulle få ihop resurser får att slumpkolla helt utan anledning.

Elmia

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845473 Det de skulle kunna göra är att dressera en AI robot till att jämföra laserskanningar mellan åren för att se om det fattas mycket någonstans.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#845476 Riskerna är inte större än vid vanlig gallring, snarare tvärtom om det är en skogsägare med åtminstone lite framförhållning. Stort virkesförråd kvar ger hög tillväxt och kort tid till att kunna upprepa. Bra intervall är max 10 år på riktigt bra boniteter och 20 på svaga marker. Då blir det stora volymer eftersom arealen är så stor.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Skogsola skrev:Det de skulle kunna göra är att dressera en AI robot till att jämföra laserskanningar mellan åren för att se om det fattas mycket någonstans.

Det är ju mot den utvecklingen vi går. Mycket av vad som ligger till grund för EU's granskning av det svenska skogsbruket, sker väl helt o enbart med laserdata idag. Lite av mina tankar var väl främst om HUR en blädad skog kan se ut just uppifrån. Jag har ju tämligen välslutna / täta bestånd med mycket övergrovt från dagar då dimensionshuggning bedrevs på dessa marker. Vissa är nog inte rörde under de senaste 100 åren.
Men eftersom det även är självföryngrat, så är det stor spridning i ålder o dimensioner. I ett samråd med SS så provborrade vi ett antal Granar som var ca. 15 cm i brösthöjd o 12-14 m höga. De var dryga 60 år. Inom 10 m radie stod ett antal större Granar som var 35 + i BH o 24 - 26 m höga. På historiska bilder från 50 - 60 - talet, finns inga av dessa träd med. Men det finns även en del rest Tallar som vart kvar efter senaste dim. avverkning 1936. De är nu övergrova o täcker mycket av krontaket. Vad av vad kan man tänkas våga ta utan att förlora för mycket av det som acc. inom endera 10§ kurvan eller som underlag för fortsatt möjligt blädningsbestånd.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Lars Lundqvist SLU skrev:Riskerna är inte större än vid vanlig gallring, snarare tvärtom om det är en skogsägare med åtminstone lite framförhållning. Stort virkesförråd kvar ger hög tillväxt och kort tid till att kunna upprepa. Bra intervall är max 10 år på riktigt bra boniteter och 20 på svaga marker. Då blir det stora volymer eftersom arealen är så stor.

Vi skrev just samtidigt. Men tack för svar.

Bosse1  
#845525 "Гудайера ползучая" "Финляндия"
"Knärot" "Finland"
På ryska,måånga träffar blev det.Kan det vara ekonomisk krigföring 🤪

Lindveden  
#845564 Vilka kontraster det finns än då speciellt från SR utspel till denna artikel i Atl, tyvärr bakom betalvägg
https://www.atl.nu/allt-mer-fjallnara-s ... nte-brukas

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#845911 Skogsstyrelsen kallas till Miljöutskottet efter SR:s granskning.

https://sverigesradio.se/artikel/efter- ... ljoutskott

TS

Bosse1  
#845913 Vet inte vart jag fick det här ifrån 🤯

"Bland bönderna fanns ett utbrett ekhat. De vuxna träden skadades medvetet och unga plantor rycktes upp, trampades ned, hackades sönder eller höggs av med lien. Enda chansen att rädda den sista återstoden av de dugliga träden var att överlämna äganderätten till bonden."

Lindveden  
Bosse1 skrev:Vet inte vart jag fick det här ifrån 🤯

"Bland bönderna fanns ett utbrett ekhat. De vuxna träden skadades medvetet och unga plantor rycktes upp, trampades ned, hackades sönder eller höggs av med lien. Enda chansen att rädda den sista återstoden av de dugliga träden var att överlämna äganderätten till bonden."

Slaget om ekarna. Vem som hade rätt till ekarna i landet.
Bönderna eller kungen

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Skogsstyrelsen kallas till Miljöutskottet efter SR:s granskning.

Så SR gör en kass granskning som sakligt sett är felaktig, och då reagerar Miljöutskottet. Skogsstyrelsen informerar naturligtvis utskottet om att SR har fel, vilket leder till att den del av riksdagen som redan nu är kritisk till Public service får vatten på sin kvarn.

Bosse1  
Lindveden skrev:
Bosse1 skrev:Vet inte vart jag fick det här ifrån 🤯

Slaget om ekarna. Vem som hade rätt till ekarna i landet.
Bönderna eller kungen

Bytte lite ord bara 😉

"Slaget om naturen. Vem som hade rätt till naturen i landet.
Skogsägarna eller staten"

(staten som aldrig blir nöjd)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).