Skogsnyheter

Metsä Kemi stoppas i upp till 3 månader efter gasexplosion

3 inlägg 4109 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Metsä Kemi stoppas i upp till 3 månader efter gasexplosion

Fredrik Reuter  
#838245Finska Metsäs massabruk i Kemi stoppas i 10 - 12 veckor efter en gasexplosion i torsdags, även kartongbruket stoppas eftersom man inte får fram råvara när massabruket är stängt. Anledningen till explosionen ska vara ett svetsarbete i anslutning till indunstningsanläggningen. Indunstningen är en process där lut från kokeriet kokas för att få bort vatten. När luten sedan har en tillräckligt låg vattenhalt så används den som bränsle i sodapannan.

Under olyckan så exponerades tre personer för svavelväte men efter kontroll på sjukhus kunde de sedan återgå till arbetet. Metsä Kemi är planerat att förbruka 7,6 miljoner m3fub virke per år. Om anläggningen på grund av explosionen nu måste stå stilla i ett kvartal innebär det ett minskat inflöde med 1,9 miljoner m3fub under perioden.

https://news.cision.com/metsa-group/r/l ... n,c3952275

TS
Användarvisningsbild

Re: Metsä Kemi stoppas i upp till 3 månader efter gasexplosi

Torbjörn Johnsen  
#838252Temporärt minskat sug efter massaved i norr men minskat utbud (= stigande priser) för avsalumassa och kartong på marknaden med andra ord.

Användarvisningsbild

Re: Metsä Kemi stoppas i upp till 3 månader efter gasexplosi

svampbob  
#842249Stoppet kommer nog att bli betydligt längre av vad jag har hört.
Tre effekter ska vara helt förstörda. Det är ju tur att man ritningarna kvar men är det så att dom är köpta i Kina så lär det ta tid att att tillverka och skeppa dom hit.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).