Skogsnyheter

Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

150 inlägg 9865 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Fredrik Reuter  
#814832 Regeringen har i höstbudgeten 2023 avsatt total ca. 1,5 miljarder kronor för att köpa klimatkompensation utomlands. Det handlar om att kunna nytta EU:s system för att nå klimatmålen och som bland annat innebär att man kan köpa andra länders kolsänka i LULUCF. Det är första gången någonsin som en Regeringen i Sverige avsätter medel i budget för detta och anledningen är med största sannolikhet att man nu sett att Sverige inte kommer klara sina åtaganden.

I ett inslag i SVT:s morgonstudio idag så tar man upp denna nyhet eftersom utredningen om framtidens klimatpolitik presenteras idag. De pengar som nu avsätts i budget för detta handlar om ca 1,5 miljarder kronor över tre år. Pengarna har ett brett användningsområde:

Anslaget får användas för att utveckla och stödja internationellt klimatsamarbete som syftar till att bidra till ökad ambition i genomförandet av Parisavtalet samt att kunna bidra till resultatbaserad klimatfinansiering eller, jämte andra kompletterande åtgärder, kunna bidra till att nå klimatmålen i det klimatpolitiska ramverket. Detta genom att delta i, förbereda, genomföra, utvärdera och utveckla samarbeten. Samt bidra till utveckling av metoder för internationella samarbetsformer enligt artikel 6 av Parisavtalet. Anslaget får användas för utgifter för deltagande i ovan nämnda samarbeten. Anslaget får även användas för utgifter för utveckling av EU:s system för handel med utsläppsrätter och utsläppsutrymme inom ramen för ansvarsfördelningsförordningen samt för övervakning av internationell utsläppshandel. Anslaget får användas till finansiering av utgifter för den internationella transaktionsförteckningen (ITL) för registerhållning av transaktioner av s.k. Kyotoenheter samt för klimatkompensering av Regeringskansliets flygresor utanför EU. Utsläppsminskningsenheter som förvärvas för klimatkompensering får annulleras. Anslaget får användas för att förvärva utrymme av utsläpp och upptag från andra medlemsstater inom ramen för ansvarsfördelningsförordningen respektive förordningen om markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk. Anslaget får även användas för utgifter för administration av förvärven.


Hur pengarna kommer användas återstår att se men det är inte främmande om de delvis kommer användas för att köpa kolsänka i bland annat skog i andra EU-länder. Detta är en fråga som vi tagit upp flera gånger tidigare och handlar i stort om att vi de senaste åren haft en rekordhög avverkning samtidigt som vi haft en dålig tillväxt. Sverige har flaggat i två år om detta faktum när man rapporterat sin LULUCF och nu kan det vara en verklighet.

Omräknat i skoglig kolsänka vid ett pris på koldioxid på 1000 kr/ton så kan budgeten motsvara en skoglig levande kolsänka på 1,5 - 2 miljoner kubikmeter.

Här kan du se inslaget hos SVT: https://www.svtplay.se/video/jMVabAZ/mo ... id=jMVabAZ




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Fredrik Reuter  
#822643 Med tanke på hur Sverige rapporterar till LULUCF så kan det kanske behövas än mer pengar för klimatkompensation framgent. Skrev om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... g-gungfly/

   TS
Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822644
Fredrik Reuter skrev:Med tanke på hur Sverige rapporterar till LULUCF så kan det kanske behövas än mer pengar för klimatkompensation framgent. Skrev om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... g-gungfly/


Med tanke på hur galet det är att Sverige måste redovisa nordstream som utsläpp, vilket stod för 11% av Sveriges totala utsläpp så kan man fråga sig hur seriös hela cirkusen med utsläpp är!

Ska bli kul och se stackars island gå i konkurs nu när vulkanen startat, dom får lite att kompensera för.

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822648 Förenade arabemiraten vill köpa 10% av hela Liberia för att sälja kolkrediter, enligt andra källor är det redan i hamn.

Hoppas alla snart förstår att hela kolkreditsbluffen är för företag att roffa åt sig mer pengar, tro aldrig att detta kommer gynna den vanlige skogsägaren, det blir för mycket pappersarbete, däremot om stora bolag landgrabbar mark i tredje världen så blir det lättare.

https://www.di.se/nyheter/liberia-vill- ... sitt-land/

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Lindveden  
#822650
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Med tanke på hur Sverige rapporterar till LULUCF så kan det kanske behövas än mer pengar för klimatkompensation framgent. Skrev om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... g-gungfly/


Med tanke på hur galet det är att Sverige måste redovisa nordstream som utsläpp, vilket stod för 11% av Sveriges totala utsläpp så kan man fråga sig hur seriös hela cirkusen med utsläpp är!

Ska bli kul och se stackars island gå i konkurs nu när vulkanen startat, dom får lite att kompensera för.


Ja Island kanske går i statsbankrutt igen som för ca 10-15 års sen🤔😉

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Tralsmo  
#822658 Ja känner ju en hel del islänningar.
Min äldsta dotter är halvt islänsk å isländsk medborgare.

Dom är inte som vi.
Dom är optimister å tar tag i problemet utan skrupler.
Det tar ett tag å jobba det på på rätt sida igen men de lyckas dom alltid me.

Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Lars Lundqvist SLU  
#822660
Fredrik Reuter skrev:Med tanke på hur Sverige rapporterar till LULUCF så kan det kanske behövas än mer pengar för klimatkompensation framgent. Skrev om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... g-gungfly/

När jag läste den texten fick jag känslan att ni inte riktigt förstår hur LULUCF-rapporteringen går till, dvs att den innehåller mycket mer än bara virkesförrådets utveckling.

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822666 När jag läser texten så tycker jag det påminner om en annan svammeltråd fast med bättre svenska och utan svordomar, men budskapet är samma.

Överallt är det ett gnällande att det avverkas mer än tillväxten, framförallt i Götaland?

Om det nu är så, vem har bestämt att det ska vara ett evigt ökande virkesförråd?

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

Lindveden  
#822669 Vet inte om den här rapporten har me tråden att göra men på nåt vis kände ja att den gjorde det

Minskad avverkning av skog kan vara klimatsmart på kort sikt. Men långsiktigt är det inte givet att det leder till mindre utsläpp. Perspektiven måste vidgas i debatten om skogsbruket, skriver forskaren Robert Lundmark i en ny SNS-rapport.

Skogens roll i energi- och klimatomställningen 948,5 KB PDF
Anspråken på skogen är stora. Förutom att bidra med råvaror förväntas den bland annat minska koldioxidutsläpp, bidra till biologisk mångfald och erbjuda fina strövområden. Det leder till konflikter mellan både politiska och marknadsmässiga mål, skriver Robert Lundmark i rapporten Skogens roll i energi- och klimatomställnigen som ingår i SNS projekt Klimatomställningen och näringslivet.

»Att skogen inte räcker till allt kan framstå som ett problem, men så är det ju faktiskt med alla resurser. Olja och järnmalm räcker inte heller till allt, därför finns det ett pris på sådana råvaror. På samma sätt måste vi acceptera att skogens resurser är begränsade och göra knappheten synlig genom prissättning. I dagsläget kompenseras skogsägare till exempel inte för skogens bidrag till klimatarbetet«, säger Robert Lundmark, professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet.

När mer skog sätts av för att binda koldioxid finns en risk för att klimatpåverkan i förlängningen ökar. Dels för att äldre skog inte binder lika mycket koldioxid som yngre, dels för att mindre avverkning minskar utbudet av skogsråvaror som kan ersätta fossila bränslen och utsläppsintensiva byggmaterial. Därtill kommer risken för så kallat koldioxidläckage: forskning visar att minskad avverkning i ett land ofta leder till ökad avverkning i andra länder. Därför är det också lätt att överskatta klimatnyttan med att bevara skogen.

»Sverige har en målsättning om nettonollutsläpp till år 2045. Det är ett ganska kort perspektiv sett till trädens livscykel. Och beroende på tidshorisont kan forskare komma till skilda slutsatser kring om det är bäst för klimatet att skogen brukas eller står kvar. Det är också en viktig förklaring till att debatten om skogsbruket ser ut som den gör«, säger Robert Lundmark.

Det finns inga allmängiltiga svar om hur skogen bör användas, framhåller han i rapporten. Den ordning som ger bäst balans mellan olika värden idag behöver inte nödvändigtvis göra detsamma i morgon. Förståelsen måste öka för hur komplexa sambanden är, liksom medvetenheten om hur olika mål förhåller sig till varandra, resonerar Robert Lundmark.

Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

laguma  
#822674 Som sagt detta är ett "gung fly".
LULLUCF är färgat av en fossillobby som arbetar idogt sen länge.
Man bör i detta sammanhang skilja på begreppen kolinlagring och kolsänka. Vanligtvis i debatten gör man ingen skillnad på dessa begrepp varför det råder en stor förvirring vad gäller rätt åtgärd ur klimatperspektiv.
Man tar tex ingen hänsyn till de ökade avgångarna pga skadeinsektsangrepp som tydligt framgår ur riksskogstaxeringen.
Detta är en stor del till att man avverkar stora arealer skog i mellaneuropa.
Dilemmat att dessa länder dels ser ut att ha en lägre nettoinlagring av CO2 pga av ovanstående.
Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822676
laguma skrev:Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.


Detta!

EU vill konfiskera den svenska skogen som kolsänka så dom kan fortsätta elda kol, jag hoppas jag har fel, men mer och mer tyder på detta…

Så som tongångarna är nu så är det nordiska skogsbruket som är största klimatbovarna.

Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

laguma  
#822680
r93 skrev:
laguma skrev:Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.


Detta!

EU vill konfiskera den svenska skogen som kolsänka så dom kan fortsätta elda kol, jag hoppas jag har fel, men mer och mer tyder på detta…

Så som tongångarna är nu så är det nordiska skogsbruket som är största klimatbovarna.


Om du vill tilföra något ägna dig i så fall åt sakfrågan istället för att producera floskler.

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822681
laguma skrev:
r93 skrev:
laguma skrev:Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.


Detta!

EU vill konfiskera den svenska skogen som kolsänka så dom kan fortsätta elda kol, jag hoppas jag har fel, men mer och mer tyder på detta…

Så som tongångarna är nu så är det nordiska skogsbruket som är största klimatbovarna.


Om du vill tilföra något ägna dig i så fall åt sakfrågan istället för att producera floskler.


Jag tror du missförstår, jag håller med ditt inlägg, Europas kolkraft är ett betydligt större problem än nordiskt skogsbruk!


Förövrigt så tror jag tyvärr min teori är nära sanningen.

Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

laguma  
#822684 Vilken teori?

Avatar Fallback

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

r93  
#822687
laguma skrev:Vilken teori?


Att eu vill använda svenska skogen som kolsänka för att fortsätta elda kol.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).