Skogsnyheter

SCA höjer priset på avsalumassa NBSK till $1200

8 inlägg 2645 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA höjer priset på avsalumassa NBSK till $1200

Fredrik Reuter  
#814291 Skogsindustrikoncernen SCA meddelar idag att de höjer priset på så kallad NBSK avsalumassa. Det nya priset som gäller från och med idag är 1200 US Dollar per ton. Detta motsvarar 13100 kr/ton i svensk valuta. SCA anger anledningen till höjningen till att efterfrågan har ökat och producentlagren har minskat.

Höjningen idag rimmar ganska illa med marknadskrönikan i SCA:s egen kundtidning som kom ut igår. I krönikan konstaterar SCA att det fortsatt finns ett (av SCA oönskat) glapp där råvaran är relativt sett dyrare än vad man normalt får betalt för slutprodukterna. Man konstaterar att man fortsätter att producera som vanligt fast efterfrågan är lägre i och med lågkonjunktur och inflation, något som bl.a. påverkar e-handeln. E-handeln i sin tur förbrukar stora mängder kartong och wellpapp.

Förädlingsvärdet för avsalumassan hos SCA blir efter höjningen ca. 11300 kr givet att det går åt 4,5 m3fub för att tillverka ett ton avsalumassa och massavedpriset är 400 kr/m3fub. Skogsråvaran motsvarar då ~14 % av förädlingsvärdet.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA höjer priset på avsalumassa NBSK till $1200

Mats JW  
#814833 Som du borde veta så är verkligt pris mycket långt ifrån listpris när det gäller den europeiska massamarknaden. Räkna med att de europeiska kunderna får minst 30% rabatt. Kolla på kinesiskt massapris så får du en uppfattning om verkligt pris till kund. Din argumentation att skogsägaren får orimligt lite betalt i förhållande till vad massakunden betalar hade fungerat ändå om du bemödat dig att redovisa en korrekt analys istället. Nu gör du (medvetet?) en felaktig beräkning vilket sänker ditt förtroende. Bättre kan du!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#814834 Jag skulle vilja säga att det är upp till säljaren att förse oss med bättre data i så fall. Fast det verkar ingen vilja göra och då får vi använda listpriser. Det är väl även listpriser som bland annat FOEX använder sig av och som i sin tur kanaliseras via annan skogsmedia och bankers skogliga nyhetsbrev m.m.?

Såhär skriver SCA i sitt pressmeddelande:

SCA höjer priset på NBSK-massa (Northern Bleached Softwood Kraft) i Europa. Det nya priset kommer att vara 1 200 USD, och gäller från och med i dag.

Om "alla" vet att det verkliga priset är något helt annat så skulle jag vilja förflytta över ett sänkt förtroende till i detta fallet SCA.

TS
Användarvisningsbild

Mats JW  
#814836 Det blir bara patetiskt när du spelar dummare än du är. SCA Massa omsatte 1760 MSEK Q2 2023 genom att leverera 242 kton vilket ger ett medelpris på knappt 7300 kr per ton. Justerat för BCTMP-andelen av tonnaget hamnar ett uppskattat pris på NBSK fortfarande under 8000 kr/ton. Att påstå att skogsråvaran motsvarar 14% av förädlingsvärdet är inget annat än desinformation.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#814989 Du är otrevlig. Håller med Fredrik

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#814991 Trådstarten håller jag för den intressantaste på ett tag. Kan ni inte jämföra södra och stora enso med SCAs siffror.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#815010 Tycker Mats har en poäng angående listpriser. I vilka branscher betala man listpris, när man köper reglar på Bejier, stål av Uddeholm eller en garderob på Jysk. Även om priser på många sätt jämförs mot listpriser bör priset du faktiskt får för produkten bestämma förädlingsvärdet. Listpriserna är den enklaste men missvisande vägen att få fram ett värde eller hur tänker du Fredrik?

Användarvisningsbild

svampbob  
#815034 Min privata observation från morgonen är exporten ökar nu.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).