Skogsnyheter

Danske Bank erkänner felaktiga råd till skogsägare

7 inlägg 2844 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danske Bank erkänner felaktiga råd till skogsägare

Fredrik Reuter  
#803042 I senaste nyhetsbrevet från Danske Bank erkänner nu banken att de haft fel i sina tidigare råd till skogsägare. Under de senaste åren har Danske Bank ofta rekommenderat skogsägare att avverka, trots att deras egna långsiktiga prognoser (10 år) tydligen visat på en framtida ökning av rundvirkespriserna. Detta har nu lett till att banken har ändrat sin ståndpunkt.

I nyhetsbrevet, som publicerades i juni 2023, medger Danske Bank att de inte kunde förutse att timmerpriserna skulle stiga över hela landet efter den kraftiga inbromsningen på trävarumarknaden. De erkänner att de inte förväntade sig att de dramatiska prisuppgångarna som inträffade under våren skulle komma. "Det som hänt det senaste året var något vi trodde kunde ske under en tioårsperiod", skriver banken i nyhetsbrevet.

Banken bedömer nu, trots tidigare prognosmissar, att det är ett unikt bra avverkningsläge i hela landet, särskilt för massa- och energived. De råder skogsägare att utnyttja det exceptionella prisläget och att utföra främst gallring. De varnar dock för att det är en extremt stor prisspridning mellan olika aktörer, så skogsägare bör undersöka marknaden noggrant innan de genomför en större avverkning. Nyhetsbrevet, som ger råd till skogsägare i Sverige, bryter med bankens tidigare rutin att ge olika regionala råd. Anledningen till detta är enkel: "Vi har haft fel!" erkänner banken.

Det är anmärkningsvärt att en bank som Danske Bank, som tidigare ofta rekommenderade skogsägare att avverka, nu erkänner att de haft fel. Detta kan vara en viktig lärdom för skogsägare att alltid ifrågasätta råd från finansiella institutioner och att göra sin egen analys innan de fattar beslut som kan ha långtgående konsekvenser för deras verksamhet.

Det är också viktigt att notera att Danske Bank nu erkänner att de inte förutspådde den dramatiska prisuppgången på timmer. Även om det är grannlaga uppgift, kan detta tyda på att banken inte haft tillräckligt med insikt i skogsbranschen för att göra korrekta prognoser. Det är därför viktigt för skogsägare att söka råd från flera olika källor och att inte enbart förlita sig på råd från finansiella institutioner eller för den delen, virkesköpare.

Danske Bank avslutar sitt nyhetsbrev med att önska skogsägarna lycka till och en riktigt skön sommar. Det återstår att se om skogsägarna kommer att följa bankens nya råd eller om de kommer att vara mer försiktiga med att följa råd från finansiella institutioner i framtiden.

Vill du läsa tidigare trådar på Skogsforum om Danske Banks nyhetsbrev så finns tråden nedan som i sin tur innehåller länkar till fler trådar:

Danske Bank: Ut å Hugg, igen och igen och igen...
Skärmdump från Danske Banks nyhetsbrev.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Danske Bank erkänner felaktiga råd till skogsägare

Sjögården  
#803046 Vi skogsägare har väl alltid lyssnat på goda och dåliga råd och handlat efter eget huvud och förutsättningar.
Ingen dramatik i det.
En del går i åratal och ångrar och grubblar över dålig timing i beslut man tagit.
Meningslöst, alla beslut tas med de förutsättningar som gällde vid det tillfället.
Har träffat en hel del med gammal granskog och barkborre som inte får huggas pga artfynd. Vad hjälper det då att priset stigit.
Årets start på sommaren hade gjort mig väldig nervös om jag haft kapitalet på rot i torkan.
Skrämmer mig mer än felaktiga marknadsanalyser😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803049 Ingen förutsåg kriget. Inte Danske bank heller. Heder åt dem för att de erkände det.

r93  
#803052 Det är en styrka att erkänna att man har fel, det borde fler göra.

Annars håller jag med sjögården, här nere vågar man inte ha den finaste skogen ståendes i väntan på bättre priser, då det räcker med ett fynd så är skogen värdelös.

surjämten  
#803352 Kan ju också vara så att rådet om att avverka har givits för att det ger flera insättningar i banken,
o på så sätt gynnar densamma??

Användarvisningsbild

dotcom  
#803679 "inte haft tillräckligt med insikt i skogsbranschen" var det någon som såg detta komma ett halvår före kriget? Inte jag i alla fall.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803680 Skogen är speciell. Man har ju hört några analyser under åren.
- "Spara till man inte har nåt kvar"
- "Först gruva sej och sen ångra sej"
- "Raka av skiten medans det är nåt värt"
- "Tajma tills det gått ner"

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).