Skogsnyheter

Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

156 inlägg 18717 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798457
jannee skrev:Värt att veta är att MINDRE än 10 % av jordens befolkning orsakar MER miljöförstöring än övriga 90 %
Varför inte lösa detta först ??????.

Men inte ens detta är alla överens om. Ta t.ex. inläggen om hur stort Sverige är på en jordglob här på forumet och vi tillhör ju definitivt den tiondelen av jorden.

Vad gäller koldioxid stämmer dock inte uttalandet numera eftersom bara Kina släpper ut ungefär en tredjedel av all koldioxid just nu https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo ... i-varlden/

Elmia
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798610
th skrev:Och havsnivån har också ändrats sig historiskt 50 - 100 meter utan människans påverkan. Skillnaden nu är ju att vi inte tål särskilt många meters havsnivåhöjning och därmed måste försöka styra klimatet. Det blir lite svårt för stora delar av Europa att behöva flytta till Sibirien (eller kanske Antarktis om där blir isfritt 😀 )


Ja, det är ju det som är "krisen" vi vill inte anpassa oss till klimatet utan vi vill förändra klimatet så klimatet passar oss, det kommer inte att gå så därför tror många att det finns en kris.
Länken nedan kan vara bra att kolla in, den är från TV4 med Jenny Strömstedt, hon gillar nog inte riktigt alla svar hon får.
Det som visas här kanske också kan få vissa att återvända till verkligheten. Krisen är inte jordens undergång utan hur vi människor inte anpassar oss efter naturens och jordens naturliga variationer.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798612
Badbollen skrev:Finns rätt mycket att läsa om hur man ska bemöta vetenskapsförnekare.

T.ex. här:
https://supermiljobloggen.se/miljofakta ... astaenden/

Taylors påståenden stämmer i ganska väl med nr tre och fyra? 😉


Källan du hänvisar till kommer från SMB (Supermiljöbloggen) SMB tycker du den är vetenskaplig? Anna Nyquist (skribenten) lever på att hålla igång "klimatkrisen" . Bara att använda goggle.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#798638 Vetenskapsförnekare har det funnits i alla tider. Ett exempel är alla gamla gubbar som prompt förnekade att rökning bidrog till cancer under 70 talet.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Knagge  
#798647
Alvarsson skrev:Vetenskapsförnekare har det funnits i alla tider. Ett exempel är alla gamla gubbar som prompt förnekade att rökning bidrog till cancer under 70 talet.

Använd er inte av ordet vetenskapsförnekare det är till för att tysta folk som inte tycker som du när man saknar argument.
Forskningen spretar och det måste den göra.
Alla möjligheter måste vägas.
Det är bara barn och idioter som vet svaret innan frågan är ställd. 🤔 🤔

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#798649 Vetenskapsförnekare har alltid funnits, inte minst i denna fråga. Jag vet inte svaren jag är ingen klimatforskare därför förhåller jag mig till kunskapen som IPCC sammanställer. Den är minst sagt skrämmande.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798653
Taylor skrev:Ja, det är ju det som är "krisen" vi vill inte anpassa oss till klimatet utan vi vill förändra klimatet så klimatet passar oss, det kommer inte att gå så därför tror många att det finns en kris.

Krisen är väl inte att vi inte vill anpassa oss till klimatet, det har ju mänskligheten gjort i årtusenden, utan att vi inte kan med de snabba förändringar som är på gång.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798655
th skrev:
Taylor skrev:Ja, det är ju det som är "krisen" vi vill inte anpassa oss till klimatet utan vi vill förändra klimatet så klimatet passar oss, det kommer inte att gå så därför tror många att det finns en kris.

Krisen är väl inte att vi inte vill anpassa oss till klimatet, det har ju mänskligheten gjort i årtusenden, utan att vi inte kan med de snabba förändringar som är på gång.


Hur snabbt kommer förändringarna att ske emligt dig, när "går jorden under"

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798657 Jorden går inte under, havsnivåerna kommer bara att öka. Jag har ingen åsikt om hur snabbt det sker eller hur mycket det blir, det har IPCC bättre koll på beroende på vad mänskligheten gör de kommande decennierna.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798658
th skrev:Jorden går inte under, havsnivåerna kommer bara att öka. Jag har ingen åsikt om hur snabbt det sker eller hur mycket det blir, det har IPCC bättre koll på beroende på vad mänskligheten gör de kommande decennierna.


Det är inte IPCC som säger att det är en kris, det är miljörörelsen som gör den tolkningen.
Har du läst någon rapport från IPCC?

Varför anser du då att det är en kris? Är det för att havsnivåerna ökar som du anser att det är en kris?
Jo, enligt "expertisen så kommer jorden att gå under om ett antal miljoner år för då kommer solen att förintas.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798686 Ett bra avsnitt från Henrik Jönsson som alla borde se, berätta gärna era tankar om informationen efter att ni sett och lyssnat till vad som sägs.
Jag tycker det finns saker som stämmer väldigt bra in på det som skrivs här från vissa håll.
Glad Påsk till er alla!

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798688 Här kommer länken också 🤣

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798717
Taylor skrev:Har du läst någon rapport från IPCC?

Varför anser du då att det är en kris? Är det för att havsnivåerna ökar som du anser att det är en kris?
Jo, enligt "expertisen så kommer jorden att gå under om ett antal miljoner år för då kommer solen att förintas.

Bara syntesrapporterna. Rapport 6 predikterar t.ex. 50 - 100 cm havsnivåhöjning till år 2100 beroende på olika scenario. Båda värdena kommer ju att orsaka stora problem för mänskligheten, särskilt som nivåerna kommer att öka ännu mer om ingenting görs, kanske 1 - 2 meter från nu till år 2200.

Solen kommer troligen inte att förintas och inte heller äta upp jorden. Vad jag förstått så tar det minst 6 miljarder år tills att solen förbrukat sitt väte och börjar svälla till en röd jätte och tills dess har nog mänskligheten antingen förintat sig själv eller flyttat någon annanstans :geek:

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798719 Det är ju inte bara så kallade "miljömuppar" som ser havsnivåhöjning som ett problem. Även World Economic Forum, som i huvudsak är finansierat av ett antal medlemsföretag, ser det som ett problem: https://www.weforum.org/agenda/2022/09/ ... al-threat/

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#798720 Vissa förlitar sig på kunskap och vetenskap, andra på Henrik Jönsson. Mitt val är enkelt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).