Skogsnyheter

Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

156 inlägg 18659 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798250 Jag får leta om jag kan finna det, det fanns rester av djurben och även en bild från platsen.
Jag får återkomma om jag hittar den.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798289 Verkar vara svårt att hitta den artikel som jag nämnde, det jag vill ha sagt är att isarna har smält bort tidigare för att sedan återkomma genom historien och jag hittade en annan artikel som jag länkar till.
Det finns en hel del att läsa bara genom att googla.
Isarna kommer och går helt enkelt genom historien och även utan människans påverkan.

https://www.nyteknik.se/nyheter/lov-und ... gar/699184

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798325 Och havsnivån har också ändrats sig historiskt 50 - 100 meter utan människans påverkan. Skillnaden nu är ju att vi inte tål särskilt många meters havsnivåhöjning och därmed måste försöka styra klimatet. Det blir lite svårt för stora delar av Europa att behöva flytta till Sibirien (eller kanske Antarktis om där blir isfritt 😀 )

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Peter Alex  
#798340 Hej!
Jag blir så in i själen ledsen och bedrövad när man läser alla inskränkta kommentarer om att klimatkrisen är ett hittepå. Det är ställt bortom allt tvivel i så många olika rapporter att vi påverkar klimatet med vårt sätt att leva. Punkt. Slut!
Det är en skitjobbig insikt och det kommer påverka oss och många generationer framöver. Ju mindre vi agerar nu desto värre kommer vår barn att få det. Sen kan vi inte gömma oss bakom sandlådelogik att nån annan någon annanstans är mycket värre. Vi lever inte hållbart i Sverige med all överkonsumtion och allt resande.
Jag tror det finns stora fördelar att ställa om både samhället och skogsbruket. Att gräva ner sig i skyttegravar och skrika djävla miljömuppar kommer bara öka risken att mina barn och barnbarn aldrig får uppleva den glädje som jag upplevt med skogsbruk i livskraftiga skogar.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Knagge  
#798342 Var glad för att det finns klimatskeptiker.
Konsensus är aldrig bra för att lösa problem.

En gång i tiden var det konsensus att jorden var platt. Alla blir frälsta av sin övertygelse och så måste det vara annars lever vi i förtryck och diktatur. 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Badbollen  
#798361 Finns rätt mycket att läsa om hur man ska bemöta vetenskapsförnekare.

T.ex. här:
https://supermiljobloggen.se/miljofakta ... astaenden/

Taylors påståenden stämmer i ganska väl med nr tre och fyra? 😉

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798372 Det är vetenskapligt bevisat att koldioxidhalten är höjd pga mänskligt eldande.
Det är lika bevisat att det leder till global uppvärmning av en hel planet.

Hurpass bra det är att göra så att unga människor och barn skall gå ner sig psykiskt av detta i Sverige, har jag en stark åsikt om. Det är inte bra.

Olösliga problem i global skala görs genom medvetna beslut av aktivister till den enskilde svenskens skuld och ansvar att lösa.
Det ger tydligtvis makt, medlems- och kampanjintäkter.
Undergångsmörkret förmedlas tillika av medvetet beslut inom public service i Sverige. De har ju faktiskt beslutat att klimatkrisrelaterade inslag skall publiceras varje dag i riksmedia.

Vad gott gör det för klimatet då? Ja inget egentligen mer än att det är ett försök att aktualisera MP utan avbrott.

Tänk själv. Först. Titta på en jordglob. Allt vi gör och inte gör i Sverige har ingen mätbar påverkan. Vare sig nu eller sen.

Har du tänkt?
Då infinner sig kanske SD:s frågeställning. Ska vi plåga oss ut ur konkurrens, jobb och ekonomi genom att göra meningslösa saker bara för att det känns bra? Plakatpolitik och lura sig själv.
En kollektiv harakiri kan man kalla det som SD lyfter fram..
Deras budskap handlar om harakiri men komiskt nog också är en harakiri för SD själv att lätt låta sej stämplas som förnekare av fakta. SD-förnekare av koldioxidpåverkan stod ju nyss i Riksdagens talarstol.
Men bra att det öppnar en frisk debatt bredvid denna nysvenska piskepolitik med åsiktskorridorer som skär genom såväl akademi som politik. Det ska bara vara en sanning och rörelse åt gången och det är ju mörkt tycker jag.

Vi sopsorterar på MacDonalds i fem fraktioner och allt bränns. Vi har plastpåseskatt och det är meningslöst.
Hur ska Sverige, om vi så begår 10 miljoner harakiri kunna rädda planeten från havshöjning och 150 år av tidigare kol och oljebrännande i episk omfattning sett ur Sveriges perspektiv. Och det skall gottgöras eller stoppas på kommande 8 år fram till 2030 av oss, samtidigt som utsläppen fortfarande ökar och är större än någonsin på planeten?

Så länge vi lever av pengar och inte mat och frisk luft ska vi nog se till att vi tjänar maximalt med pengar åt Sverige ute i världen. Gynna industrin med låga löner och låga skatter och sälja mycket bra produkter gjorda på ett bra sätt och på samma villkor som åtminstone övriga EU-länderna lyder under. Satsa på att få igång en ledande kärnkraftsindustri igen genom att utveckla och bygga nytt igen.
Det är genom att sköta Sveriges affärer, inkl skogsaffärer, som vi kan göra klimatnytta med finfina exportinkomster. Inte går det cykla barn till dagis i elkärra iklädd rutig blaser eller sätta snavben för egna företag och medborgares vardagsliv. Sälja dyrt till varandra och betala massa skatter och avgifter. Besikta cyklar åt varandra.
Vi har ju redan provat att göra skillnad på svenskt vänstervis genom att skicka typ Wallström och Linde och reta upp både Israel och Saudiarabien samtidigt. Turkiet/Ungern är förbannade och det gör ju varken nån politisk eller klimatnytta annat än att det går väldigt hett till i storstadskvarteren.
Nej, så prova ny politik på riktigt så kanske Sverige kan ha råd hjälpa till så det gör skillnad där det hjälper klimatet på riktigt. Det kan väl ändå vara så att konkurrenskraftigt företagsklimat är det som bäst gynnar klimatet.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

tallen100  
#798389 Sånt här gör att man blir väldigt avigt inställd när det ideligen skriks om klimat och miljökriser.
https://www.dagensps.se/motor/repat-bat ... a-elbilen/

Att mer eller mindre tvinga på folk elbilar, det syns hur miljövänliga de är.
Och vindkraft har vi oxå sett vad det går för, mycket förstörd natur för lite el, som inte räcker till.
Det är inte miljövänligt och klimatsmart att skrota sånt som finns och fungerar så länge det inte finns något vettigare att ersätta det med, och det finns det inte än.

Om det bara gick att "rädda planeten" med dumhet, så skulle det snart vara gjort.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

BloM 230  
#798390 Nog har vi väl ändå ett visst ansvar att föregå med gott exempel vi länder som förbrukar en stor del av världens resurser pga vår höga levnadsstandard. Men det kostar och blir bara dyrare ju längre vi väntar.
Att komma med inställningen "vad vi gör och inte gör" inte skulle ha nån betydelse är väl nog lite som att sticka ner huvudet i sanden.
Tänk bara hur enkelt det är, häng upp en docka i Stockholm så vips nekas man inträde i Nato (obs ironi)

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#798439 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9zl ... tallningen Näringslivet har åsikten klar. Sluta bromsa klimatomställningen.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

gurka  
#798440
BloM 230 skrev:Nog har vi väl ändå ett visst ansvar att föregå med gott exempel vi länder som förbrukar en stor del av världens resurser pga vår höga levnadsstandard.


Ska vi föregå med" gott exempel" baserat på levnadsstandarden, har vi redan idag en stor spridning av levnadsstandard både i Sverige och inom de" rika" länderna.
Tänker du dig någon form av individuell miljöpott?
EU med sina kontorsflyttar mellan Bryssel och Strasbourg ser inte ut som ett föredöme.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

jannee  
#798441 Vi kanske ska fortsätta som vi alltid gjort, troligen löser moder jord ändå problemen som vi orsakar.
Visserligen kommer det att svida för oss, men det lär det ändå göra hur vi än beter oss.
Jorden är överbefolkad, detta är dock något forskarna och vetenskapsmännen noga håller tyst om.
Om vi bara halverar jordens befolkning minskar även utsläppen betydligt mer än vad vi nu kan göra med s.k. besparingar.
Värt att veta är att MINDRE än 10 % av jordens befolkning orsakar MER miljöförstöring än övriga 90 %
Varför inte lösa detta först ??????.
Å andra sidan om detta lösts kommer övriga 90 % i stället att orsaka än mer - vad göra ????

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

tallen100  
#798442
Alvarsson skrev:https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9zl9Jl/227-foretag-politiker-sluta-bromsa-klimatomstallningen Näringslivet har åsikten klar. Sluta bromsa klimatomställningen.

såpass naivt och dumt så det förstår man att du imponeras av och håller med om till fullo.
Lilla lilla duktiga sverige ska som vanligt rädda värden 💪.

Tyvärr är det inte så enkelt, att politikerna ser problem visar bara att det finns någon form förnuft och verklighetsuppfattning.
Kanske har det gått upp ett ljus att det inte var så bra att lägga ner kärnkraften och ställa till bekymmer med elförsörjningen, elbilar verkar inte heller vara någon hit ur miljösynpunkt.
Det måste finnas vettiga alternativ innan det går att skrota och ersätta saker, det borde till och med de värsta "miljömupparna" kunna inse vid det här laget. 😎

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#798444 Ja, du får säga till näringslivet att dom har helt fel. Påminner om att världens största investeringsfond Black Rock har klimatarbetet i företaget som viktigaste kriterium när dom gör investeringar.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Tralsmo  
#798451 Självklart gör ju industrin investeringarna där man tror att man kan göra mest vinst.

Man blir fan bara trött på de.

Nu vankas de inkomster på å ställa om hela samhället till nogåt som kallas klimatanpassning.
De finns ju ordentligt me pengar å tjäna på de.
Va blir resultatet?
Förmodligen inget annat än en ny karusell av omåttlig konsumtion.

Vem tjänar på de?

Vi är för många å vi konsumerar för mycke å de mesta ä bara chit å den rika värden ska bara impa på nån.

Klimatet kommer å gå överstyr. Det är helt säkert.
Va de beror på kan ju kvitta för de ä nästan redan här.
Den biologiska mångfalden kommer å bli nåt annat.
Troligen inte i asfaltdjungeln utan där skog å bete varit i gammla tider.

I asfaltdjungeln tar de säkert hundratals år innan de blir nån biologisk mångfald alls.

Ja de va ju lite pessimistisk men tyvärr så är de nog så de ä.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).