Skogsnyheter

Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

156 inlägg 18632 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

macke  
#796929
halvproffs skrev:
macke skrev:Ok vad beror det på. Hänvisas till klimatförändringar men skulle nog önska att dom förklarade mer. Är ju ett väldigt diffust begrepp.


Tyckte nog att dom förklarade det bra.
Mindre nederbörd som gör torrare luft så klyvöppningarna stängs. Grundvattennivån sjunker så rötterna inte når vattnet.


Jag är med på det men tycker det generaliserar.
Om man nu tar tex gran på tallmark,har själv sådant bestånd. Tillväxten på den skogen avtog redan för 20 år sedan. Dvs det kvittar hur mycket det regnar så har tillväxten så gott som stannat. Där är en orsak. Så har vi en orsak till.https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... ng-1.17841
Tveksamt om det har med koldioxid att göra.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

gurka  
#796930
Badger skrev: Klimatproblemet är på samma sätt. Så länge fiskpinnarna och toapappret finns på Ica Östermalm är det inget problem för dem vad som händer i resten av Sverige. Det bor helt enkelt för lite folk på landsbygden för att ha någon betydelse i valtider.


Ja visst är det egendomligt att rika länder med hög BNP ska ta ett större miljöansvar, men på landnivå gäller att det största miljöansvaret och de flesta åtgärder/kostnader, ska genomföras av fattiga regioner.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Badger  
#796932
gurka skrev:
Badger skrev: Klimatproblemet är på samma sätt. Så länge fiskpinnarna och toapappret finns på Ica Östermalm är det inget problem för dem vad som händer i resten av Sverige. Det bor helt enkelt för lite folk på landsbygden för att ha någon betydelse i valtider.


Ja visst är det egendomligt att rika länder med hög BNP ska ta ett större miljöansvar, men på landnivå gäller att det största miljöansvaret och de flesta åtgärder/kostnader, ska genomföras av fattiga regioner.


Orättvist - säkert. Men det är ett faktum att Kina och indien har ca 1,5 miljard invånare per land och Sverige har 10 miljoner. Det är världens enklaste matte att räkna ut konsekvenserna av om 3 miljarder ökar eller minskar sina utsläpp att det har större betydelse än om 10 miljoner skulle öka/minska sina. Så det är absolut de som sitter på kapaciteten att lösa det och att vi bara kan påverka marginellt tyvärr. Dock tillhör jag de som tycker att vi ska göra vårt bästa för att minska utsläppen också.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Bosse1  
#796940 Skrota allt och byt ut mot nya fräscha prylar.


Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

WarPeter  
#796993
Badger skrev:
Orättvist - säkert. Men det är ett faktum att Kina och indien har ca 1,5 miljard invånare per land och Sverige har 10 miljoner. Det är världens enklaste matte att räkna ut konsekvenserna av om 3 miljarder ökar eller minskar sina utsläpp att det har större betydelse än om 10 miljoner skulle öka/minska sina. Så det är absolut de som sitter på kapaciteten att lösa det och att vi bara kan påverka marginellt tyvärr. Dock tillhör jag de som tycker att vi ska göra vårt bästa för att minska utsläppen också.

Fast blir det inte ganska svårt för oss att kräva att indien skall minska sina utsläpp om vi som nu släpper ut 3 gånger mer än dom per capita (siffror ifrån 2016).

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Bosse1  
#797014 Köp nya fräscha prylar, slutet är nära.
Skrota ut alla fossilbilar innan 2035. Undra om de får plats på skroten och sopen??


Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Fredrik Reuter  
#797016 Är väl ingen Tesla-fan direkt men det är en 9 år gammal (taxi?)bil med 33.000 mil på mätaren. Då får man nog vara beredd på lite överraskningar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Bosse1  
#797018 Man får låta testförarna köra färdigt, håller mej till gammbilen så länge 😀 Sen kanske det blir ett "great deal", när kvaliteten klättrat upp några snäpp.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

tallen100  
#797026
Fredrik Reuter skrev:Är väl ingen Tesla-fan direkt men det är en 9 år gammal (taxi?)bil med 33.000 mil på mätaren. Då får man nog vara beredd på lite överraskningar?

Gamla taxi mercor och Volvo från 80-90 talet slog lätt över 100 000 mil och efter taxipensioneringen så blev många vanliga bilar igen, då var det kvalité på bilarna 👍

Bara inse att det är latter som tillverkas idag, och troligen inte särskilt miljövänligt heller i långa loppet👎

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Knagge  
#797048 Jag blir skeptisk till klimatprognoser som säkert vet hur klimatet skall bli om 10 år när man inte vet om det blir en varm eller kall sommar iår.

Vi vet med säkerhet via statistik att klimatet varit varmare de senaste åren men sia om framtiden tror jag klimatforskarna är sämre på.
Jag tycker vi skall förbereda oss för att vädret kommer att växla även i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797066
Knagge skrev:Jag blir skeptisk till klimatprognoser som säkert vet hur klimatet skall bli om 10 år när man inte vet om det blir en varm eller kall sommar iår.

Det är nog betydligt lättare att göra klimatprognoser än att göra väderprognoser. Ta en typisk temperaturkurva som ser ut så här:

Som man ser så varierar temperaturen och därmed vädret en hel över året och mellan åren och det är svårt att förutsäga den närmsta framtiden.
Klimatet motsvaras av de långsiktiga förändringarna som är lättare att förutsäga, bara att dra en rak linje eller göra en polynomapproximation för de närmsta åren. Vill man samtidigt ta hänsyn till saker som koldioxidhalt eller stora vulkanutbrott så kan modellen bli ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Knagge  
#797070 Jordaxeln lutning,meteoritnedslag,vulkanutbrott , solens aktiviteter,hur starkt lågtryck det är över nordpolen osv det som gör att vädret är svårt att göra prognos på kortsiktigt.

Måste göra att en långsiktig prognos blir helt meningslöst då man inte har alla parametrar som påverkar prognosen den dagen den görs.

Vi måste bygga samhället så vi är flexibla och kan anpassa oss efter klimatet oavsett om det blir varmt,kallt blött eller torrt det är människans framgång.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Camaro1969  
#797075 smart av fredrik

lägga upp nån skräpartikel som retar upp merparten på forumet för att få igång diskussioner och mer trafik till sajten.

jag är sällan inne numera, och fick denna påminnelse direkt nu när jag loggade in :(

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Taylor  
#798242 Det är skillnad på klimatförändringar och Klimatkris, själv tror jag på klimatförändringar (vilket nästan om inte alla gör det.)
Människan påverkar klimatet men klimatet ändra sig i cykler som det alltid har gjort, vi är på väg mot en ny istid därmed blir det varmare innan det vänder, helt naturligt. Lilla Istiden anses ha inletts i slutet av 1200-talet och i perioder ha varat till slutet av 1800-talet med varmare avbrott. Googla på lilla istiden Sverige finns mycket intressant att läsa.
IPCC räknar inte med den naturliga faktorn utan de räknar att det är människan som står för all uppvärmning.
Klimatkris är något som miljömuppar har hittat på för att göra det svårt för hederligt folk.
Jag läste för något halvår sedan om att forskarna hittat stenålderslämingar på Antarktis när de var och tittade där isen nu hade smält bort. Jag började fundera på vilket otroligt bra jobb dessa stenåldersfolk har gjort för att gräva ner sig i kilometervist lager is men jag funderar på varför dom gjorde det. 😉
Jag kommer inte att oroa mig för klimatet förens det börjar bli riktigt kallt, ny istid, ... nu njuter jag av värmen.
Att skrämma folk med klimatkris har gjorts och gör det enkelt att driva in skatt på allt dom kan komma på, tex plastpåseskatt och reduktionsplikt rent vansinne.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798249
Taylor skrev:Jag läste för något halvår sedan om att forskarna hittat stenålderslämingar på Antarktis när de var och tittade där isen nu hade smält bort.

Var har du sett det? Det har hittats 90 miljoner år gammal regnskog i Antaktis men stenåldersfynd hittar man inget om på nätet. Det låter nästan som diskussionerna om pyramider på Antarktis som dök upp för ett tiotal år sedan när satellitfotografier började bli offentliga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).