Skogsnyheter

Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

156 inlägg 18623 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

jannee  
#796829 Hur som helst.
Det har tydligen smält en djävla massa is och då is som tydligen mestadels legat på land.
Undrar sa flundran, vart har allt detta vatten tagit vägen.
Borde verkligen märkas - havsytan borde höjts en hel del.
Har den gjort så och i så fall hur mycket?
Har befunnit mig TVÅ ggr på Samui och vid samma årstid (månad) dock med 20 års mellanrum.
Av de foton vi tagit på då samma korallrev är vattennivån EXAKT lika hög.
Hur är det egentligen med sanningshalten när det pratas om kommande flera meter högre vattenstånd.
Enda skillnaden på vattenstånd som JAG märkt är att grundvattennivån SÄNKTS, i alla fall där vi bor.
Vi har haft husvagnen på en camping utanför Karlskrona i över 40 år - fortfarande lika långt till vattenbrynet, i Östersjön har i alla fall vattennivån INTE stigit.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

tallen100  
#796831 Klimatet har väl ändrat sej I alla tider, det blir varmare sen blir det kallare och istid.... och sen börjar det om igen.
Vad ska ni göra åt det?

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Fredrik Reuter  
#796832
jannee skrev:Hur som helst.
Det har tydligen smält en djävla massa is och då is som tydligen mestadels legat på land.
Undrar sa flundran, vart har allt detta vatten tagit vägen.
Borde verkligen märkas - havsytan borde höjts en hel del.
Har den gjort så och i så fall hur mycket?
Har befunnit mig TVÅ ggr på Samui och vid samma årstid (månad) dock med 20 års mellanrum.
Av de foton vi tagit på då samma korallrev är vattennivån EXAKT lika hög.
Hur är det egentligen med sanningshalten när det pratas om kommande flera meter högre vattenstånd.
Enda skillnaden på vattenstånd som JAG märkt är att grundvattennivån SÄNKTS, i alla fall där vi bor.
Vi har haft husvagnen på en camping utanför Karlskrona i över 40 år - fortfarande lika långt till vattenbrynet, i Östersjön har i alla fall vattennivån INTE stigit.


Enligt IPCC:

Sedan 1900 har havsnivån stigit med tjugo centimeter, dels på grund av smältande isar och dels på grund av att varmare vatten expanderar. Till 2100 bedöms havet stiga mellan en halv och en meter, för att sedan fortsätta stiga flera meter de närmaste århundradena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796835 Tänk på att sverige har landhöjning som motverkar havshöjning.
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/ ... ndhojning/

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Lindveden  
#796836
Wilhelm skrev:Tänk på att sverige har landhöjning som motverkar havshöjning.
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/ ... ndhojning/

Ja vad jag har läst mig till i olika forskningar så e väl landhöjningen ca 1cm per år i Sverige

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

axwell  
#796844
Lindveden skrev:Ja vad jag har läst mig till i olika forskningar så e väl landhöjningen ca 1cm per år i Sverige

Nja, riktigt så mycket är det inte för hela Sveriges kuster. Skåne har väl i stort sett ingen landhöjning.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796857
jannee skrev:Hur som helst.
Det har tydligen smält en djävla massa is och då is som tydligen mestadels legat på land.
Undrar sa flundran, vart har allt detta vatten tagit vägen.
Borde verkligen märkas - havsytan borde höjts en hel del.
Har den gjort så och i så fall hur mycket?

Det står i artikeln: 0,4 mm/år dvs ca 8 mm de senaste 20 åren, Att jämföra med kanske 50 meter om all is på Antarktis smälter.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796859
Bosse1 skrev:Ja vad kan sverige göra?Vi är ju ett "rikt stort land" 🙃

Eller hur var det nu igen??

1679389652_sverigeraeddaralla.png


Sveriges BNP är 603,922 USD per år

Om man summerar BNP för alla de länder som visas på kartan får man:
Angola 124794
Kenya 114858
Tanzania 76582
Kongo (DRC) 63909
Uganda 48352
Kamerun 44212
Zimbabwe 38280
Zambia 27025
Botswana 18005
Mozambique 17873
Ekvatorialguinea 16877
Madagaskar 15106
Kongo 14486
Namibia 12488
Rwanda 12098
Malawi 11554
Somalia 8416
Sydsudan 4784
Burundi 3686
Centralafrika 2488

Summa 675873 USD per år

Så Sverige verkar vara ett litet rikt land 😀

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Alvarsson  
#796865 https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9zl ... tallningen Så här borde vi göra enligt näringslivet.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

generationsskifte  
#796877 Bara att titta på gamla vikingastaden Birka som föll offer för landhöjningen och de större handelsskeppen fick välja en annan väg in i Mälaren. Detta är något människan tvingats leva med genom historien och gjort oss till överlevare just för att vi är duktiga till att anpassa oss ta vara på naturen. Det man måste ta i beaktande när domedagsprofeter ständigt slänger sig med att nu är slutet nära är att vi idag är extremt många fler människor här på jorden än för sisådär 1000 år sedan. Detta har tvingat människan att bosätta sig på platser som är långt ifrån optimala, men vi har tekniken för att bygga och bo på just sådana platser. Att bygga strandnära världen över kan få konsekvenser, liksom att bygga samhällen i dalgångar där det kommer rikligt med nederbörd. Man kan inte alltid skylla på naturen när den tar ut sin rätt.

Något som är mest störigt i det hela är att Sverige alltid ska leka stormakt, på svenska folkets bekostnad såklart, för vår plånbok blir alltid tunnare när vi ska rädda världen. Är det inte en humanitär stormakt så kan det snabbt bli en feministisk sådan. Men nu är det även klimatet och jordens undergång som ska räddas. Det sjuka är bara att människor köper det gång på gång.

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Bosse1  
#796893 Här är en 12år jätteurgammal film om inlandsisen och landhöjningen. Lite skraltig BNP i början.


Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Torbjörn Johnsen  
#796897 SLU bekräftar skogens minskade tillväxt (de senaste 10 åren) och anger klimatförändring som orsak: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... inte-vaxer

Avatar Fallback

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

macke  
#796904 Ok vad beror det på. Hänvisas till klimatförändringar men skulle nog önska att dom förklarade mer. Är ju ett väldigt diffust begrepp.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

halvproffs  
#796925
macke skrev:Ok vad beror det på. Hänvisas till klimatförändringar men skulle nog önska att dom förklarade mer. Är ju ett väldigt diffust begrepp.


Tyckte nog att dom förklarade det bra.
Mindre nederbörd som gör torrare luft så klyvöppningarna stängs. Grundvattennivån sjunker så rötterna inte når vattnet.

Användarvisningsbild

Re: Senaste rapporten från IPCC: 1,5-gradsmålet i fara

Badger  
#796926
generationsskifte skrev:Något som är mest störigt i det hela är att Sverige alltid ska leka stormakt, på svenska folkets bekostnad såklart, för vår plånbok blir alltid tunnare när vi ska rädda världen. Är det inte en humanitär stormakt så kan det snabbt bli en feministisk sådan. Men nu är det även klimatet och jordens undergång som ska räddas. Det sjuka är bara att människor köper det gång på gång.


Håller med om att agendan i landet allt för mycket styrs av kulturetablissemanget och politiska Ja-sägare runt Rosenbad som lever gott på statliga löner och bor i en egen bubbla i de fina innerstadskvarteren. De har full tillgång till SVR och SR för att sprida sin godhetsagenda om att Sverige kan vara en experimentverkstad för extrem kulturell frihet av alla slag. Lämpligt nog har det placerat alla experiment på annan ort än där de själva sitter. De tar inte in problematiken så länge det drabbar andra delar av landet. Klimatproblemet är på samma sätt. Så länge fiskpinnarna och toapappret finns på Ica Östermalm är det inget problem för dem vad som händer i resten av Sverige. Det bor helt enkelt för lite folk på landsbygden för att ha någon betydelse i valtider. Men vad PK-gänget säger om klimatet påverkar inte mig, jag reagerar på det jag upplevt i min egen skog senaste 40 åren. Det har gått från tre månaders med nästan obrutet snötäcke och ganska ofta -10grader till en vinter med 90% barmark och någon enstaka dag med -10 grader samt mycket torrare i markerna på sommaren. Fler torkstressade granar och mer barkborre. Tydlig trend. Vi måste nog både anpassa oss och skogsbruket samtidigt som samhället minskar utsläppen. Tyvärr domineras världen av andra stora utsläppare som Kina, Indien med flera...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).