Skogsnyheter

Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

20 inlägg 3794 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra utreder byggnation av nytt storskaligt sågverk

Badger  
#827534 Ok. Hade det funnits en länk till pressmeddelandet från börja så hade det varit glasklart 😉

Ja, det ligger säkert en hel del i att de som sitter på stora sågverk och massabruk inte vill konkurrera med sig själva om råvaran.

Jag skulle dock vilja se ett bättre nyanserat underlag än att dra likhetstecken mellan virke som eldas och att det istället borde kunna bli CLT eller skivor. Mitt minne av mitt besök på ett bruk var att det blev rejäla högar med barkflis som gick rakt till pannan.

Elmia
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#827542 Av stamveden och sågverksflisen som går in i sulfat-massabruket bränns lite drygt 50% upp i processen. Veden innehåller drygt 40% cellulosafiber och det är dessa man frigör och utvinner för att göra massa av. Resterande, som mest är lignin, bränns i processen för att återvinna de kok-kemikalier som används. Man eldar för att koka bort vatten i princip. Värmen som genereras används i processen för att ånga bort vatten från både kemikalier och massa och idag har nog alla massabruk även ånggeneratorer som genererar elström. Alla sulfatbruk är mer eller mindre självförsörjande på energi utan att tillföra fossilt bränsle och en del är t o m nettoleverantörer av elström.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#827557 Så hur mycket av dessa procent är det som du vet att det går att göra CLT/OSB av? Det är som jag förstår det skillnad på fiber och fiber, minns inte riktigt vad de kallade det där på bruket, men det var iaf olika kvaliteter som inte dög till olika massor så jag tänker mig att allt av detta kanske inte duger till CLT heller. Alltså vad jag säger är att jag tror att någon som faktiskt producerar CLT eller andra spånprodukter borde vara med och uttala sig om det är rätt virke innan någon drar likhetstecken med "uppeldat i onödan".

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#827570 CLT kan man bara göra av plank och brädor från ett sågverk. Inte av flis. Däremot kan man göra OSB av i stort sett vilken råvara som helst förutsatt att "flisen" har rätt storlek på spånorna men det är mer en produktionsteknisk fråga.

Olika typer av board kan också göras av de flesta råvaror bara de finfördelas tillräckligt mycket. När man t ex gjorde masonit eller när man idag gör träfiberisolering, MDF eller annan board så drar man ner råvaran till i stort sett "fibernivå". Lite liknande som tidiningspappersbruken som inte kokar utan mal ner veden.

Olika typer av EWP görs av olika storlek på trä/flisfraktionerna. Ofta flisas- eller hyvlas dessa ner direkt från rundved (typ massaved eller enklare).

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#827572 Jag rekommenderar att läsa den här artikeln: https://iskogen.se/skogsindustri/traski ... roduktion/
Här finns mycket information om skiv- och EWP-material

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).