Skogsnyheter

Rekordresultat för Södra 2022

114 inlägg 23181 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: Rekordresultat för Södra 2022

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Men ytterst arbetar Södra för sina medlemmar och ingen annan.

I den bäst av världar ja men när avståndet växer mellan medlemmarna och styrelsen samtidigt som styrelsen består av fler personer som har en annan bakgrund än den skogsnära så ökar risken för att omsorgen om bolaget blir större än omsorgen om medlemmarna.

Elmia

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792848 Växer avståndet mellan medlemmarna och styrelsen? Hur då?

jannee  
#792849 Södra är för oss skogsägare mestadels på gott, inget snack om saken.
Att sedan Södra bestämmer prisbilden är också på gott men även lite på ont.
Hade vi inte haft Södra och deras bruk hur tror ni prisbilden då sett ut?
Skulle Sydved fått virket då - vad tror ni de betalt?
Att Södra inte kan hänga med och betala fullt ut för timmer och kubb är vi alla medvetna om - även om vi får en 10 % efterlikvid ligger Södra en bra bit efter, prismässigt.
När jag nu räknar på de prisuppgifter jag har fått, måste Södra ge en efterlikvid på minst 10 % på massaveden för att matcha, på kubb och timmer en bra bit över 20 nästan 30 % i efterlikvid.
Man kan undra varför?
Dock förräntar sig insatskapitalet bra, inget snack om saken.
På det stora hela får vi med andra ord vara tacksamma för Södra och deras medlemmars lojalitet. (som skänker bort timmer och kubb) :-bd

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
JerryH skrev:
Exakt, och skulle södra höja priset med 200 så får de så många avverkningar så de inte hinner med att såga o koka upp allt.

Götalands skogsägare måste vara unika? Om priset på virke höjs så kommer industrin att drunkna i virke? Varför fungerar det ite så i Finland, Tyskland, Baltikum eller Österrike som alla har högre priser. Och går det egentligen att avverka så mycket mer i medlemmarnas skog, uthålligt? Enligt Södras bokslutsrapport (sid 15) överavverkar nu medlemmarna i förhållande till tillväxten. Ca 3,2 miljoner kubik under 2022:

Samtidigt har avverkningsnivån varit på en hög nivå. För 2022, räknat som skillnaden mellan de två senast till‐ gängliga femårsmedelvärdena för virkesförrådet, skedde ingen nettoinlagring av koldioxid i skogar som ägs av medlemmar i Södra. Tillväxten har planat ut något och avverkningsnivån var hög, vilket betyder ett nettoutsläpp på i genomsnitt 3,2 miljoner ton CO2e per år (föregående år nettoinlagring 9,9).

#792858 För det första är priserna i Lettland lägre än vad Södra betalar (inklusive efterlikvid) för massa och gran.

För det andra jämför du ett helt land med en aktör av flera olika som konkurrerar sinsemellan.

För det tredje tror jag du är väldigt ensam om att tro att priserna inte påverkar hur många som avverkar.

Kampen mot Södra lever vidare, kämpa på Torbjörn och Fredrik! 💪 👍

millemeck  
#792861 Kampen för skogsägaren går vidare. Bra kämpat. Torbjörn och Fredrik!

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
Mangan skrev:För det första är priserna i Lettland lägre än vad Södra betalar (inklusive efterlikvid) för massa och gran.

För det andra jämför du ett helt land med en aktör av flera olika som konkurrerar sinsemellan.

För det tredje tror jag du är väldigt ensam om att tro att priserna inte påverkar hur många som avverkar.

Nä jag tror inte heller de skulle drunkna i virke. Vi södramedlemmar trot jag inte springer iväg och överavverkar bara för att prisbilden är högre för en kortare period. Om vi skogsägare får upp priserna på vår råvara så tror jag de kommer stanna där, och då behöver man inte panikavverka. Tro inte Torbjörn och Fredrik driver en kamp mot södra. De försöker likt mig hitta grogrunden till varför priserna är så låga. Vi har och har nog haft ett för lågt referenspris länge. Och varför det måste vara så pressat i skogen. Entreprenörer lägger ner, folk slutar i skogen, skogsarbete är ett lågstatusjobb och allmänt osexigt. När det är bla här pengarna finns. Och de fina skogsjobben, om man inte behöver stressa om nätterna med att få ihop dagsackordet. Har man ett avverkningslag med koja och tar riktiga raster i den tillsammans då hade fler stannat i skogen. Men vilka har råd? Detta är ju det allra minsta man kan begära i de flesta andra branscher.

Martin Växjö skrev:
Mangan skrev:För det första är priserna i Lettland lägre än vad Södra betalar (inklusive efterlikvid) för massa och gran.

Nä jag tror inte heller de skulle drunkna i virke. Vi södramedlemmar trot jag inte springer iväg och överavverkar bara för att prisbilden är högre för en kortare period.

Arealen medlemsskog ökar, och inköpt virkesvolymen ökar. Du tror inte det har något samband med prisökningar de senaste åren? Eller att skogsägare passar på att avverka när det är lite högre priser.

(Data från 2022 finns inte ute än)
Senast redigerad av Mangan fre 17 feb 2023, 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  

Jag har inte detaljkoll på priserna i Lettland men vet att de priser som t ex anges i ATLs Marknadspriser inte stämmer särskilt väl. Däremot har jag bra koll på hur det ser ut i Estland. Där köpte Södra massaved i november för leverans Q1 & Q2 2023 i ganska stor omfattning och till höga priser. Björkmassaveden betalades med 90,5 Euro/m3f (ca 1013 kr/m3fub till dagens Eurokurs om 11,19) tallmassaveden med 72,8 Euro/m3f (814 kr/m3fub) och granmassaved med 73,9 Euro/m3f (827 kr/m3fub).

I november köpte Södra enligt Estniska statsskogsbruket RMKs statistik totalt 16 251 m3fub massaved av björk, tall och gran.
Lista över några av massavedsposterna som Södra köpte i RMKs auktion i november i Estland för leverans under Q1 & Q2. Det översta (kasepaperipuit) är björkmassaved och den betalades med i genomsnitt 90,5 Euro per m3fub.
Några av granmassavedsposterna som Södra köpte på novemberauktionen,, för leverans under Q1 & Q2 2023

Torbjörn Johnsen skrev:

Jag har inte detaljkoll på priserna i Lettland men vet att de priser som t ex anges i ATLs Marknadspriser inte stämmer särskilt väl.

För att?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#792872 För att det inte skiljer så mycket mellan priserna i någon av Balstaterna då samma köpare (Södra, StoraEnso, UPM, Metsä, SCA, Billerud m fl) ligger och köper så mycket massaved de kan på de här marknaderna. Hade det varit för stora skillnader mellan Lettland och Estland så hade bolagen givetvis inte betalat 100% mer i Estland.

Jag hittade prislistan för Metsäs (finsk skogsägarägd industrikoncern) massavedsköp i Lettland. De betalar enligt decemberprislistan 854 kr/m3fub för björkmassaved. I hamn. Dra bort en femtilapp för vägtransporten så är det ändå avsevärt mycket mer än vad svenska skogsägare får för björkmassaveden. Även i Lettland. Barrmassaveden ligger runt 740 kr/m3fub. Alltså avsevärt högre än de 460 kr som anges i ATLs prislista.

Här finns uppgifterna så kan ni räkna själva med hjälp av Google translate:

https://www.metsagroup.com/lv/metsafore ... nas-ostas/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#792873 Då ska man också ha med i beräkningen att det här är Metsäs egen inköpsprislista. Det finns givetvis olika tillägg och förhandlingsutrymmen för en stor säljare beroende på hur marknadsläget ser ut. När skogsägarföreningarna köper utomlands gäller inga likaprisprinciper.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#792876 Södra har inte lagt upp några prislistor för dotterbolagets inköp av massaved i Lettland utan hänvisar till "enligt individuell överenskommelse" (enligt google translate). Men det kanske finns någon som har insyn och kan ta reda på? Tror ni det räcker med 505 kr/m3fub?

https://www.sodra.com/lv/Sodra_Latvija/ ... epirksana/

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792910 Nu är jag part i målet i egenskap av medlem i Södra.
Jag har vid frukostbordet fått lära mig hur det var innan södra var en stark inköpare
på virkesmarknaden.
Då fick man stå med mössan i hand för att bli av med massaveden!
Var även medlem när Södra höll på att gå omkull, då var det inte så kul.
Så att samla lite i ladan är nog en bra ide.

Ni ser väl vilka priser det är där Södra inte köper in virke?
Att Södra köper in lite massaved från utlandet är väl en piss i havet.
Det blir el och massa som säljs med bra förtjänst i slutändan.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
Mangan skrev:
Martin Växjö skrev:

Nä jag tror inte heller de skulle drunkna i virke. Vi södramedlemmar trot jag inte springer iväg och överavverkar bara för att prisbilden är högre för en kortare period.

Arealen medlemsskog ökar, och inköpt virkesvolymen ökar. Du tror inte det har något samband med prisökningar de senaste åren? Eller att skogsägare passar på att avverka när det är lite högre priser.
1676638858_skaermbild_fran_2023-02-17_14-00-47.png

(Data från 2022 finns inte ute än)

Många ute tror ju det är bra priser, och det är ju inte så konstigt eftersom det bla i södras tidning står om alla höjningar av priser och premier. Men man skriver aldrig om när man sänker priser och drar bort premierar. Skulle man räkna ihop alla höjningar som skrivits om genom åren så är jag säker på att priserna skulle ligga på många tusen kr fuben.

Och jag håller med om att södra gör mycket bra. Och jag har också en far som säger hur bra södra är. Och de är ju det. Men för tillfället tror jag de mer förtjänar äran att de drivit upp en produktiv och fin skog hos sina medlemmar, och att de är en social bas, än att de drivit upp priserna för skogssverige. Här är de som vilken bromskloss som helst. Men för trogna medlemmar är de ju som sagt guld. Sen att klyftan mellan fattig och rik även här blir ganska bred är väl på ett sett att beklaga.

Det jag tycker man ska vara noga med är dock att verkligen 50 % har delats ut under föregående konjunkturcykel. Som avtalat. Så verkligen de som levererat under alla år får sina pengar som de ska ha, och inte ett öre mindre. Genom detta så ökar ju troligen medlemmarna och kakan blir mindre till andra aktörer vilket gör att konkurrensen ökar.

Sen tycker jag att förtroenderåden skall gå in och rota lite i biometria och verka för en transperant prisrapportering. Inkl alla premier och andra barafördig-påslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).