Skogsnyheter

Rekordresultat för Södra 2022

109 inlägg 11416 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sjögården  
#794335 Jag bokför övervärdet på ett eget konto vid varje köp. Sedan får man föra ett eget manuellt register på sina emissionsinsatser.Allt finns ju i huvudboken i din bokföring så det går ju hyggligt lätt att reda ut i efterhand.
När du säljer beskattas allt som intäkt i näringsverksamheten och från det dras anskaffningsvärdet på dem du köpt.
Så det finns god anledning att hålla ordning på köpen, och att inte handla med för mycket småposter..

Swedish Forestry Expo 2023

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794356 Jag bokför anskaffningsvärdet driekt, med en kommentar kring kursen. Exakt summa kapital kommer inte in i bokföringen. Den dag man säljer, får man räkna ut genomsnittligt anskaffningsvärde (bokfört/registrerat hos Södra), för att kunna dra av från vinsten. Innebär att anskaffningsvärdet på de emitterade insatserna (dvs ej köpta) blir 0, vilket skall stämma.

Användarvisningsbild

Alsert55  
#794367 Det är tydligt att dom betalar för lite för råvaran.

Reymond  
#794446 Sjögården o Mangan, Tack för bra svar!🤗

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).