Skogsnyheter

Rekordresultat för Södra 2022

114 inlägg 20627 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sjögården  
#794335 Jag bokför övervärdet på ett eget konto vid varje köp. Sedan får man föra ett eget manuellt register på sina emissionsinsatser.Allt finns ju i huvudboken i din bokföring så det går ju hyggligt lätt att reda ut i efterhand.
När du säljer beskattas allt som intäkt i näringsverksamheten och från det dras anskaffningsvärdet på dem du köpt.
Så det finns god anledning att hålla ordning på köpen, och att inte handla med för mycket småposter..

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794356 Jag bokför anskaffningsvärdet driekt, med en kommentar kring kursen. Exakt summa kapital kommer inte in i bokföringen. Den dag man säljer, får man räkna ut genomsnittligt anskaffningsvärde (bokfört/registrerat hos Södra), för att kunna dra av från vinsten. Innebär att anskaffningsvärdet på de emitterade insatserna (dvs ej köpta) blir 0, vilket skall stämma.

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Alsert55  
#794367 Det är tydligt att dom betalar för lite för råvaran.

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Reymond  
#794446 Sjögården o Mangan, Tack för bra svar!🤗

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801251
David S skrev:På tal om handel med insattskapital. Logar man in som medlem i Södra kan man hitta historiska priser över de senaste handelstillfällena. De senaste två gångerna (sept och nov 2022) det varit handel med inbetalt insattskapital har handelskursen varit 140 respektive 150%. En markant höjning från föregående historiska handelstillfällen där kursen för de flesta tillfällen varit 100%. Vad är det som gör att efterfrågan stigit så mycket bara i höst tror ni?


Det var tydligen övergående, nu är det nere på 103 105 kr igen. 😮

Synd bara att jag la order på fel sorts kapital...
Senast redigerad av Mangan mån 15 maj 2023, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

alias  
#801261
Mangan skrev:
David S skrev:På tal om handel med insattskapital. Logar man in som medlem i Södra kan man hitta historiska priser över de senaste handelstillfällena. De senaste två gångerna (sept och nov 2022) det varit handel med inbetalt insattskapital har handelskursen varit 140 respektive 150%. En markant höjning från föregående historiska handelstillfällen där kursen för de flesta tillfällen varit 100%. Vad är det som gör att efterfrågan stigit så mycket bara i höst tror ni?


Det var tydligen övergående, nu är det nere på 103 kr igen. 😮

Synd bara att jag la order på fel sorts kapital...


Tyckte att det stod att avslutskursen hamnade på 105 % i orderinformationen som kom mejlledes för en stund sedan. Nåväl jag klagar inte oavsett!

Klart förvånande dock, att emitterat insatskapital blev dyrare än inbetalt dito, sett till den historiska utdelningspolicyn.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801264 Skyller på min ålder och medföljande skumögdhet.

Användarvisningsbild

Re: Rekordresultat för Södra 2022

PetterJ  
#801266 Det var mer sälj än köp i volym. Då blir det låg kurs. (Se handelshistoriken för 2021) Tydligen stora värden som skiftas ut 2023 pga begränsningsregeln 5000/ha.

Bara till att gratulera alla som fick köpa. Själv köpte jag på dyrare nivå i höstas men det blir nog mer än bra över tid.

Avatar Fallback

Re: Rekordresultat för Södra 2022

alias  
#801269
PetterJ skrev:Det var mer sälj än köp i volym. Då blir det låg kurs. (Se handelshistoriken för 2021) Tydligen stora värden som skiftas ut 2023 pga begränsningsregeln 5000/ha.

Bara till att gratulera alla som fick köpa. Själv köpte jag på dyrare nivå i höstas men det blir nog mer än bra över tid.


Jo naturligtvis är det tillgång och efterfrågan som styr var priser hamnar. Jag trodde dock att en hel del av de framtvingade avyttringarna hade skett redan i höstas, så jag såg inte den kraftiga utbudsökningen komma. Jag trodde faktiskt att kursen för inbetalt insatskapital skulle ha stigit sedan i höstas.

Om jag räknade rätt, utifrån Södras årsredovisning så tror jag att inbetalt insatskapital motsvarade ca 759 kr/ha medlemsareal (reserverar mig för ev. minnesfel, då det var ett tag sedan jag letade upp uppgifterna). Då många som har varit med i föreningen ett tag har deltagit med överinsatser så borde många av de nyare medlemmarna inte ha uppfyllt sin insatsskyldighet på långa vägar och därmed ha haft ett köpintresse vid handelstillfället, men stigande räntor och övrig kostnadsökning kan säkert ha fått folk att vara räddare om sin likviditet nu jmf tidigare.

Säljordrarna för april 2023 på drygt 8,4 miljoner (nominellt värde tolkar jag det som) motsvarar bara insatsskyldigheten för 9380 ha produktiv skogsmark, eller ca 4 kr/ha utslaget på den totala medlemsarealen om jag tänker och räknar rätt. Spontant låter det som väldigt marginella volymer.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).