Skogsnyheter

Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

6 inlägg 2445 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

Fredrik Reuter  
#789844 Idag rapporterar sågverkskoncernen Setra sitt ekonomiska bokslut för fjolåret, 2022. Sett som helår så är det rekord i omsättning men vinsten sjunker jämfört med 2021 och anledningen är en minuspost i resultatet för det fjärde kvartalet 2022.

Sett till helåret 2022 så gör Setra ett rörelseresultat på drygt 1,2 miljarder kronor. Men det kunde varit rejält högre om inte fjärde kvartalet varit med och dragit ner resultatet. Under fjärde kvartalet 2022 gör Setra en förlust på 69 miljoner kronor. Detta till trots att omsättningen är relativt hög och återigen sett till helår så är det en rekordomsättning på knappt 6,4 miljarder kronor som redovisas av företaget.

Anledningen till plumpen i Q4 säger Setra beror på att priserna för sågade trävaror utvecklades svagt under perioden. Trots detta steg efterfrågan. Diagrammen nedan talar sitt tydliga språk och trots en svag krona så orkar inte Setra göra vinst under sista kvartalet.

Skogsforum fick ett kortare samtal med Setras avgående VD Katarina Levin gällande bokslutet. Gällande framtiden så ser det inte allt för mörkt ut. Setra har normala orderböcker och exportmarknaderna är aktiva. Däremot så verkar den inhemska marknaden i Sverige avvaktande. Det är enligt Levin lite anmärkningsvärt att det målas en dyster bild i Sverige när övriga världen inte verkar dela denna bild.

Setra har under hösten definitivt märkt av sanktionerna mot Ryssland och ser att länder som kanske tidigare gjort affärer med Ryssland nu är aktiva mot bl.a. svenska tillverkare.

⅓ av Setras försäljning sker mot svenska kunder idag. Det betyder att majoriteten av Setras produkter säljs på export. Vidare återfinns mellan 20 - 25 % av Setras värdeskapande i det företaget kallar förädlade produkter. Det är hyvlade trävaror, KL-trä, limträ med mera. Detta i sin tur gör att den absoluta majoriteten av Setras affär sker med ohyvlade sågade trävaror.

Här är man inte unik i Sverige utan det är så den svenska sågverksindustrin är uppbyggd. Detta kan vara ett viktigt ämne att belysa och diskutera - är det en bra viktning av våra sortiment från skogen eller skulle man kunna förädla ännu mer? Detta är inte en fråga som berör Setra enkom men ändock intressant när nu Setra var först ut med sitt bokslut för 2022.

#bokslut22




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

Elis76  
#789848 Det skall bli intressant att se vad Mellanskog kommer att visa för siffror i sitt årsbokslut. Föreningen är ju tätt kopplad till Setra.

Någon som vet vilken verksamhet som drog ner lönsamheten för Setra i Q4?

Avatar Fallback

Re: Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

alias  
#789852 Jag funderar på hur Sveaskogs aviserade minskning av avverkningsvolymerna kommer att påverka Setras råvaruförsörjning?

Kommer Sveaskog att köpa mer virke för att kunna bibehålla sina leveransåtaganden gentemot bl.a. Setra eller kommer Mellanskogs leveransvolymer att öka eller tvingas Setra dra ner på produktionen?

Hur långt fram i förädlingskedjan man ska ta sig är inte lätt att avgöra. Södra har nog mått bäst av att bara tillverka avsalumassa och inte ägna sig åt papperstillverkning historiskt, medan det inom livsmedelsförsörjningen verkar vara lönsammast att agera modern grosshandlare (äga t.ex. en ICA Maxi) istället för att förädla själva produkterna.

Att t.ex. skaffa egen byggvaruhandel är ju ett sätt att ta kontroll över en större del av värdekedjan utan att kliva längre fram i förädlingskedjan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

isteskog  
#789857 Sveaskogs avverkningar täcker väl Setras behov även vid en neddragning?

Avatar Fallback

Re: Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

alias  
#789871
isteskog skrev:Sveaskogs avverkningar täcker väl Setras behov även vid en neddragning?


Det gör de nog, men jag misstänker att det finns många dimensioner i virkeslogistiken med en viss geografisk obalans i skogsinnehav och avverkningsvolymer och sortimentsutfall över tid, i förhållande till befintlig industristruktur, som innebär en hel del försörjningsavtal med andra externa industrier och bytesaffärer med ytterligare parter för logistikoptimering.

Vill en part ändra på något i nuvarande upplägg så lär det komma motförslag/motkrav från andra.

Jag säger inte att det behöver vara till nackdel för privatskogsbruket, men det kan nog bli lite turbulent för en del industrier.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Setras 4:e kvartal drar ner rekordåret 2022

Fredrik Reuter  
#789921 Enligt Katarina Levin så kommer påverkan av Sveaskogs neddragning i Norrbotten inte vara så stor för Setra. De har sitt största "fångstområde" i Västerbotten och inte i Norrbotten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).