Skogsnyheter

Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

33 inlägg 9061 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Fredrik Reuter  
#787912 I somras gick Sveriges största skogsägare, statligt ägda Sveaskog, ut med nyheten att de kommer minska sina avverkningar. Nu kommer mer konkret information om strategin och det handlar om en minskning av avverkningsvolymerna med 45 % i Norrbotten. Anledningen säger Sveaskog är för större hänsyn till renskötseln och att därigenom också följa både Skogsvårdslagen och FSC-certifieringen.

Det var den 15 juni 2022 som Sveaskog skickade ut en nyhet om planerna att dra ner på avverkningarna framöver. Det handlade då om ca. 1 miljon kubikmeter mindre avverkning. Detta i sin tur motsvarar knappt 20 % av Sveaskogs tidigare avverkningsvolymer och drygt 1 % av Sveriges totala årsavverkning.

Nu gör man alltså slag i saken i Norrbotten. Anledningen i nyheten anges vara att ta större hänsyn till rennäringen. Eftersom rennäringen inte bara finns i Norrbotten så kan man anta att man kommer minska avverkningsvolymer även i ex. Västerbotten, Jämtland, Dalarna och Västernorrland framöver.

Hur mycket dessa 45 % i minskade avverkningsvolymer i Norrbotten faktiskt är i volym kubikmeter skriver inte Sveaskog. Skogsforum har ställt frågan till Sveaskog och inväntar svar. Sveaskog skriver i nyheten att beslutet kommer få allvarliga konsekvenser för bl.a. skogsindustrin. Hur det kommer påverka de lokala virkespriserna återstår att se men det är inte otänkbart att virkespriserna kommer stiga i hela Norrland på grund av detta.
Bild från Sveaskog.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

H-E  
#787919 Eller så är det så att man har huggit alltför hårt i Norrbotten, och nu när man drar ner så kan man hänvisa till renskötseln. Men det intressanta är om Svenska kyrkan nu automatiskt tvingas göra det samma nu när Sveaskog gör det och så starkt påstår att det är p.g.a. rennäringen.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Elis76  
#787921 Sveaskog har huggit oerhört hårt under lång tid i Norrbotten.
Kantzoner som Sveaskog lämnade runt sina hyggen för c:a 10 år sedan har man huggit rent de senaste åren.
Tillsammans med min inspektor på Norra studerade vi för inte så länge sedan satelitbilder över BD-län där Sveaskogs men även SCA:s kalhuggen dominerar. Detta bekräftas även av paragliders som vi var i kontakt med.

Hur denna begränsning slår på den privata sågverksindustrin i Norrbotten återstår att se. Förhoppningsvis får det en prishöjande effekt på sågtimmer och massaved.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Fredrik Reuter  
#787929 Enligt Sveaskogs VD Erik Brandsma så avverkades 780.000 m3f i Norrbotten 2022. Stämmer detta så minskar Sveaskog nu avverkningarna med ca. 350.000 m3f. Gäller detta bara slutavverkning så kan det handla om ca. 2000 hektar mindre avverkning i Norrbotten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

isteskog  
#787930 Samma sak skulle nog Sveaskog behöva göra i mina trakter också..1 Har varit rena rovdriften i 60-70 åriga tallskogar som växer bra! 😤

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

alias  
#787933
Fredrik Reuter skrev:Enligt Sveaskogs VD Erik Brandsma så avverkades 780.000 m3f i Norrbotten 2022. Stämmer detta så minskar Sveaskog nu avverkningarna med ca. 350.000 m3f. Gäller detta bara slutavverkning så kan det handla om ca. 2000 hektar mindre avverkning i Norrbotten.


"Norrbotten" - tycker inte att det är helt tydligt om är det länet eller landskapet som avses?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Fredrik Reuter  
#787935 Det skriver inte Sveaskog något om. Men är det inte hög sannolikhet att det avser län. Landskap är väl en relik från 1600-talet som i egentlig mening ska sakna betydelse idag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

hfab  
#787936
alias skrev:
"Norrbotten" - tycker inte att det är helt tydligt om är det länet eller landskapet som avses?

MVH
Alias

Norrbottens län ligger i landskapet lappland.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

isteskog  
#787938
Fredrik Reuter skrev:Det skriver inte Sveaskog något om. Men är det inte hög sannolikhet att det avser län. Landskap är väl en relik från 1600-talet som i egentlig mening ska sakna betydelse idag?

Nä du, Fredrik! Vi Hälsingar vill inte kalla oss för Gävleborgare i onödan ..... 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

alias  
#787939
hfab skrev:
alias skrev:
"Norrbotten" - tycker inte att det är helt tydligt om är det länet eller landskapet som avses?

MVH
Alias

Norrbottens län ligger i landskapet lappland.


Du menar väl ändå att den norra halvan av landskapet Lappland tillhör Norrbottens län, tillsammans med landskapet Norrbotten?

Södra delen av Lappland tillhör ju Västerbottens län.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Bosse1  
#787951 Det är ju lätt å minska när det är så lite kvar 🙃

Sen har de väl "ekoparkerna" att naturvårdsavverka 🤣

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

hfab  
#787953
alias skrev:
Du menar väl ändå att den norra halvan av landskapet Lappland tillhör Norrbottens län, tillsammans med landskapet Norrbotten?

Södra delen av Lappland tillhör ju Västerbottens län.

MVH
Alias

Så är det.

Men nu saknar det praktisk betydelse i detta fall.
Administrativt är det ingen som bryr sig om landskap, det är länsindelningen som är av intresse.
Avverkningsminskningen berör således länet norrbotten.

Något som dock förvånar mig är att jag inte läst något om att SFV väntas minska sina avverkningar inom Norrbottens län.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Elis76  
#787982 SFV har hyfsat mycket mark av allehanda slag.

https://www.sfv.se/skog-och-mark/

Avatar Fallback

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787986
Elis76 skrev:SFV har hyfsat mycket mark av allehanda slag.

https://www.sfv.se/skog-och-mark/

Den diskussionen var uppe för något år sedan. När jag jobbat mig igenom Sveaskogs och SFVs hemsida så konstaterade jag att SFVs innehav av produktiv skogsmark var runt 10% av Sveaskogs.
Absoluta merparten av SFVs innehav är fjäll.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten

Elis76  
#787987 @busholle

Intressant, fick Du fram någon form av statistik?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).