Skogsnyheter

Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

10 inlägg 3627 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

JAndersson  
#782691 Tyckte detta var intressant läsning. Känns rimligt, men om man lyssnar på kritiken mot kalhyggen så låter det som att ett kalhygge är en kolkälla betydligt lägre än 10 år. Antar att sista ordet inte är sagt än...
https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... ar-3221608



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

skogshare  
#782701
JAndersson skrev:Tyckte detta var intressant läsning. Känns rimligt, men om man lyssnar på kritiken mot kalhyggen så låter det som att ett kalhygge är en kolkälla betydligt lägre än 10 år. Antar att sista ordet inte är sagt än...
https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... ar-3221608


Bra, @JAndersson, verkligen en värdefull och välkommen studie efter vad som kan utläsas av från pressmeddelandet. Kommer säker få en stor betydelse för den fortsatta debatten både här hemma och internationellt. Förhoppningsvis kan Lars Lundqvist eller Matthias Peichel själv kommentera den något här i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782723 8-10 år har de sagt tidigare. Men fakta spelar ingen roll när talibanerna har fått för sig någonting.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Fredrik Reuter  
#782744 Ja, detta är intressant. Jag har börjat läsa studien som f.ö. är väldigt teknisk men också börjat prata med insatta i ämnet. Kontentan hittills är att studien verkar gå i linje med tidigare forskning, bland annat från Lunds Universitet.

Det verkar dock som att det kan bli en definitionsfråga. Om jag förstår studien rätt så har de kommit fram till att det tar ca. 10 år innan ett kalhygge åter blir en kolsänka. Men det som är viktigt i kolbalansen är att kalhyggen läckt koldioxid de första 10 åren (varit en kolkälla). Denna "skuld" måste betalas tillbaka innan man får en nettokolsänka. Här verkar det finnas en definitionsskillnad då bl.a. Lunds Universitet i deras studie visar att det tar 9 - 18 år innan kalhygget blir en kolsänka men sedan upp till 30 år innan kalhyggena i studien var en nettokolsänka (betalt av skulden).

Men jag ber att få återkomma när jag grävt lite mer i detta.

Utöver ovanstående så verkar det finnas en skillnad mellan de olika studierna bl.a. i när man börjat mäta (från 5 år efter avverkning hos SLU, till från 2 år från Lund) samt att kalhyggena ligger på lite olika ställen i Sverige och genom detta återfinns i olika vegetationsområden (kan påverka resultatet).

Lunds universitet: https://www.mdpi.com/1999-4907/11/9/961

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Älgfoderodlare  
#782759 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Rohdin  
#782766 Måste ju även påverka om man t.ex planterar år 1 (Grönris plantering) med största plantan. Utan markberedning (mer mark växtlighet kvar)

Eller är år 4-5 med markberedning och man planterar med liten - mellan planta.

Alternativ två är kanske plantorna 5-6år efter i storlek OM grönrisplanteringen går bra.

Körde på alternativ 1 här senast plantorna verkar överlevt bra. Planterades 20.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

UTB  
#782768 Markförhållanden måste ju också spela en stor roll... Torra tallmarker mot utdikade torvmarker.

UTB

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782778 Linneuniversitetet hade liknande siffror framme runt 2013-2014 men det är bra att resultaten bekräftas från andra lärosäten. Högre boniteter ger snabbare upptag som man kan förvänta sig, LNUs studier låg till stor del på Gudrunhyggen i västra Kronoberg. Gissar de senare studierna ligger på svagare marker?

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Älgfoderodlare  
#782794 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 14:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782796 De skriver också att markvegetationen spelar stor roll i upptaget. Så då kanske planeringstid punkten inte är så viktig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).