Sida 1 av 1

Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: tis 29 nov 2022, 14:36
av Fredrik Reuter
Enligt en nyhet som publicerades av Svenska Dagbladet idag så hotas svensk skogsindustri av den nya Regeringens förslag om kraftigt minskad reduktionsplikt. Anledningen är inte vad man kanske kan förledas tro, att minskad produktion av ex. tallolja från skogen minskar produktionen, utan att det finns en "offentlig hemlighet" sedan länge att reduktionsplikten ska användas som kompensation för skogsindustrin.

Transportsektorn kan alltså, genom att blanda i biobränsle i bensin och diesel, kompensera för ett fortsatt högt avverkningstryck i Sverige. Den "offentliga hemligheten" är då att Sverige ska kunna tillgodoräkna sig minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn och genom detta kunna ligga lägre inom det som kallas LULUCF.

Den nya Regeringen har genom det så kallade Tidöavtalet kommit överens om att reduktionsplikten istället ska sänkas till en miniminivå. Anledningen är att Regeringen vill få ner priset på drivmedel vid pump. Biodrivmedel är rejält mycket dyrare än fossila drivmedel och genom detta höjs drivmedelspriserna redan vid en modest inblandning.

Frågan verkar nu stå mellan: minskade drivmedelspriser för Sveriges invånare, kommuner och företag eller en trolig avverkningskvot för svensk skogsindustri.

I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den. Här sade han senast på Trämarknaden i Karlstad 2022 att transportsektorn inte kommer ha den betalningsmöjligheten. Transportsektorn kommer istället konkurreras ut av trävarubranschen och kanske även kemibranschen.

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: ons 30 nov 2022, 14:16
av r93
Fredrik Reuter skrev:
I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den.


Det har ju inte så mycket med trådrubriken att göra, men "skogen kommer inte att räcka till" har jag hört sedan jag började intressera mig för skog, för runt 25 år sedan.

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: ons 30 nov 2022, 15:16
av skogshare
r93 skrev:
Fredrik Reuter skrev:
I det längre perspektivet kan det dock vara intressant att diskutera huruvida biodrivmedel från skogen kommer vara gångbart eller inte. Erik Brandsma som är VD på statligt ägda Sveaskog ser i sin kristallkula att skogen inte komma räcka till för allt vi vill använda den till och den med bäst betalningsförmåga kommer köpa den.


Det har ju inte så mycket med trådrubriken att göra, men "skogen kommer inte att räcka till" har jag hört sedan jag började intressera mig för skog, för runt 25 år sedan.


När global träbyggnation med massivt trä och träfiberbaserat skiv- och isoleringamaterial kommer igång på allvar av inte minst klimatskäl, då kommer det att vara befogat att fråga sig hur världens skogar ska räcka till -förutsatt ett hållbart brukande. Då kommer det inte heller vara försvarbart att använda skogsråvara för produktion av bioenergi.

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: ons 30 nov 2022, 15:48
av jannee

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: sön 04 dec 2022, 23:06
av Sommar
Finns en lördagsintervju i P1 22/10 med Cecilia Hermansson, ordförande i Klimatpolitiska rådet, om den där offentliga hemligheten med den sänkta reduktionsplikten och konsekvensen för avverkning. Kändes inte bra alls.

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: mån 26 aug 2024, 17:54
av Torbjörn Johnsen
Det verkar som regeringen fått kalla fötter när det gäller den minskade reduktionsplikten och nu planerar att bryta sitt vallöfte och åter höja den. I alla fall om man ska tro ett inslag som kom nu i SVT

Den viktigaste anledningen till att höja reduktionsplikten verkar enligt en källa till SVT vara att slippa begränsa skogsavverkningen:

Vad gäller EU:s klimatmål är alternativet att i ännu högre grad öka skogens upptag av koldioxid, vilket skulle kräva omfattande åtgärder, i klartext minskad avverkning – vilket inget av Tidöpartierna vill föreslå.

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: mån 26 aug 2024, 18:03
av Alvarsson
Sd bekräftar att reduktionsplikten höjs i höstbudgeten.
https://www.di.se/live/sd-bekraftar-hoj ... tbudgeten/

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: mån 26 aug 2024, 20:12
av Lindveden
Men det skulle ju tydligen kompenseras med sänkt drivmedel skatt istället,så det verkar bli ett nollsummespel enligt regeringsföreträdare

Re: Minskad reduktionsplikt hotar skogsindustrin

Postat: tor 05 sep 2024, 21:29
av Bosse1
Kör man inte ut den så brinner den ut, enkel matematik.

https://sverigesradio.se/artikel/fjolar ... -koldioxid