Skogsnyheter

Kritik mot skogsforskningen i Sverige

47 inlägg 10942 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kritik mot skogsforskningen i Sverige

Hunnern  
#782304 Hmmm har alltid undrat, är det sunt att konkurrerande bolag har gemensam forskning??
Jovisst på det basala planet möjligen. Påverkan på miljö och liknande. Men en väldigt stor andel av "forskningen" handlar om hur man skall bli effektivare i "sin" verksamhet.
Om bolag A hittar en metod att röja 10 % effektivare borde man väl, i en sunt konkurrensutsatt marknad, vilja använda det försprånget till att konkurrera?
Inom skogsbranschen är det standard att sprida sådan kunskap via "forskningsorganet" så att alla får ta del.
Hmmm jag undrar......

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kritik mot skogsforskningen i Sverige

WarPeter  
#782318
Hunnern skrev:Hmmm har alltid undrat, är det sunt att konkurrerande bolag har gemensam forskning??
Jovisst på det basala planet möjligen. Påverkan på miljö och liknande. Men en väldigt stor andel av "forskningen" handlar om hur man skall bli effektivare i "sin" verksamhet.
Om bolag A hittar en metod att röja 10 % effektivare borde man väl, i en sunt konkurrensutsatt marknad, vilja använda det försprånget till att konkurrera?
Inom skogsbranschen är det standard att sprida sådan kunskap via "forskningsorganet" så att alla får ta del.
Hmmm jag undrar......

Är forskningen helt eller delvis skattefinansierad är det väl helt logiskt att resultatet delas med alla företag inom sverige. Den forskning/utveckling som bedrivs med helt interna medel får vi bara indirekt se resultatet av, dels som företagsunika lösningar och/eller patent.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).