Skogsnyheter

Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

28 inlägg 5145 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

anersimyra  
#784510
tallen100 skrev:Intressant. 😀

Det jävla ordet: Intressant hörde jag till leda från en finsnickare som under flera år proklamerade hur jävla intressant det var att jag sågat upp ett lager på runt två kubik ekplank. Men den snåle fan köpte aldrig något så då fick det gå till ved..😃

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

halvproffs  
#784515
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Intressant. 😀

Det jävla ordet: Intressant hörde jag till leda från en finsnickare som under flera år proklamerade hur jävla intressant det var att jag sågat upp ett lager på runt två kubik ekplank. Men den snåle fan köpte aldrig något så då fick det gå till ved..😃


Intressant! Då vet jag att såga inte ek till plank😄

Avatar Fallback

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

tallen100  
#784516
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Intressant. 😀

Det jävla ordet: Intressant hörde jag till leda från en finsnickare som under flera år proklamerade hur jävla intressant det var att jag sågat upp ett lager på runt två kubik ekplank. Men den snåle fan köpte aldrig något så då fick det gå till ved..😃

🤣 🤣
Intressant😆

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

anersimyra  
#784524
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Intressant. 😀

Det jävla ordet: Intressant hörde jag till leda från en finsnickare som under flera år proklamerade hur jävla intressant det var att jag sågat upp ett lager på runt två kubik ekplank. Men den snåle fan köpte aldrig något så då fick det gå till ved..😃

🤣 🤣
Intressant😆

Jo, varenda gång jag var till snickeriet för att meddela att nu har jag sågat upp ett antal fyra meter långa, 40-65 cm breda och 4-5 cm tjocka ekplank så blev standardsvaret: INTRESSANT!! ..🤬🤬🤬🤬

Avatar Fallback

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

tallen100  
#784525 Det var en fin snickare det 🤣

Avatar Fallback

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

tallen100  
#784585
Alvarsson skrev:Vi som bor nära en vindkraftspark upplever verkligen inte dom problem som du beskriver.

Med skygglappar och dålig hörsel så funkar det säkert bra 😀

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

hlb  
#784598 Eftersom Alvarsson har skygglappar och hör dåligt, upprepar jag frågan, med stora bokstäver.
VILKEN VINDKRAFTSANLÄGGNING BOR DU, ALVARSSON, ALLDELES NÄRA?
Hur nära?

Avatar Fallback

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784609 Om något människan gjort som ödelägger hela landets fria naturkänsla vid färd på marken, så är det väl dessa f-bannade vindsnurror. De syns på 5-7 mils avstånd där de står som monument över övergrepp på landskapet. Bygg skiten runt Söder, Majorna och Malmö där alla P3-lyssnare bor och ska ha grön laddel.

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

Helproffs  
#784617
Orsa skrev:Om något människan gjort som ödelägger hela landets fria naturkänsla vid färd på marken, så är det väl dessa f-bannade vindsnurror. De syns på 5-7 mils avstånd där de står som monument över övergrepp på landskapet. Bygg skiten runt Söder, Majorna och Malmö där alla P3-lyssnare bor och ska ha grön laddel.


Mitt I prick, märkligt att balkongbiologerna inte fattar bättre men dom törs inte ta en nattpromenad i mörkret så dom tycker nog det är bra för oss med ledlyse i skogen 👎

Avatar Fallback

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

Piraboin  
#785073
Umea skrev:Jag har fått höra att vindkraftsverkens vingar är inlindad i plast som lossnar och

att denna mikroplast hamnar i våra marker och vattendrag.

Ligger det någon sanning i detta ?

Va rädd om er och ha det så bra

Hälsningar från ett kallt Umeå ( minus 23 grader )



har hört att de lossnar 1.5 ton per år på havsbaserade vindkraftsblad per åt som hamnar i havet från en som jobbar med vindkraftverk

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

Josephine  
#785084 Jo, varenda gång jag var till snickeriet för att meddela att nu har jag sågat upp ett antal fyra meter långa, 40-65 cm breda och 4-5 cm tjocka ekplank så blev standardsvaret: INTRESSANT!! ..🤬🤬🤬🤬[/quote]


Finns väl fler snickerier i Sverige? (och Europa) - t.o.m. Kina köper upp ekstockar från Belgien så att det nästan är brist härnere...

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

anersimyra  
#785086
Josephine skrev:Jo, varenda gång jag var till snickeriet för att meddela att nu har jag sågat upp ett antal fyra meter långa, 40-65 cm breda och 4-5 cm tjocka ekplank så blev standardsvaret: INTRESSANT!! ..🤬🤬🤬🤬



Finns väl fler snickerier i Sverige? (och Europa) - t.o.m. Kina köper upp ekstockar från Belgien så att det nästan är brist härnere...[/quote]
Tja, jag ringde ett träbåtsvarv som erbjöd tio kronor kubiken..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑 efter det så blev det ved av delar av partiet..🪓🔥🔥🔥🙂

Användarvisningsbild

Re: Turbinblad i trä till vindkraft från Stora Enso

Josephine  
#785092
anersimyra skrev:
Josephine skrev:Jo, varenda gång jag var till snickeriet för att meddela att nu har jag sågat upp ett antal fyra meter långa, 40-65 cm breda och 4-5 cm tjocka ekplank så blev standardsvaret: INTRESSANT!! ..🤬🤬🤬🤬



Finns väl fler snickerier i Sverige? (och Europa) - t.o.m. Kina köper upp ekstockar från Belgien så att det nästan är brist härnere...

Tja, jag ringde ett träbåtsvarv som erbjöd tio kronor kubiken..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑 efter det så blev det ved av delar av partiet..🪓🔥🔥🔥🙂[/quote]

10kr/kubiken är ett skämt, ett mycket dåligt sådant. :-( Den enda snickerifabriken jag känner till är Vislanda snickerifabrik (om den fortfarande finns) - min andre pojkväns pappa var direktör där. När Växjö högskola expanderade under 90-talet och det nya biblioteket hämtade in offerter för hyllor försökte de få det kontraktet men det gick till en lite billigare konkurrent, däremot fick de utlånings-disken. Så den är tillverkad på Vislanda snickerifabrik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).