Skogsnyheter

Många skogsägare vill testa hyggesfritt

50 inlägg 14363 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#784691 Det vi har att förhålla oss till numera på FSC-certifierade fastigheter är ju det ganska luddiga "anpassad skötsel". I sådana bestånd får max 50 % av volymen avverkas/åtgärd och hyggen får inte göras större än 0,5 ha. Dock går det bra att markbereda och plantera hyggena om man vill det.

Anpassad skötsel berör runt 5 % av arealen på certifierade fastigheter men man vill ju gärna ha hyffsad produktion även där, både på kort och lång sikt. Som Lars är inne på så är det lätt att föreslå en åtgärd i planen och utföra den, men vad blir konsekvensen på 50 års sikt?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784788
Chainsaw Charlie skrev:Det vi har att förhålla oss till numera på FSC-certifierade fastigheter är ju det ganska luddiga "anpassad skötsel". I sådana bestånd får max 50 % av volymen avverkas/åtgärd och hyggen får inte göras större än 0,5 ha. Dock går det bra att markbereda och plantera hyggena om man vill det.

Anpassad skötsel berör runt 5 % av arealen på certifierade fastigheter men man vill ju gärna ha hyffsad produktion även där, både på kort och lång sikt. Som Lars är inne på så är det lätt att föreslå en åtgärd i planen och utföra den, men vad blir konsekvensen på 50 års sikt?

Nästan rätt vid anpassat brukande
Man ska kunna motiverar och man tar ut mer än 50% vid ett tillfälle. Det kan vara för att öka på de sosisla värdarna. Eller om man avverkar i starkt kuperad mark med mycket berg. Då kan man ta bort mycket mer mellan bergen och markberedning mellan bergen för även hällarna räknas in i arealen tex jag har aldrig hört om ett areals krav på markberedning i anpassat brukande där emot tar man med bestånd med hyggesfritt brukande och då är det 50*50 meter för att det inte ska bli ett hygge 0,25 ha.

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Sjögården  
#784907 Då klarar jag mina 5 % med de lite nyskapande sistagallringarna jag gjorde i höstas där jag högg mogen gran och lämnade en timmerställning av tall med några insprängda småhyggen.
Motivet var ju att undvika hyggesanmälningar då detta är nästan omöjligt i mitt område.
Men då får man väl ett hedersomnämnande från kontinuitetsskogsbrukets vänner eller vad tror ni..😉

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784915 Södra har valt att klara dessa 5% som en gemensam pott där alla planer under 1000 ha räknas. Över 1000 ha ska detta klaras på brukningsenheten.
Övriga fsc paraply har detta kravet på varje brukningsenhet oavsett storlek om jag fattat rätt

Användarvisningsbild

Re: Många skogsägare vill testa hyggesfritt

Sjögården  
#784917 Så är det.
Och rimligtvis borde det inte vara några större bekymmer med det.
Men..
Ser framför mig att stora kunder av pappersmassa och bygghandel i Europa kommer att ställa allt större krav på
” hyggesfritt” vilket certifieringen kommer att behöva ta in vartefter.
Jämför med alla tokigheter som är på väg att bli norm i mejerinäringen där jag som mjölkproducent behöver ha en rådgivare i passagerarsätet och en kontrollant i baksätet för att kunna framföra mitt företag.
När storkunderna säger” hoppa” då hoppar Arla och förmodligen också Södra..😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).