Skogsnyheter

Virkeslagren sjönk under september 2022

5 inlägg 2358 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkeslagren sjönk under september 2022

Fredrik Reuter  
#777555 Skogsstyrelsen för statistik över så kallade virkeslager. Det handlar om avverkat virke som antingen ligger i välta vid väg, på virkesterminal eller vid skogsindustri. Igår släppte Skogsstyrelsen statistik över virkeslagren i Sverige under september och den visar att virkeslagren sjunker.

Vid den 30 september 2022 hade virkeslagren generellt sjunkit med 16 % jämfört med sommaren 2022. Per sortiment så är lagren relativt stabila när det kommer till sågtimmer och massaflis men för massaved, som är det största sortimentet i Sverige, så sjunker nu dessa lager.

Som du ser i grafen här nedan och som gäller för hela Sverige så är massavedslagren kanske på väg ner mot siffror från slutet av 2017. Alla som var med då minns kanske att massavedpriset steg markant i samband med detta.



Tittar mer ingående på massaveden så kan du se att lagren sjunker i alla virkesområden i Sverige. Virkeslagren har ett direkt samband med virkespriset och sett ur ett skogsägarperspektiv så kan därför låga virkeslager vittna om högre virkespriser.



Just massaved är extra känslig eftersom Sveriges massabruk förbrukar stora mängder. Ett exempel är Virkesområde 4 som hade ett lager på 800.000 m3fub den 30 september av massaved. Enligt Södras senaste kvartalsrapport så förbrukade bara Södra ~24.000 m3fub per dag. Detta gör att lagret av massaved räcker i 33 dagar eller ca. en månad. Men då ingår inte andra massabruk som finns inom virkesbalansområdet.

Teoretiskt kan alltså en månads "virkesvägran" unisont hos skogsägare i Sverige skapa mer eller mindre panik hos Skogsindustrin.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjönk under september 2022

r93  
#777562
Fredrik Reuter skrev:
Teoretiskt kan alltså en månads "virkesvägran" unisont hos skogsägare i Sverige skapa mer eller mindre panik hos Skogsindustrin.


Frågan är hur mycket bolagen har rotstående?

Själv fick jag vänta ett år på att det skulle bli hugget, hade jag inte legat på så skulle det troligtvis inte blivit i år.

Grannen har väntat i över ett år nu sedan han skrev på 1000+ meter gallring, han har inte hört ett ord än.

Så det känns som att paniken ligger ett år bort kanske?

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjönk under september 2022

bgsentr  
#777564 Ata höjde priset på kubb i veckan!

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjönk under september 2022

Amatörhuggare 62  
#777592 Låter bra, har en Tallgallring, där kubb skulle passa å ta ut.

Avatar Fallback

Re: Virkeslagren sjönk under september 2022

Amatörhuggare 62  
#777594 18 månader är tiden , för gallring,
Norra Kalmar Län

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).