Skogsnyheter

SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

121 inlägg 23438 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Camaro1969  
#776514
Ove Lindberg skrev:Onyanserad rapportering från svt och sr, med finansiering av skattemedel. Vem eller vilka ligger bakom detta fenomen?


jag har inte hittat något om vem som är redaktör på detta nya avsnitt.

men fjolårets slaget om skogen låg ju linus brohult bakom
en dömd miljöextremist

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Brodd  
#776516 Ja det där med priskartell är intressant och skulle inte vara förvånande om det är så.
Där borde dom grotta ner sig ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776522
Camaro1969 skrev:
Ove Lindberg skrev:Onyanserad rapportering från svt och sr, med finansiering av skattemedel. Vem eller vilka ligger bakom detta fenomen?


jag har inte hittat något om vem som är redaktör på detta nya avsnitt.

men fjolårets slaget om skogen låg ju linus brohult bakom
en dömd miljöextremist


Tror att Linus Brohult fortfarande ligger bakom det hela.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Hema  
#776594
Niking skrev:
Camaro1969 skrev:
Ove Lindberg skrev:Onyanserad rapportering från svt och sr, med finansiering av skattemedel. Vem eller vilka ligger bakom detta fenomen?


jag har inte hittat något om vem som är redaktör på detta nya avsnitt.

men fjolårets slaget om skogen låg ju linus brohult bakom
en dömd miljöextremist


Tror att Linus Brohult fortfarande ligger bakom det hela.
/Niklas

SVT är väl kända för att ta till sig av kritik..

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Ove Lindberg  
#776597 Kan dom överhuvtaget göra det med den obefintliga kunskap som dom verka ha i vissa ämnen. Jag tvivlar, jag tror dom kostar runt 5 miljarder av skattepengar om året.

Avatar Fallback

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Hema  
#776600
Ove Lindberg skrev:Kan dom överhuvtaget göra det med den obefintliga kunskap som dom verka ha i vissa ämnen. Jag tvivlar, jag tror dom kostar runt 5 miljarder av skattepengar om året.

Det är närmare 8 miljarder.

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

p till p  
#776602 Dåliga priser kan nog bero på barkborre och rädsla för nyckelbiotoper industrin får sitt virke.

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Ove Lindberg  
#776608
Hema skrev:
Ove Lindberg skrev:Kan dom överhuvtaget göra det med den obefintliga kunskap som dom verka ha i vissa ämnen. Jag tvivlar, jag tror dom kostar runt 5 miljarder av skattepengar om året.

Det är närmare 8 miljarder.

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Ove Lindberg  
#776609 Skaplig löneutvekling

Avatar Fallback

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Hema  
#776610
Ove Lindberg skrev:Skaplig löneutvekling

De passade på att höja inkomsterna, när de gjorde om systemet (radiotjänst, till skatt).

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Badger  
#776743 Det är ganska många som ser Slaget om Skogen som partiskt och vinklat. Med tanke på att det finns ett regelverk för att public service ska vara objektivt, sakligt och oberoende är jag förvånad över att ingen anmäler programmen till granskningsnämnden. Vem som helst som hittar fel och brister kan anmäla det.

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Sjögård 4  
#776753
Badger skrev:Det är ganska många som ser Slaget om Skogen som partiskt och vinklat. Med tanke på att det finns ett regelverk för att public service ska vara objektivt, sakligt och oberoende är jag förvånad över att ingen anmäler programmen till granskningsnämnden. Vem som helst som hittar fel och brister kan anmäla det.

Programserien har tidigare blivit anmält flera gånger.
https://naringslivets-medieinstitut.se/ ... artiskhet/

Avatar Fallback

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776754 De fälldes även för förra säsongen.

https://www.mprt.se/globalassets/dokume ... beslut.pdf

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Sjögården  
#776757 Man ska vara medveten om att mycket av det som sägs i programmen betraktas som sanning och vetenskap.
Och detta utav både beslutsfattare och opinionsbildare.
Är egentligen inte kritisk till att frågorna lyfts fram på bästa sändningstid men det behöver vara en balans i debatten.
Åkte till och från Växjö häromdagen på lite olika vägar och ser inget av dessa brutala kalhyggena som verkar gå att filma hur många gånger som helst.
Snarare ett landskap som i mina och mångas ögon skulle betraktas som en form av kontinuitetsskogsbruk med mindre hyggen omväxlande med skog i olika åldrar.
Tyvärr har EUs beslutande institutioner gått på myten om vårt brutala och skövlande skogsbruk och det kommer att påverka oss.
Mig påverkar det redan på beståndsnivå då debatten sedan dryga två år lett fram till att aktivister hittat artskyddsförordningen som verktyget för att stoppa kalhyggen och det även småhyggen av ett hektars storlek.
Och då har mina egna ambitioner om att bedriva skogsbruket med hänsynstagande och biologisk mångfald inget värde.
Men framledes kommer förmodligen kunderna på världsmarknaden och framförallt inom EU ställa allt tydligare krav på hur skogsbruket bedrives.
Och deras bild av svenskt skogsbruk påverkas av hur debatten drivs i Sverige.
För mig är debatten både historielös och utan konsekvenstänkande.
Man kanske inte kan begära mer .. 🤔

Användarvisningsbild

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

Badger  
#776758 När man läser detta här får man intrycket att granskningsnämnden är en tandlös tiger och det må så vara, men är det fel så bör de som kan fortsätta anmäla och även det uppmärksamma granskningsnämndens tandlöshet i så fall. Frågan om opartiskhet och saklighet kan även lyftas i andra medier än SVT och till den nya regeringen. Jag tror att det finns saker som vi kan göra bättre i våra skogar både ekologiskt och ekonomiskt, men det ska så klart göras utifrån en bred och korrekt faktabas och inte utifrån någon vinklad propagandism.

Sjögård 4 skrev:
Badger skrev:Det är ganska många som ser Slaget om Skogen som partiskt och vinklat. Med tanke på att det finns ett regelverk för att public service ska vara objektivt, sakligt och oberoende är jag förvånad över att ingen anmäler programmen till granskningsnämnden. Vem som helst som hittar fel och brister kan anmäla det.

Programserien har tidigare blivit anmält flera gånger.
https://naringslivets-medieinstitut.se/ ... artiskhet/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).