Skogsnyheter

SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

80 inlägg 10635 visningar 23 följer Svara, dela mm...   

Re: SVT Slaget om skogen fortsätter 23 okt 2022

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag kan tycka att det finns en hel del poänger i programmen när det gäller virkespriserna och att svenska skogsägare får dåligt betalt. Jag tror att man i första hand ska se EU som "ett hot" mot massaindustrin. Inte mot enskilda skogsägare eller sågverksföretag. Däremot tycker jag att SVTs inriktning är allt för ensidigt inriktat mot s k kontinuitetsskogsbruk som enda saliggörande. Det vore bättre om de istället hade lyft upp den samlade intensiteten i svensk skogsbruk (oavsett skötselmetod). Det är här vi har problemen: för hårda gallringar, låga slutavverkningsåldrar och en bruttoavverkning som snart (eller kanske redan) tangerar nettotillväxten i svensk skog.

ATL hade en artikel (bakom betalvägg) om ett forskningsprojekt om precisionsgallring i veckan. Där noterades i en bisats att alla undersöka gallringar hade för höga uttag!

"Men studien visade också att uttaget genomgående var för högt vid de undersökta gallringarna. På alla provytor låg grundytorna under lägsta nivån i gallringsmallarna, och i flera fall var det så hårt gallrat att volymen låg under paragraf 10-kurvan i Skogsvårdslagen. Det är den lägsta tillåtna volymen efter avverkning, och att ligga under den innebär troligen minskad virkesproduktion sett över omloppstiden."

Det här är något som kostar skogsägarna stora pengar i förlorad framtida tillväxt och förlorade framtida timmerintäkter, men som ingen pratar om. Den enda som tjänar på för hårda gallringar är massaindustrin som får mer billig massaved.

Ur ett skogsägarperspektiv finns inte så mycket att vara rädd för om virkesutbudet skulle minska något och priserna därmed öka. Snarare tvärt om. Svensk skogsindustri (främst massabolagen) har varit otroligt framgångsrika i att kontrollera rundvirkespriserna och det har kostat svenska skogsägare stora belopp om man jämför med vad skogsägarna fått i Finland, Tyskland, Österrike m fl länder.

Jag förstår om man är otroligt kritsik till SVTs serie "Slaget om skogen fortsätter" ur ett massaindustriperspektiv men det är inte lika lätt att förstå den massiva kritiken ur ett enskilt skogsägarperspektiv.

Jag hänger inte med?

Hela programmet handlade om att trakthyggesbruk ska bort!

Ja, det var för dåligt betalt för ”små träd” det håller jag med om, men jag hörde inte någonstans att gallring skulle förbjudas, utan det var ”kalhyggen”

Tyvärr tror jag att påståendet att den svenska skogen ska vara hela Europas kolsänka stämmer lite för bra tyvärr.

Att man är kritisk till detta som skogsägare är ju inget konstigt, eu kommer kväva det svenska skogsbruket med byråkrati precis som man gjort med bönderna.

Som jag skrivit innan, allt går mot stora bolag! Nu är det vår tur som små skogsägares tur att bli uppköpta!

Skogsnolia 2023
Användarvisningsbild

Vedmaskin  
#776468 Har tittat nu.

Det är halleluja över hyggesfritt. Ingen kritik någonstans. Profeterna talar i egen sak.

Det säger sig självt att 50 ha hyggen är helt åt åt skogen... Borde ju gå å lösa på annat vis.

Det nämns aldrig hur det ser ut när vi smålirare tar upp småhyggen i sammanhanget. Röjer o gallra o sköter skogen. Sedan sparar träd o områden för att man själv vill.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776469 Bara att konstatera att vi små skogsägare är lurade!
Vi får hoppas att det blir ett slut på lurendrejeriet.
Lotta Lyrå får nog öppna portmonnän, troligen snart:)

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776473 Nu har jag också tittat på eländet.
Om man ska ha en objektiv åsikt om programmet så tycker jag att det inte riktigt innehåller just det.
Nu tror jag ändå att det är SVTs mening att visa en objektiv och riktig bild av skogsbruket men kanske kan det vara så att dom inte förstår vad kalhyggesbruk (trakthyggesbruk) innebär.
Varje gång det pratas om trakthyggesbruk visas en skogsmaskin eller ett kalt hygge och precis som när man pratar med personer som inte är insatta i skogsbruk tror dom att det är just det och missar att trakthyggesbruk är allt det andra också som är mellan planteringen och averkningen.
Att bedriva skogsbruk på hyggesfritt sätt kommer antagligen att se helt annorlunda ut än dom stora fina pelarsalarna som många ser framför sig när dom tänker på ordet skog.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#776483 Genomgående är att man bara pratar om enskilda avverkningar här och nu och ingenting om vad som händer sen. Det svåra med skogsbruk är de långa tidsförloppen, att åtgärder idag får konsekvenser inte bara om 2-3 år utan om 50, 80, 100 år. Hur förklarar man det på ett begripligt sätt?

Hema  
HannuRöj skrev:https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-2021202020192018/rapport-2021-8-hyggesfritt-skogsbruk---skogsstyrelsens-definition.pdf

Läs sidan från sidan 39 så slipper du gissa. Den anledningen är en av många som jag förstår.
[/quote]
😀 Ja de är bra pointer alla, men känslan är ända som skiljer t ex 1,5m höjden.
Ganska tät skärm behövs i varje fall, annars har den inte mer påverka än en vanlig fröträd ställning. Flera trädgruper och varierande, ojämn skärm är även ur mångfaldens perspektiv bättre alternativ enligt min erfarenhet. 😉 Typ oröjda andragallring efter stormen.[/quote]
En känsla av naturlighet är viktigt.. -Taget från pdf:n
Majoriteten av människor har ju ingen aning om hur en urskog ser ut. Det är som att vissa människor tror att alla granar växer upp som perfekta julgranar, innan de blir för stora.

Jag tycker att detta är skrämmande och det riskerar att drabba skogsägare med säkerligen dryga böter.
Målet är rätt tydligt, man vill åt marken, folket ska in i städerna. Vi får väl se hur utveckligen har gått år 2030 (Agenda 2030), om vi har någon äganderätt kvar eller ej.

Massaindustrin kan väl köpa massa från andra länder utanför EU eller dyligt?

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Genomgående är att man bara pratar om enskilda avverkningar här och nu och ingenting om vad som händer sen. Det svåra med skogsbruk är de långa tidsförloppen, att åtgärder idag får konsekvenser inte bara om 2-3 år utan om 50, 80, 100 år. Hur förklarar man det på ett begripligt sätt?

Fick du frågan eller var kollegan som tog den?
Annars hade det nog kunnat trevligt att se lunkan i en bastu motsvarande finnen🤔

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#776486 Nej, jag har inte fått nån fråga från SVT.
Man har nästan genomgående valt forskare som är kritiska till dagens skogsbruk och nästan inga som forskat om skogsskötsel.

Tomas Lundmark är i princip enda undantaget.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#776490 Onyanserad rapportering från svt och sr, med finansiering av skattemedel. Vem eller vilka ligger bakom detta fenomen?

Användarvisningsbild

Brodd  
#776491 Intressant att följa tråden, och programmet för den delen.
Men visst skulle det gå att göra ett eget ämne om hur man anlägger en skärm?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ove Lindberg skrev:Onyanserad rapportering från svt och sr, med finansiering av skattemedel. Vem eller vilka ligger bakom detta fenomen?

Tja, med tanke på att det är drygt 50% miljöpartister på SVT och SR, så lär det ju vara den s.k. miljörörelsen.
/Niklas

Användarvisningsbild

generationsskifte  
Vedmaskin skrev:Har tittat nu.

Det är halleluja över hyggesfritt. Ingen kritik någonstans. Profeterna talar i egen sak.

Det säger sig självt att 50 ha hyggen är helt åt åt skogen... Borde ju gå å lösa på annat vis.

Det nämns aldrig hur det ser ut när vi smålirare tar upp småhyggen i sammanhanget. Röjer o gallra o sköter skogen. Sedan sparar träd o områden för att man själv vill.

Håller med dig i allt du skriver, sitter och tittar nu. Man få i alla fall upp blodtrycket såhär på morgonen. Helt galet att SVT lyckas göra dessa partiska program gång på gång på gång.

maltex  
#776505 Sannolikheten att SVT eller någon annan kommer att göra program om skogsskötsel system och filosofier är nog liten. Men det skulle nog vara bra för kunskap och förståelse, frågan är väl vem som skulle titta och lära sig något.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#776506 Det är ett led i en långsiktig strategi driven av Skydda skogen, Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Birdlife.
Mycket framgångsrikt matade man in en uppfattning till EU s beslutande organ att Sveriges skogsbruk är att skövla med jättehyggen och att det efter det planteras monokulturer av tall och gran.
Den förhärskande uppfattningen är att detta är att jämföra med vad som händer i Sydamerika där regnskogen ersätts av betesmark och eucalyptus.
Nu vill man klara klimatproblematiken akut genom att pausa svensk skogsbruk i 30 år.
Allt för att kunna fortsätta att släppa ut koldioxid i kol och olja i resten av Europa.
Med dagens certifieringssystem borde rimligtvis den biologiska mångfalden kunna räddas utan stora ekonomiska konsekvenser.
Men ju mer kampanjen mot svenskt skogsbruk bedrivs desto högre krav ställer kunderna i vår omvärld.
Det kan sluta i ett totalstopp på trakthyggesbruk.
Och klarar vi ekonomin i ett kontinuitetsskogsbruk med allt mindre uttag och sämre tillväxt till högre avverkningskostnaden.
Tillåt mig tvivla… 🤔

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776513 Om vi bortser från hyllningarna av blädningsvurmen så tycker jag att
kritiken mot de låga virkespriserna var bra inslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).