Skogsnyheter

Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept. 22

43 inlägg 9778 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Virkespriserna både sjunker och stiger i Österrike, sept

r93  
#772163 Tio procent är tio procent.

Tyvärr har det ju blivit så på SFO att lite för mycket av det som Thorbjörn och Fredrik lägger upp stämmer ju inte om man tittar lite djupare.

Detta är extremt tråkigt att behöva faktagranska allt.

Den här lasermätningen av kalhyggen som lades upp för ett tag sedan är skrämmande dålig, sedan när man kritiserar det så blir det bara tyst.

Likaså i senaste podden, priset på björkmassa är 475:- enligt forumägarna, ”möjligtvis några kronor mer för certifiering”

Rätta mig om jag har fel, men @Tåndemåla gav ett exempel på att det blir närmare 600:- med efterlikvid från södra.

Det blir alldeles för mycket ”sensationsjournalistik” och för lite skog på forumet nuförtiden.

Elmia
Användarvisningsbild

Sjögården  
#772165 Som underlag för att bedöma virkesmarknaden är skogsforum inte mycket till nytta , ej heller näringspolitiken där framförallt podden ofta leder ut i egendomliga resonemang frikopplade från realpolitiken.
Men mycket av inlägg och diskussioner från kunniga och insatta deltagare är intressanta och givande.
Där har vi mycket att lära av varandra… 😉

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772179 Oj😳 Den stenen fick man vist inte röra.
Jäklar vad snabbt man fick komma ner på jorden igen.
@alias beskriver mycket bra hur jag resonerar kring era rapporter och blev då väldigt förundrad hur det verkligen var.
Med ditt svar Fredrik så utgår jag igår att du viste detta och då anser jag att du undanhåller information som kan vara bra om nu vi skogsägare ska få det bättre.
Du behöver inte sätta gammal vänskap och lojalitet på spel för det.
Jag tog uppriktigt illa upp av ditt svar på två frågor som jag undrade över där av har jag inte svarat förrän nu när jag tänkt över saker och ting samt sovit på saken.

Priset 104€ får både jag och Dieter till 1130kr fubben och vi är båda intresserade hur då får en 100kr till.

Priset104€ är för oskadad gran och varje parti bedöms efter hur mycket torrt virke som är med.
Torrt virke går på allt från 60-80€
Jag har samlat på mig ett gediget material tack vara Dieter med aktionslängder skogsbruksplaner barkorre bekämpning och kontinuitet skogsbruk som jag tänkt dela med mig av på sfo.

Just nu känns det inte så jäkla roligt att göra detta.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Tio procent är tio procent.

Tyvärr har det ju blivit så på SFO att lite för mycket av det som Thorbjörn och Fredrik lägger upp stämmer ju inte om man tittar lite djupare.

Detta är extremt tråkigt att behöva faktagranska allt.

Den här lasermätningen av kalhyggen som lades upp för ett tag sedan är skrämmande dålig, sedan när man kritiserar det så blir det bara tyst.

Likaså i senaste podden, priset på björkmassa är 475:- enligt forumägarna, ”möjligtvis några kronor mer för certifiering”

Rätta mig om jag har fel, men @Tåndemåla gav ett exempel på att det blir närmare 600:- med efterlikvid från södra.

Det blir alldeles för mycket ”sensationsjournalistik” och för lite skog på forumet nuförtiden.

588kr fub för bjökmassaved med cert och efterlekvid

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#772287 Hätsk tråd!

Hår får man väl sansa sig lite. Vad är det som säger att Tåndemålas trevliga österrikiska vän sitter på all kunskap? Bara för att det kan vara ett parti på 80 m3 är det väl inte fört i bevis att det är så. Eller? Och det skiljer väl faktiskt inte 10,6 procent. Eftersom Fredrik sa det högre beloppet så är det väl från det man får dra 9,5 % för att komma till 1226… inte så långt från tio procent men ska den ena faktagranskas ska väl alla under samma kniv. Att uppmuntra skogsägarna att ta mer betalt för virket är väl inte att föra dem bakom ljuset.

Ha en trevlig kväll allihop

bgsentr  
#772293 Håller helt med Martin!
Att Sverige är Europas prisdike när det gäller råvaror från skogen är bedrövligt, att sen de rättrogna sektmedlemmarna försöker skyla över det är bara tragiskt.

Användarvisningsbild

Erre  
bgsentr skrev:Håller helt med Martin!
Att Sverige är Europas prisdike när det gäller råvaror från skogen är bedrövligt, att sen de rättrogna sektmedlemmarna försöker skyla över det är bara tragiskt.

Men rätt ska väl ändå vara rätt eller?
Eller är man en annan sorts sektmedlem om man inte tycker så?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772306 104 euro är ca 1140 kr, inte 1266 kr. Varför är det okej att ljuga om en sådan enkel sak "för den goda saken skull"?

80-90  
Mangan skrev:104 euro är ca 1140 kr, inte 1266 kr. Varför är det okej att ljuga om en sådan enkel sak "för den goda saken skull"?

+1 på den

Användarvisningsbild

Knagge  
#772310 Är det inte så enkelt att Österrike mäter i M3Fpb i Sverige mäter vi i M3Fub.
Vi skänker barken ytterligare ett skäl att vi är Europas prisdike. 🤔

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#772311 Jo men det ligger väl med ett omräkningstal till svenska fub som påverkar? Och att rätt ska vara rätt. Vad är rätt och vad är fel. Det är väl inget som säger att statistiken som Fredrik presenterade är fel. Det har påståtts det men var finns underbyggnaden för det? Jag har inte sett Fredriks siffror heller men som jag ser det blev han påhoppad först. Här känns den ökande polariseringen av får jag lov att säga. Vi skogsägare kan väl hålla ihop. Jag säger det till min inköpare som är skogsägare. Att vi ska väl hålla ihop och hjälpas åt.

Användarvisningsbild

Erre  
#772312 Tåndemåla har redogjort för sitt. Å vi får väl invänta Fredrik eller Thorbjörn med deras version. Varit tyst nu ett tag ifrån dom.

Men tar inte lättvindigt på att bli kallad sektmedlem bara för att jag vill ha rätt siffror på hur det egentligen ligger till.

Är det 80 kubik som man sätter som högsta pris så får man väl göra samma här i Sverige eller?

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#772315 Du är för lättkränkt Erre :). Och jag tror att han menade södra-medlemmarna som var sektmedlemmar. Men återigen. Tolkningar tolkningar tolkningar. Det är inte lätt att tolka som vissa skriver och andra tolkar saker som sägs som fan tolkar bibeln.

Användarvisningsbild

Erre  
#772316 Mycket möjligt.
Men är nog inte ensam.

Därav vikten av rätt från start.

bgsentr  
Martin Växjö skrev:Du är för lättkränkt Erre :). Och jag tror att han menade södra-medlemmarna som var sektmedlemmar. Men återigen. Tolkningar tolkningar tolkningar. Det är inte lätt att tolka som vissa skriver och andra tolkar saker som sägs som fan tolkar bibeln.

Du har rätt! Och jag är själv medlem i sekten, men tillhör kanske inte de rättrogna eftersom jag säljer till den som betalar bäst.
Det är nämligen mitt uppdrag att leverera bästa möjliga netto över tid.
Sverige har en dyslektisk icke fungerande virkesmarknad eftersom skogsägarna inte bjuder ut skogen till högstbjudande.
Vi ser hur extremt mycket pengar industrin tjänar.
Vidas vinster hamnar delvis i Canada
Atas hamnar i Tages ficka
Södras ska 50% delas ut till medlemmarna över tid, men de resterande 50% är nu så mycket så man vet inte vad man ska göra av dem, och det startas projekt anställs folk och köps skogsmark i andra länder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).